سرپرست وزارت خارجه طالبان در نشست کازان شرکت می کند

© Twitter account of GMICafghanistanمولوی امیرخان متقی
مولوی امیرخان متقی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.09.2023
عضو شوید
یک منبع گروه طالبان از اشتراک سرپرست وزارت امور خارجه این گروه در نشست کازان فرمت مسکو برای افغانستان خبر داد.
به گزارش اسپوتنیک، یک منبع از میان گروه طالبان به اسپوتنیک گفت، که امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه گروه طالبان در نشست فرمت مسکو در کازان روسیه شرکت خواهد کرد.
این منبع آگاه در گروه طالبان به اسپوتنیک گفت: "امیر خان متقی سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان در دولت موقت طالبان (جنبش طالبان به دلیل فعالیت های تروریستی تحت تحریم سازمان ملل است) در نشست مسکو درباره ای افغانستان که در پایان ماه سپتامبر در روسیه برگزار می شود، شرکت خواهد کرد".
این منبع از میان گروه طالبان تایید کرد: "بلی، او شرکت خواهد کرد".
نشست ترویکای توسعه‌یافته در مسکو برای صلح در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.09.2023
نشست کازان برای یک‌پارچه‌سازی رویکردهای منطقه و جهان در برابر گروه طالبان و مخالفان
پیش از این عبدالناصر نورزاد- پژوهشگر امنیت و ژئوپولتیک و استاد پیشین دانشگاه کابل به خبرنگار اسپوتنیک گفته بود، که
"چون اهمیت چنین نشست ها برای رژیم طالبان که فاقد مشروعیت داخلی و خارجی است، بسیار زیاد است، بنا این گروه تلاش می کند از چنین فرصت ها، استفاده تبلیغاتی کرده و نشان دهد که شامل روند های منطقه ای شده است. احتمالاً هیات اعزامی طالبان، متشکل از وزیر خارجه این گروه و مسئول استخباراتی آن باشد. و طالبان تلاش می کند تا در این سفر ملاحظات سیاسی و امنیتی را مدنظرگرفته و با پیام خاصی که معنای آن سپردن اطمینان واهی و کاذب برای روسیه و کشورهای منطقه است، از منزوی شدن این گروه در چنین روندهای منطقه ای، جلوگیری کند. این هیئت معمولا در سطح سرپرست وزارت خارجه خواهد بود، زیرا ملأ متقی با روحیه چنین نشست ها آشنایی دارد و رسم معمول نمایندگی را بلد شده است. بدون وی دیگر اعضای کابینه طالبان یا در لیست سیاه شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند و یا اینکه جرات ظاهر شدن و نمایندگی از این گروه را ندارند. با مدنظر داشت این مهم، منطقه اهمیت چندانی به ترکیب هیات طالبان نمی‌دهد زیرا ماهیت تندرویی و تروریستی این گروه، کماکان، هویدا است. در ضمن، هرچه در ترکیب هیات باشد، صلاحیت چانه زنی، موقف گیری و ابراز نظر را به صورت مستقل نخواهد داشت".
یادآوری می کنیم، که پیش از این ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته بود، که نشست فرمت "مسکو" درباره ای افغانستان در 29 سپتامبر در کازان برگزار می‌شود.
وی در حاشیه گزارشی در مجمع اقتصاد شرق گفت: "من می خواهم برگزاری نشست درباره ای افغانستان را تایید کنم که در 29 سپتامبر در کازان برگزار خواهد شد. نشست پنجم فرمت مشورتی "مسکو" درباره ای افغانستان با حضور بازیگران کلیدی منطقه ای علاقه مند خواهد بود."
او افزود: قرار است در این نشست درباره ای وضعیت کنونی افغانستان، مسایل آشتی میان افغانستانی، تامین امنیت منطقه ای و بازسازی کشور پس از جنگ گفت و گو شود و انتظار می رود که پس از این رویداد، بیانیه مشترک طرفین به تصویب برسد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала