نشست کازان برای یک‌پارچه‌سازی رویکردهای منطقه و جهان در برابر گروه طالبان و مخالفان

© Photo / facebook account of Dr. Abdullah Abdullahنشست ترویکای توسعه‌یافته در مسکو برای صلح در افغانستان
نشست ترویکای توسعه‌یافته در مسکو برای صلح در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.09.2023
عضو شوید
به دلیل نبود حکمرانیِ بدون ترسیم چشم انداز توسعه و انکشاف، افغانستان به توسعه و‌انکشاف همه جانبه دست نمی یابد! حالا می خواهد گروه طالبان در راس قدرت باشد یا جبهه مقاومت ملی! اما یک‌پارچه‌سازی رویکردهای منطقه و جهان در برابر گروه طالبان و مخالفان شان برای ثبات افغانستان مهم است.
به گزارش اسپوتنیک، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: نشست فرمت "مسکو" درباره ای افغانستان در 29 سپتامبر در کازان برگزار می‌شود. معاون وزارت خارجه فدراسیون روسیه اندری رودنکو هم خاطرنشان کرد، که مدعوین برای حضور در این نشست تمایل خود را اعلام و تأیید کرده اند.
حمید تبرزن کارشناس مسایل سیاسی درباره ای این نشست و انگیزه ای روسیه از برگزاری این نشست برای افغانستان دیدگاهش را چنین بیان کرد:

"در میان باید اشاره ی کرد به دیدار سرگئی میرونوف، رهبر حزب عدالت و معاون پارلمان فدراسيون روسيه، با احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان در دومای دولتی که در تاریخ 28 اگوست رویداد، در این نشست همانگونه که در مصاحبه پیشین گفته شد، بررسی وضعیت میدانی افغانستان و اوضاع داخلی افغانستان مورد تبادل نظر و اطلاع قرار گرفت، و طرف روس باید از چگونگی اوضاع داخلی افغانستان مطلع می گشت تا در نشست همفکری شرکا و بازیگران منطقه ی کازان در فرمت مسکو، توان تصمیم‌گیری برای شرکت کنندگان فراهم‌ گردد".

حمید تبرزن
کارشناس سیاسی
بدیهی است طالبان می خواهد اوضاع افغانستان را سامان بخشد اما ناتوان و بی کفایت است
تبرزن درباره ای ناتوانی گروه طالبان درباره ای امنیت و فراهم نتوانستن تنخواه کارمندان دولتی این کشور گفت:

"گروه طالبان در هنگام چیرگی بر افغانستان از طرق غیر رسمی و رسمی به همسایگان افغانستان و کشورهای صاحب منافع اعلام کرد، رویه ی حکمرانی طالبان بر پایه حسن همجواری است و طالبان تهدیدی برای دیگران و‌جامعه جهانی به شمار نمی رود . اما شواهد عینی و‌ میدانی می گویند، رویه حکمرانی طالبانی، کفایت لازم برای تامین امنیت، تامین معاش مردم‌ را ندارد و همین بی کفایتی سیل مهاجران به سوی همسایگان را فراهم آورده است! بدیهی است گروه طالبان می خواهد اوضاع افغانستان را سامان بخشد اما ناتوان و بی کفایت است از سوی دیگری گروه طالبان می خواهد از ظرفیت های دیگر جوامع برای بهبود اوضاع افغانستان بهره ببرد اما نمی تواند برابر رویه ها و مناسبات و اصول و قواعد نظام بین الملل رفتار کند، چون هسته های خودسر طالبان پذیرش این اصول را پیروی از کفر جهانی می دانند و موجب اختلافات شدید داخلی طالبان می گردد. در نشست کازان برابر فرمت مسکو همه شرکت کنندگان می خواهند بدانند طالبان چه برنامه رسمی مدون‌ همه جانبه ای برای توسعه روابط با کشورهای همسایه دارد؟ تا این برنامه رسمی مدون پس از ارایه از سوی طالبان مورد بررسی قرار گرفته و مبانی تنظیم توافقات آینده طرفین قرار گیرد، اگر طالبان نتواند چنین برنامه رسمی مدون تضمین شده به نشست کازان در فرمت مسکو ارایه دهد و بدلیل بی کفایتی طالبان در اداره جامعه افغانستان ، هرج و مرج و سیل آوارگان و تهدیدات امنیتی در برابر همسایگان افزایش یابد می توان گفت، نشست های بعدی بدون حضور طالبان و‌حتی ممکن است بدون حضور دیگر افغانستانی‌ها باشد، تا پس از بررسی همه جانبه بتوانند از میان احزاب افغانستان شریک و همکاری که‌ بتواند برابر رویه های استاندارد و معمول حکمرانی امور معاش و سرنوشت مردم‌ افغانستان به سرانجام‌ شایسته و بایسته ی برسانند و یا حداقل اوضاع آشفته افغانستان ، تهدیدی برای همسایگان به شمار نرود".

حمید تبرزن
کارشناس سیاسی
جبهه مقاومت ملی افغانستان با درک شرایط موجود می خواهد نقش آفرینی کند
او همچنان دیدگاهش را درباره ای چگونگی وضعیت جبهه مقاومت ملی چنین مطرح کرد:

"جبهه مقاومت ملی افغانستان با درک شرایط موجود می خواهد نقش آفرینی کند اما بدون داشتن برنامه رسمی و‌مدون و تعیین سیاست دراز مدت و ترسیم چشم انداز های توسعه سیاسی و‌اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی 20 ساله به چنین مقصودی امکان پذیر نیست. به دلیل نبود حکمرانیِ بدون ترسیم چشم انداز توسعه و انکشاف ، افغانستان به توسعه و‌انکشاف همه جانبه دست نمی یابد ! حالا می خواهد طالبان در راس قدرت باشد یا جبهه مقاومت ملی! در نشست کازان در فرمت مسکو، هر کسی بتواند چنین چشم اندازی را ترسیم نماید ابتکار عمل را بدست می گیرد. جبهه ملی افغانستان با علم به ناتوانی طالبان برای توسعه و بهبود معیشت مردم‌ می خواهد با مانور بر این وضع طالبان بر جلب کمک های خارجی برای مبارزه با طالبان گام بردارد، طالبان هم از ترس اینکه رقیب خود (جبهه مقاومت ملی افغانستان) در جذب کمک های خارجی موفق گردد می خواهد چیرگی اش را پایدار و پابرجا، نشان دهد، اما برای همسایگان افغانستان مهم نیست چه کسی در راس قدرت باشد، بلکه بهبود زندگی مردم برای جلوگیری از موج مهاجران به کشورهای همسایه، همچنین جلوگیری از رشد گروه های افراطی و تروریستی و جلوگیری از قاچاق مواد مخدر مهم است ".

حمید تبرزن
کارشناس سیاسی
این کارشناس در پایان سخنانش چنین نتیجه گیری کرد:
"سخن‌ پایانی; هرکس بتواند؛
1- سند چشم انداز 20 ساله برای توسعه امنیت، سیاست اجتماع و اقتصادِ افغانستان را تعریف و ارایه دهد .
2- تضمین لازم برای اجرای تعهدات سیاسی و امنیتی را بدهدبرپایه ای این تضمینات، پاسخگو و متعهد باشد، از سوی همسایگان افغانستان به عنوان حکومت و حاکم بر افغانستان به رسمیت شناخته می شود!".
موفقیت این نشست ها بستگی به یک‌پارچه‌سازی رویکردهای منطقه و جهان در برابر طالبان است
آقای ثاقب کار شناس مسائل سیاسی افغانستان به خبرنگار اسپوتنیک درباره ای نشست فرمت مسکو برای افغانستان چنین روشنگری کرد:

"این‌که طالبان با چه ترکیبی در نشست مسکو شرکت خواهند کرد، معلوم نیست. شاید در سطح سرپرست وزارت خارجه و شماری از سرپرست وزیران دیگر شرکت کنند. اما آن‌چه که معلوم است این است که در این نشست کشورهای منطقه و جهان بر طالبان اعمال فشار خواهند کرد که تن به تشکیل حکومت فراگیر ملی بدهند. برگزاری این نشست پس از آن برنامه‌ریزی شد که وزیر خارجه طالبان با نمایندگان امریکا در دوحه برای چند روز پشت درهای بسته ملاقات کردند. در آن زمان ضمیر کابلوف به رسانه‌ها گفت، که قرار است به زودی نشست فرمت مسکو برگزار شود و در آن از نمایندگان طالبان نیز دعوت صورت می‌گیرد و با حضور آن‌ها بحث حکومت فراگیر ملی مورد بررسی قرار می‌گیرد. بسیاری‌ها در همان زمان گفتند که این نشست، در واقع واکنشی به نشست طالبان با نمایندگان امریکا در منطقه است".

ثاقب
کارشناس مسائل سیاسی افغانستان
او درباره ای موفقیت این نشست ها خاطر نشان کرد:

"چیز دیگری را که می‌خواهم اضافه کنم این است که آن‌چه می‌تواند این نشست‌ها را موفق بگرداند، یک‌پارچه‌سازی رویکردهای منطقه و جهان در برابر طالبان است. تا هنوز در منطقه و جهان یک رویکرد یک‌پارچه در برابر طالبان وجود ندارد. برخی‌ها روی حکومت فراگیر و موضوعات حقوق بشری تاکید می‌کنند، اما برخی دیگر برای دسترسی به منابع طبیعی افغانستان با این گروه وارد تعامل شده‌اند. تا یک فشار منجسم و یک‌پارچه که ریشه در یک رویکرد واحد داشته باشد، بر طالبان اعمال نشود، موضوع تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان حل نمی‌شود".

ثاقب
کارشناس مسائل سیاسی افغانستان
هرچه در ترکیب هیات گروه طالبان باشد، صلاحیت چانه زنی، موقف گیری و ابراز نظر را به صورت مستقل نخواهد داشت
عبدالناصر نورزاد- پژوهشگر امنیت و ژئوپولتیک و استاد پیشین دانشگاه کابل به خبرنگار اسپوتنیک دیدگاهش را درباره ای اینکه گروه طالبان با کدام مسئولانش در این نشست شرکت خواهد کرد و اهمیت این نشست ها برای گروه طالبان چه اندازه است، گفت:

"چون اهمیت چنین نشست ها برای رژیم طالبان که فاقد مشروعیت داخلی و خارجی است، بسیار زیاد است، بنا این گروه تلاش می کند از چنین فرصت ها، استفاده تبلیغاتی کرده و نشان دهد که شامل روند های منطقه ای شده است. احتمالاً هیات اعزامی طالبان، متشکل از وزیر خارجه این گروه و مسئول استخباراتی آن باشد. و طالبان تلاش می کند تا در این سفر ملاحظات سیاسی و امنیتی را مدنظرگرفته و با پیام خاصی که معنای آن سپردن اطمینان واهی و کاذب برای روسیه و کشورهای منطقه است، از منزوی شدن این گروه در چنین روندهای منطقه ای، جلوگیری کند. این هیئت معمولا در سطح سرپرست وزارت خارجه خواهد بود، زیرا ملأ متقی با روحیه چنین نشست ها آشنایی دارد و رسم معمول نمایندگی را بلد شده است. بدون وی دیگر اعضای کابینه طالبان یا در لیست سیاه شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند و یا اینکه جرات ظاهر شدن و نمایندگی از این گروه را ندارند. با مدنظر داشت این مهم، منطقه اهمیت چندانی به ترکیب هیات طالبان نمی‌دهد زیرا ماهیت تندرویی و تروریستی این گروه، کماکان، هویدا است. در ضمن، هرچه در ترکیب هیات باشد، صلاحیت چانه زنی، موقف گیری و ابراز نظر را به صورت مستقل نخواهد داشت".

عبدالناصر نورزاد پژوهشگر امنیت و ژئوپولتیک و استاد پیشین دانشگاه کابل - اسپوتنیک افغانستان
عبدالناصر نورزاد
پژوهشگر امنیت و ژئوپولتیک و استاد پیشین دانشگاه کابل
روسیه به دنبال ثبات در افغانستان است
یکتن از استادان افغانستانی یکی از دانشگاه های روسیه دیدگاهش را درباره ای این دیدار چنین بیان داشت:

"این نشست به خاطر این است، که ممکن در آینده روسیه با طالبان و گروه های دیگر این کشور به خاطر پیوندها و آوردن آشتی و ثبات در در سرزمین افغانستان به توافق برسند. از آنجایی که افغانستان و روسیه پیوندهای دوستانه ای دارز مدت دارند، روسیه با همه ای توانش در تلاش حل مشکلات افغانستان است تا این کار به نفع شهروندان افغانستان به پایان برسد".

یادآوری می کنیم، که پیش از این ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته بود، که نشست فرمت "مسکو" درباره ای افغانستان در 29 سپتامبر در کازان برگزار می‌شود.
وی در حاشیه گزارشی در مجمع اقتصاد شرق گفت: "من می خواهم برگزاری نشست درباره ای افغانستان را تایید کنم که در 29 سپتامبر در کازان برگزار خواهد شد. نشست پنجم فرمت مشورتی "مسکو" درباره ای افغانستان با حضور بازیگران کلیدی منطقه ای علاقه مند خواهد بود."
او افزود: قرار است در این نشست درباره ای وضعیت کنونی افغانستان، مسایل آشتی میان افغانستانی، تامین امنیت منطقه ای و بازسازی کشور پس از جنگ گفت و گو شود و انتظار می رود که پس از این رویداد، بیانیه مشترک طرفین به تصویب برسد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала