اعلام حکومت نظامی در جنوب فیلیپین

© REUTERS / Lean Daval Jrاعلام حکومت نظامی در جنوب فیلیپین
اعلام حکومت نظامی در جنوب فیلیپین - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رودریگو دوترته، رئیس‌جمهور فیلیپین اعلام کرد که به شکلی سختگیرانه و حکومت نظامی در منطقه‌ای بحران زده در جنوب این کشور اعمال می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، دوترته این اظهارات را پس از آن مطرح کرد که به دنبال بالا گرفتن بحران در جنوب فیلیپین در پی محاصره یک شهر توسط افراط‌گرایان مجبور به نیمه کاره گذاشتن سفرش به روسیه و ترک شهر مسکو شد.
دوترته اقدام به اعلام حکومت نظامی ۶۰ روزه در کل منطقه "میندانائو" در جنوب کشورش کرده است.
روز سه شنبه شبه‌نظامیان وابسته به گروه تروریستی داعش در شهر "ماراوی" در جنوب فیلیپین اقدام به اشغال یک شفاخانه، زندان و چند ساختمان دیگر کرده و با نیروهای دولتی درگیر شدند.
دوترته در طیاره حامل خودش در بازگشت به فیلیپین گفت: این حکومت نظامی قابل تمدید برای یک سال بسته به چگونگی وضعیت و مشکلات به وجود آمده است.
دوترته گفت: من هشدار دادم که سختگیر خواهم بود و به همه گفتم که کاری نکنند مجبور به مداخله شوم. من مجبورم این برخورد را برای حفظ جمهوری انجام دهم.
دلفین لورنزا، وزیر دفاع فیلیپین گفت: سربازان کشورش سه شنبه به مخفی‌گاه یک تروریست بلندپایه در شهر ماراوی حمله کردند که موجب بالا گرفتن درگیری بین دو طرف شد و پس از آن شبه‌نظامیان این شهر تقاضای نیروی کمکی از یک گروه هم‌پیمان به نام گروه مائوته کردند.
لورنزا گفت: ده‌ها فرد مسلح در این شهر ساختمان شهرداری، یک بیمارستان و یک زندان را اشغال کرده و یک کلیسای کاتولیک، یک کالج و چند خانه را به آتش کشیدند و دست‌کم دو سرباز و یک مامور پولیس را کشته و ۱۲ تن دیگر را زخمی کردند.
لورنزا در یک کنفرانس خبری در شهر مسکو گفت: کل شهر ماراوی در خاموشی قرار گرفته و تک‌تیراندازهای گروه مائوته در سراسر این شهر پراکنده شده‌اند.
مقام‌های فیلیپین گفتند: چندی شبه نظامی در درگیری‌های ماراوی واقع در استان"لانائو دلسور" کشته شدند اما تعداد زیادی از آنها همچنان این شهر مسلمان نشین را در محاصره خود قرار دادند.
آلن پیتر کایتانو، وزیر خارجه فیلیپین اظهار کرد که پیشتر سرگئی لاوروف، همتای روسی خود را در جریان تصمیم دوترته برای بازگشت زودهنگام به کشور به منظور رسیدگی به بحران قرار داده است.
با این حال وی گفت که به غیر از دوترته دیگر مقام‌های فیلیپین از جمله خود او همچنان در مسکو باقی خواهند ماند.
دوترته در مصاحبه‌ای در هواپیما گفت: خطاب به هموطنانم که تجربه حکومت نظامی داشته‌اند می‌گویم که این حکومت نظامی فرقی با کاری که رئیس‌جمهور مارکوس کرد، ندارد و من هم سختگیر خواهم بود.
او ادامه داد: حتی اگر یکسال هم لازم باشد ما این کار را انجام خواهیم داد ولی اگر در عرض یک ماه قضیه فیصله داده شد من خوشحال می‌شوم. به هموطنانم می‌گویم که از چیزی نترسند. من به خانه بازمی‌گردم و به مجرد ورود به فیلیپین به مشکل رسیدگی خواهم کرد.

 

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала