5 شکست بزرگ امریکا در سطح جهان

© AFP 2023 / Ted Aljibe5 شکست بزرگ امریکا در سطح جهان
5 شکست بزرگ امریکا در سطح جهان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تاریخ دخالت نظامی امریکا در امور سایر کشورها و اجرای عملیات ویژه نظامی در نقاط مختلف جهان، پنج شکست بزرگ را برای آنها به یادگار گذاشته است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در امریکا علاقه دارند که نیروهای ویژه  نظامی را قهرمان دانسته و به موفقیت اقدامات آنها در سراسر جهان افتخار کنند. ولی به نوشته نشریه «نشنال اینترست» حداقل 5 عملیات ویژه نظامی امریکا بوده که شکست بزرگی برای وزارت دفاع این کشور محسوب می شود.

حمله ناموفق به جزیره مکین در اقیانوس آرام

در ماه آگوست سال 1942 گردان تازه تاسیس تهاجمی تفنگداران نیروی دریایی آمریکا نخستین عملیات ویژه خود را آغاز کرد. زیردریایی های آمریکایی 222 نیروی نظامی آموزش دیده را در جزیره مرجانی مکین در اقیانوس آرام پیاده کردند. ماموریت آنها این بود که فرماندهی نظامی ژاپن در این منطقه را نابود کنند. این حمله برای ژاپنی ها غیرمنتظره بود، ولی اوضاع بسرعت تغییر کرده و آنها شروع به مقاومت نمودند. آمریکایی ها تصمیم به عقب نشینی گرفتند، ولی به خاطر امواج بلند اقیانوس در دام افتاده و تفنگداران دریایی نتوانستند خود را به زیردریایی که منتظر آنها بود، برسانند. روز بعد از این حمله، زیردریایی آمریکایی با تعدادی از نظامیان نجات یافته، بازگشت. 33 نظامی آمریکایی کشته و تعداد زیادی از آنها زخمی شدند.

عملیات کنترل بر ارتفاع 205 در کره شمالی

در تاریخ 25 نوامبر سال 1950 نیروهای ویژه آمریکایی باید ارتفاع 205 در ساحل رودخانه "هان جونگ" در کره شمالی را گرفته و تحت کنترل خویش درآورند. ولی آنها نمی دانستند که در آن زمان تعداد زیادی از نیروهای نظامی چین در خاک کره شمالی حضور داشته و کاملا آماده درگیری نظامی گسترده هستند.

تلاش برای انجام این عملیات نظامی برای نیروهای ویژه آمریکایی با تلفات زیادی همراه شد، چون این ارتفاع به خوبی دفاع میشد. اوضاع از کنترل آمریکایی ها خارج شده و نیروهای چینی کنترل منطقه را بدست گرفتند. از 87 نظامی آمریکایی شرکت کننده در این عملیات، تنها 21 نفر زنده ماندند. عملیات نیز کاملا شکست خورد.

شکست عملیات «پنجه عقاب» در ایران

پس از تسخیر سفارت آمریکا در تهران در سال 1979 که در جریان آن بیش از ده دیپلمات آمریکایی به اتهام جاسوسی به اسارت گرفته شدند، "جیمی کارتر" رئیس جمهوری وقت آمریکا تصمیم گرفت به جنگ با ایران نپردازد، ولی بطور سری تصمیم به اجرای عملیات ویژه نظامی برای آزادسازی و خروج اسرا از تهران گرفت.

برنامه ریزی شده بود که بالگردها با نیروهای ویژه آمریکایی در نزدیکی سفارت فرود آمده و با کشتن نگهبانان سفارت، دیپلماتها آزاد و به خارج از ایران منتقل شوند، قبل از آنکه نیروهای نظامی ایرانی حتی بتوانند به این مسئله واکنش نشان دهند. به نوشته «نشنال اینترست»، این عملیات به یکی از نادرست ترین تصمیمات پنتاگون معروف شده که در جریان دهها نظامی آمریکایی جان خود را از دست دادند.

در روز حمله، عملیات طبق برنامه پیش نرفت و بالگردهای نیروهای ویژه حتی نتوانستند به تهران برسند. یک باگرد در عرشه ناوهواپیمابر بلافصله بعد از بلندشدن سقوط کرد، یکی دیگر در آب افتاد و بقیه به خاطر اشتباه اطلاعاتی و شرایط بد آب و هوای، دقیقا در کنار جاده شوسه داخلی به زمین نشستند. در نتیجه علمیات لو رفت. نظامیان آمریکایی یک اتوبوس مسافربری را محاصره کرده و یک تانکر حامل سوخت را منفجر نمودند. بعد از دریافت دستور لغو عملیات، یکی از بالگردها به هواپیمای حامل سوخت اصابت کرده و در اثر انفجار تعدادی از سرنشینان آن کشته شده و هر دو دستگاه پرنده نیز در آتش سوختند. شکست در این عملیات منجر به شکست جیمی کارتر در انتخابات ریاست جمهوری سال 1980 شد.

عملیات «جرقه خشم» آمریکا در گرانادا

سرنگونی دولت گرانادا یکی دیگر از وظایف نیروهای ویژه آمریکایی در سال 1983 بود که سه روز بطول انجامید.

نشریه «نشنال اینترست» نوشته است، ولی در این سه روز نظامیان آمریکایی با مشکلات گسترده‌ای مواجه شدند. مقامات نظامی به شرایط آب و هوایی منطقه دقت لازم را نکرده بودند، در نتیجه یک چهارم نیروهای اعزامی در آب غرق شدند. حمله به زندان "ریچموند هیل" نیز با دفاع غیرمنتظره توپخانه ضدهوایی روبرو شد و تلاش برای گرفتن یک پادگان خالی با از دست دادن سه بالگرد و کشته شدن تعدادی از نظامیان آمریکایی همراه شد.

مردم غیرنظامی قربانی عملیات آمریکا در موگادیشو

دولت ایالات متحده در جنگ داخلی در سومالی زیر لوای ماموریت انسان دوستانه و ارسال کمکهای مورد نیاز مردم این کشور وارد عمل شد. ولی هدف واشنگتن در این کشور بزودی گسترش یافت و "بیل کلینتون" که تازه رئیس جمهور شده بود، هدف آمریکا در این کشور آفریقایی را تغییر داد.

در اکتبر سال 1993 آمریکایی ها عملیات ویژه ای را در موگادیشو با هدف دستگیری دو تن از اعضای دولت اتحاد ملی سومالی انجام دادند.  حملات از زمین و هوا برنامه ریزی شد، ولی با موفقیت انجام نشد: یکی از بالگردها با اصابت یک خمپاره دست ساز ضدتانک منهدم شد و نظامیان سرنشین آن اصلا نتوانستند خود را به هدف برسانند. در نتیجه آمریکایی ها در محاصره قرار گرفتند. تلفات زیادی متحمل شده و یک بالگرد دیگر را نیز از دست دادند. درگیری در کل طول شب ادامه یافت و 19 نیروی ویژه کشته شدند. در این عملیات بیش از 1000 سومالیایی، از جمله تعداد زیادی از مردم غیرنظامی جان خود را از دست دادند.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала