حقوق بشر افغانستان: حکمتیار دیدگاه‌های پیش‌اش را باید کنار بگذارد

© Photo / کسراحقوق بشر افغانستان: حکمتیار دیدگاه‌های پیش‌اش را باید کنار بگذارد
حقوق بشر افغانستان: حکمتیار دیدگاه‌های پیش‌اش را باید کنار بگذارد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید که گلبدین حکمتیار باید دیدگاه‌های گذشته‌اش را کنار بگذارد و خودش را با شرایط فعلی عیار سازد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، سیما سمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر روز گذشته هشدار داد، گلبدین حکمتیار باید دیدگاه‌های سال‌های پیش‌اش را کنار بگذارد و تمامی دست آوردهای کنونی را حرمت بدارد.
خانم سمر به این باور است که حکومت به فرهنگ معافیت از مجازات باید نقطه پایان بگذارد و قانون را بر همه گان یکسان اجرا کند.
درهمین حال برخی از نماینده‌گان مجلس از آقای حکمتیار می خواهند که خودش را با تحول های اجتماعی نظام کنونی در کشور همگام بسازد.
همان گونه که ظاهر شهر کابل در بیست سال نبود گلبدین حکمتیار تغییر کرده است، اجتماع و ساختار های اجتماعی — سیاسی در این جا نیز گواه تغییراتی بوده اند.
آزادی رسانه ها از مهم ترین دست آورد های نظام کنونی دانسته می شود.
از این میان، فرزانه سادات که در درازای این سال ها در بخش خبرنگاری آموزش دیده است و کار می کند، این تحول را در زندگی خودش بسیار ارزشمند می داند.
فرزانه سادات، خبرنگار گفت:« حضور خانم ها در اجتماع در کنار مردان برای ما بسیار مهم است و ما می خواهیم که این حق و این آزادی از ما گرفته نشود.»
اکنون کمیسیون مستقل حقوق بشر به این باور است، همان گونه که افغانستان در دو دهه گواهی تحولاتی بوده است، آقای حکمتیار نیز باید دیدگاه هایش را با این تحولات هماهنگ بسازد.
خانم سمر گفت:« ما این دست آورد های سال های گذشته را که با عالم از قربانی ها به دست آورده ایم، نمی خواهیم که با آمدن فردی، شخصی و یا قوماندانی از دست بدهیم.»
هم گام شدن آقای حکمتیار با این همه تغییرات اجتماعی، سیاسی و حرمت داشتن به همه دست آورد ها اکنون از خواست های مهم نماینده‌گان مجلس هستند.
فوزیه کوفی، عضوی مجلس نماینده‌گان گفت:« هر رهبری که می خواهد در افغانستان بقای سیاسی داشته باشد، با همین تحول و پیشرفت هایی که در حال شکل گیری است باید خودش را هماهنگ بسازد.»
ریحانه آزاد، مجلس نماینده‌گان گفت:« قانون به هیچ کس حق نداده است که کسی را از مجازات معاف کند، و آقای حکمتیار نباید شرایط کنونی را با ۲۰ سال پیش مقایسه کند، بیاید و قانون اساسی افغانستان را بپذیرد.»
گلبدین حکمتیار یکی از طرف های درگیر در جنگ های داخلی بوده است و اتهام های سختی در برابر وی وجود دارند، از همین رو کمیسیون مستقل حقوق بشر بر پایان فرهنگ معافیت از مجازات و به دادگاه کشانیدن جنایت کاران جنگی تاکید می ورزد.
خانم سمر گفت:« فرهنگ معافیت از مجازات باید در افغانستان خاتمه داده شود و هر کسی که مجرم است باید مورد پاسخ گویی قرار بگیرد.»
هرچند گلبدین حکمتیار که در این سال ها در ساختار نظام نبود، اما افراد وابسته به او در کرسی های مهم دولتی کار کرده اند.
آقای حکمتیار که پس از بیست سال در برابر همه گان در ولایت لغمان سخن رانی کرد به این باور رسیده است که گذشته را باید فراموش کرد، اما از کارهایی که خودش و هواداران اش در هنگام جنگ های داخلی انجام داده اند، هیچ ندامت و پشیمانی نشان نداد.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала