خدا ترکیه را بیامرزد! تولد: ۱۹۲۱ - وفات: ۲۰۱۷

© REUTERS / Alkis Konstantinidisرجب طیب اردوغان
رجب طیب اردوغان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
به گزارش اسپوتنیک به نقل از مشرق، مجله آمریکایی «فارین افرز» در واکنش به پیروزی شکننده اردوغان در همه‌پرسی اصلاحات قانون اساسی و حرکت وی به سمت یک دیکتاتوری تمام‌عیار با تیتری پرمعنا نوشته: «خدا ترکیه را بیامرزد! تولد: ۱۹۲۱ - وفات: ۲۰۱۷»!

پیروزی شکننده و لب به لب اردوغان در همه‌پرسی روز یکشنبه با واکنش‌های مختلف و بعضا عجیب در رسانه‌های مختلف جهان همراه شده است؛ چرا که اردوغان با این همه‌پرسی به همه اعلام کرد «قدرت را با کسی تقسیم نخواهد کرد.» همین مسئله واکنش کشورهای غربی را به دنبال داشته است چرا که ترکیه اکنون عضوی از ناتو است و روند الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا نیز در چند سال گذشته در جریان بوده است.
در این میان مجله آمریکایی «فارین افرز» با تیتر جالب «خدا ترکیه را بیامرزد! تولد: ۱۹۲۱ — وفات: ۲۰۱۷» نوشته: «با پیروزی رجب طیب اردوغان کتاب تاریخ مدرن ترکیه برای همیشه بسته شد. در ۱۹۲۱ قانون «تشکیلات اساسی» در این کشور به تصویب رسید.تقریباً سه سال بعد «آتاتورک» رهبر «جمهوری ترکیه» شد. اما تشکیل قانون اساسی نشانه شکل‌گیری نظام مهم و جدیدی در آناتولی بود.‌»«نیویورک تایمز» نیز در انتقاد از این همه‌پرسی اعلام کرد، «اردوغان با اختلاف رای بسیار کم در رفراندوم پیروز شد. گروه‌ها و احزاب مخالف هراس دارند که این نقطه عطف در تاریخ سیاسی کشور، به سمت یک حکومت استبدادی تغییر مسیر دهد.» «رویترز» هم حاصل این همه‌پرسی را «ایجاد دودستگی» و «اختلاف عمیق» در ترکیه دانست. روزنامه «فایننشال تایمز» اما در سرمقاله خود با عنوان «پیروزی تلخی برای سلطان جدید» ترکیه نوشت‌: «قانون اساسی جدید ترکیه، رئیس‌جمهور را به یک «سلطان جدید» با اختیاراتی بدون نظارت تبدیل خواهد کرد.»

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала