ترامپ در تلاش استخراج منابع کره ماه است

© Photo / ESA/Foster + PartnersХудожественное изображение космической базы на Луне
Художественное изображение космической базы на Луне - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ترامپ طرح‌های جاه‌طلبانه‌یی برای فعالیت گسترده در کرۀ ماه در دست دارد. امریکا تلاش دارد تا با استخراج منابع زیرزمینی موجود در تنها قمر کرۀ زمین منبع جدیدی برای درآمد داشته باشد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از سلام وطندار، سندهایی که به تازه‌گی در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته‌اند نشان می‌دهند، که  گروهی از مشاوران و دستیاران ترامپ از سازمان فضایی ملی ایالات متحدۀ امریکا (ناسا) خواسته اند تا داده‌ها و نمونه‌هایی ارایه کند که معلوم شود این سازمان چه‌گونه قادر به ابداع فناوری‌های تازه‌یی برای افزایش همکاری با صنایع و عقد قراردادهای همکاری با آنان است.

ناسا هم در پاسخ به این موضوع از پیشرفت فناوری‌های خود و قابلیت انتقال تجربه‌هایش به صنایع گوناگون و امکان تجاری‌سازی آن‌ها از طریق اجرای برنامه‌های متنوع خبر داده است.

سازمان ناسا وعده سپرده که اجرایی‌شدن این گونه طرح‌ها هم ارزش اقتصادی دارند و هم به سود جامعه اند.

Space - اسپوتنیک افغانستان
این هشت ماجرای هیجان انگیز فضایی در سال ۲۰۱۷ اتفاق می افتد

این سازمان تأیید کرده که در حال همکاری با برخی شرکت‌های خصوصی و بازرگانی فعال در حوزۀ هوا-فضا است و امکان فعالیت‌های بازرگانی مشترک در مدار کرۀ زمین وجود دارد.

در بخش دیگری از این نامه‌نگاری‌ها، مشاوران ترامپ از ناسا در بارۀ منابع قابل استخراج از عمق کرۀ ماه نیز پرسشی را مطرح کرده‌اند.

ناسا در پاسخ به این پرسش، نمونه‌هایی از منابع موجود در قطب جنوب کرۀ ماه را یکی از اولویت‌های علمی خود اعلام کرده و افزوده که این بخش از ماه دارای آب، هایدروجن و متان است و استخراج این منابع بسیار ساده می‌باشد.

ناسا امیدوار است با بهره‌گیری از منابع یاد شده بتواند اجرای مأموریت‌های فضایی گسترده‌تری را امکان‌پذیر سازد.

گفتنی‌ست اگرچه در بودجۀ پیشنهادی دولت ترامپ برای سال 2018 میلادی از سهم وزارت انرژی و برخی نهادهای دیگر کاسته شده، اما بودجۀ ناسا تنها یک درصد کاهش یافته است.

خواست‌های دولت ترامپ برای استخراج انحصاری منابع کرۀ ماه در حالی آشکارا می‌شود که این کشور و 104 کشور دیگر پیمانی موسوم به معاهدۀ فضای خارجی Outer)  (Space Treaty را به امضا  رسانیده اند؛ بر بنیاد این معاهده بهره‌برداری و استفاده از فضای خارج کرۀ زمین از جمله ماه و کرات آسمانی باید با همکاری و به منظور تأمین منافع تمامی کشورهای جهان انجام شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала