رسانه‌ها: یک جنرال اسبق سوریه، اسد را به پنهان کردن صدها تُن سلاح کیمیاوی متهم کرد

© Photo / Jenspie3/Green Cross Switzerlandرسانه‌ها: یک جنرال اسبق سوریه، اسد را به پنهان کردن صدها تُن سلاح کیمیاوی متهم کرد
رسانه‌ها: یک جنرال اسبق سوریه، اسد را به پنهان کردن صدها تُن سلاح کیمیاوی متهم کرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
جنرال ظاهر ال‌سکت که در سال 2013 از اردوی سوریه اخراج شده است، ادعا دارد که دولت سوریه صدها تُن مهمات کیمیاوی را از نظر سازمان منع سلاح کیمیاوی به دور، پنهان کرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه بریتانیایی تلگراف، این جنرال اسبق اردوی سوریه در حالی این ادعا ها را بیان می‌کند که هیچ سندی در دست ندارد و علاوه بر آن، بیشتر از سه سال در سوریه نبوده است.

قبل از این وزارت خارجه روسیه اعلام کرده بود که اتهامات کشورهای غربی مبنی بر نگهداری سلاح کیمیاوی توسط دولت سوریه، بی‌اساس می‌باشند.

براساس اطلاعات روزنامه، جنرال ال‌سکت الی سال 2013 فرماندهی واحد سلاح کیمیاوی اردوی سوریه را به دوش داشت. در ماه مارچ سال 2013 این جنرال از اردوی سوریه اخراج شد، اما روابط اش با مقامات رسمی سوریه همچنان ادامه داشت.

به گفته این جنرال، مهمات کیمیاوی پنهان شده شامل صدها تُن سارین، بمب ها، راکت های اسکاد و کلاهک‌های کیمیاوی می‌باشند. این مهمات به پناهگاه‌ها در کوهای نزدیک شهر حمص، شهر ساحلی جبله در طرطوس انتقال داده شده است.

دمشق در چارچوب توافقنامه تخریب سلاح کیمیاوی در سال 2013گزارش داد که 1.3 تُن مواد کیمیاوی را که برای ساختن سلاح کیمیاوی استفاده می‌شود، و همچنان 1.2 تُن مهمات پُرنشده کیمیاوی را از بین برده است. در ماه جنوری سال 2016 سازمان منع سلاح کیمیاوی اعلام کرد که تمام ذخایر سلاح کیمیاوی موفقانه به بیرون از سوریه انتقال داده شده اند. سازمان منع سلاح کیمیاوی در سال 2013 به دلیل خلع سلاح کیمیاوی سوریه جایزه بین‌المللی نوبل را نیز دریافت کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала