چرا میگرن در میان زنان شایع تر است

© Fotolia / Andrea Dantiچرا میگرن در میان زنان شایع تر است
چرا میگرن در میان زنان شایع تر است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سردردهای میگرن مثل چکشی است که داخل جمجمه کوبیده می شود. خیلی ها ممکن است دچار میگرن شوند اما این مشکل در میان زنان شایع تر است.

به گزارش اسپوتینک، میگرن در میان زنان تقریبا چهار برابر مردان بیشتر است. اینکه مطلقا چرا و چگونه زنان بیشتر از مردان دچار میگرن می شوند تا حدودی نامشخص است اما اخیرا تحقیقاتی انجام شده تا بتوانند روش های بهتری برای درمان آن بیابند.
طبق تحقیقی که انجام شده و در مجله BMJ آمده است، زنانی که دچار میگرن می شوند نسبت به زنان دیگر احتمال مشکلات قلبی چون حمله و سکته قلبی در آن ها بیشتر است.
در این تحقیق محققان نگاهی به پرونده های ۱۱۵ هزار زن بین ۲۵ تا ۴۲ سال انداختند. و به مدت ۲۲ سال آن ها را زیر نظر داشتند تا مشخص شود که آیا دچار عارضه های قلبی می شوند یا خیر؟ ۱۵% از آنان گزارش دادند که میگرن دارند. و احتمال ابتلا به بیماری قلبی در همین فیصد بیشتر از بقیه بود. در نتیجه میگرن به عنوان عاملی بر این بیماری ها در نظر گرفته شد.
تحقیق دیگری در مجله Neurology انجام شد که به جستجوی ارتباط بین هورمون ها و بیماری میگرن پرداختند. بسیاری از متخصصان به این مسئله باور دارند که بین هورمون ها و میگرن ارتباط وجود دارد. میگرن به طور معمول در دو روز اول قاعدگی در زنان بیشتر است.
در این تحقیق ۱۱۴ نفر که سابقه میگرن داشتند و ۲۲۳ نفر که سردردهای میگرن نداشتند سابقه میگرن خود را ثبت کردند و در طول دوره قاعدگی روزانه سردردهای خود را ثبت می کردند و برای وضعیت هورمون ها نیز آزامایش ادرار می دادند. آزمایش ها فقط برای یک دوره در سال انجام می شد.
همانطور که محققان در این تحقیق دریافتند کاهش سریعی در هورمون استروژن روز قبل از قاعدگی در زنانی که دچار سردردهای میگرن بودند نسبت به زنانی که میگرن نداشتند نشان داده شد. پس یکی از دلایل سردرد عقب نشینی هورمون استروژن است.
دکتر Nanette Santoroo از دانشگاه طب کلرادو می گوید: این تغییر هورمون به تنهایی عامل سردرد نیست بلکه به آن شدت می دهد. همچنین می گوید مردها هیچوقت دچار این نوسان در هورمون استروژن نمی شوند.
زنان که سردردهایشان به علت تغییرات در هورمون استروژن است بیشتر از مردان که چنین نوسان هورمونی ندارند دچار سردرد می شوند.
در حال حاضر هیچ درمانی برای میگرن وجود ندارد و کسانی که دچار این مشکل هستند اغلب مسکن استفاده می کنند. محققان امیدوارند روزی در آینده روش تسکین و درمان این سردردها را کشف کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала