اختلاف آمریکا و اروپا در مورد آینده بشار اسد

© AP Photoاختلاف آمریکا و اروپا در مورد آینده بشار اسد
اختلاف آمریکا و اروپا در مورد آینده بشار اسد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کنفرانس ۲ روزه «آینده سوریه» روز گذشته در بروکسل آغاز گردید که اختلافات آمریکا و اتحادیه اروپا در مورد «بشار اسد» آن را تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تابناک، کنفرانس ۲ روزه آینده سوریه از سه شنبه در بروکسل آغاز گردید، اما اختلافات آمریکا و اتحادیه اروپا در مورد آینده «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه، و نقش و جایگاه وی در آینده این کشور موجب شده تا بحث کمک های مالی به سوریه در حاشیه قرار بگیرد.
دلیل بروز این اختلافات تغییر موضع آمریکا در خصوص نقش بشار اسد در آینده سوریه عنوان شده است. گویا آمریکا دیگر اصراری بر لزوم کنار رفتن اسد از قدرت در آینده سیاسی سوریه ندارد و همین امر موجب بروز اختلاف میان اتحادیه اروپا و آمریکا شده است.
در همین رابطه روز گذشته مقامات مختلف اتحادیه اروپا از جمله «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به تشریح دیدگاه های این اتحادیه درباره بشار اسد و نقش آتی وی در آینده سوریه پرداختند.
موگرینی در اظهارات خود عنوان داشت: اتحادیه اروپا هیچ جایگاهی برای بشار اسد رئیس جمهوری سوریه، در آینده این کشور متصور نیست اما با این وجود این مردم سوریه هستند که باید در مورد سرنوشت اسد تصمیم بگیرند.
موگرینی این اظهارات را در پاسخ به سوالی در خصوص تغییر موضع آمریکا در خصوص سرنوشت بشار اسد، ایراد کرد.
طبق گزارش رسانه ای، تنها چند روز پس از اعلام موضع دولت آمریکا در خصوص عقب نشینی از اولویت دهی به حل تعارض سوریه، اتحادیه اروپا بار دیگر مدعی شد که «بشار اسد» در آینده سوریه جایی ندارد.
رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «پس از شش و سال و نیم جنگ ، کاملاا غیرواقع بینانه است که باور داشته باشیم آینده سوریه دقیقا مشابه گذشته آن خواهد بود. اتحادیه اروپا خواهان انتقال قدرتی هدفمند و فراگیر در سوریه است که پذیرای تمام اقشار این کشور باشد».
وی در ادامه افزود: این حق تمام اقشار سوریه است که در مورد آینده آن تصمیم بگیرند.
ژان مارک آیرو وزیر امور خارجه فرانسه نیز در این ارتباط مدعی شد: «فرانسه باور ندارد که بشار اسد بتواند سوریه جدید را رهبری نماید.
وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشست دیروز دوشنبه خود در لوکزامبورگ با انتشار یک اطلاعیه رسمی اعلام کردند که «اتحادیه اروپا تنها در صورتی در بازسازی سوریه مشارکت خواهد کرد که یک انتقال قدرت سیاسی فراگیر، گسترده و واقعی به طور جدی در حال انجام باشد».
شایان ذکر است که این موضع اتحادیه اروپا در تناقض با موضع دولت آمریکا قرار دارد که هفته گذشته اعلام کرد برکناری اسد از قدرت دیگر اولویت این کشور نیست.
نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد روز پنج شنبه اعلام کرد که مقامات واشنگتن از تمرکز بر سیاست «حذف بشار اسد رئیس جمهور سوریه از ساختار قدرت در این کشور جنگ زده عقب نشینی کرده‌اند.
نیکی هیلی در جمع گروه کوچکی از خبرنگاران گفت: «اولویت ما دیگر یک جا نشستن و تمرکز بر برکناری بشار اسد نیست. اولویت ما آن است که به نحوه به انجام رساندن امور و افراد مورد نیازمان برای همکاری در خصوص ملت سوریه نگاهی دقیق بیاندازیم.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала