سوزان رایس به افشاگری‌ها علیه دولت ترامپ متهم شد

© AFP 2023 / SAUL LOEB سوزان رایس به افشاگری‌ها علیه دولت ترامپ متهم شد
سوزان رایس به افشاگری‌ها علیه دولت ترامپ متهم شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گزینه ترامپ برای نمایندگی آمریکا در ناتو بار دیگر سوزان رایس را به افشای عمدی اطلاعات امنیتی حساس متهم کرد. او مدعی شد وزارت خارجه چندین هفته است بحث‌های داخلی در این مورد دارد و قطعا اوباما از آن مطلع بوده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری ایسنا، یچارد گرنل، سیاستمدار آمریکایی که گزینه احتمالی در ناتو است، "سوزان رایس" مشاور امنیت ملی سابق آمریکا را به افشاگری‌های مربوط افراد وابسته‌ به دونالد ترامپ که نامشان در گزارش‌های اطلاعاتی خارجی آمده بود، متهم می‌کند.
او ۱۰ روز پیش هم مدعی شد که اگر رایس و یا معاون او "بن رودز" پشت این اقدام سیاسی افشای اطلاعات محرمانه بوده باشند، پس باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا هم از آن اطلاع داشته است.
نماینده احتمالی آمریکا در ناتو به دیلی میل گفت: "همکاران سابق من در وزارت خارجه چندین هفته است که درباره نقش سوزان رایس صحبت می‌کنند. قطعا او و تیمش در دوران تصدی خودشان بیش از حد حزبی عمل کردند. این کاملا منطقی است."
گرنل اشاره‌ای نکرد که همکاران سابق او چه کسانی هستند.
سوزان رایس یکی از مقام‌های دولت اوباما بود که نامش پس از آنکه ادعاهای مکرر نادرستی در باره حمله تروریستی سال ۲۰۱۲ بنغازی مطرح شد، در کانون توجه قرار گرفت. او می‌گفت که حمله مذکور با یک ویدیویی اینترنتی تحریک شده است.
طبق گزارش بلومبرگ، سوزان رایس سال گذشته در مقام رئیس شورای امنیت ملی آمریکا از آژانس‌های دولتی خواسته بود تا نام‌هایی که از گزارش‌های اطلاعاتی خام برداشته شده و با کمپین ترامپ و یا مقام‌های دوره انتقالی ارتباط دارند، مشخص کنند. از آنجایی که او مشاور امنیت ملی بوده، لزوما اقدامی غیر قانونی و یا حتی عجیب رخ نداده و او می‌خواسته تا نام‌های "نامشخص" در گزارش‌های خام "مشخص" شود تا کاملا بفهمد معنای مکالمات شنود شده چیست.
اما افشای آن نام‌ها برای کسانی که فاقد وجاهت قانونی هستند و نشان دادن اصل اسناد به آنها،‌ یک قصور فدرال است. یکی از آن موارد شامل درز نام ژنرال مایکل فلن، جانشین موقت سوزان رایس بود که نامش در روزهای ابتدایی دولت ترامپ به دست یک خبرنگار افتاد.
مکررا تماس‌های تلفنی سرگئی کیسلیاک، سفیر روسیه در آمریکا شنود می‌شده و همین مساله گفت‌وگوی فلن با کیسلیاک را فاش کرد. فلن که به مقام "مشاور امنیت ملی آمریکا" رسیده بود، اندکی بعد مجبور به استعفا شد چرا که تمام حقایق مربوط به مکالماتش را اعلام نکرده بود. ظاهرا او در تماس‌هایش قول داده بود که تحریم‌های آمریکا علیه مسکو کاهش یابد.
این جنجال زمانی به رسوایی بدل شد که قسمتی از مکالمات تلفونی فلن به دست ستون‌نویس واشنگتن پست افتاد. براساس گزارش بلومبرگ، رایس به گزارش‌های اطلاعاتی دسترسی داشت که در آنها اطلاعات سیاسی مهمی درباره تیم انتقالی ترامپ وجود داشت؛ از جمله اینکه تیم ترامپ با چه کسانی ملاقات می‌کند،‌ دیدگاه‌های نزدیکان ترامپ درباره مسائل سیاست خارجی چیست و طرح‌های دولت آتی چه خواهد بود.
با این وجود سوزان رایس ماه گذشته هرگونه تلاش برای افشای نام اشخاص در گزارش‌های اطلاعاتی را تکذیب کرد. او گفت که اطلاعی ندارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала