به دام افتادن داعش در مربع کوچکی در موصل

© AP Photo / Kurdistan Region Security Council به دام افتادن داعش در مربع کوچکی در موصل
به دام افتادن داعش در مربع کوچکی در موصل - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گروه تروریستی داعش در بخش قدیمی شهر موصل در یک مربع کوچک به دام افتاده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، پس از پنج ماه از شروع عملیات موصل و آزادی مناطق و شهرها و بخش های مختلف، گروه تروریستی داعش هم اینک در بخش قدیمی شهر موصل، در یک مربع کوچک به دام افتاده است؛ محله ای که مسجد تاریخی 'النوری' در مرکز آن واقع است و فرماندهان عراقی علت کندی پیشروی ها را محافظت از شهروندان اعلام کرده اند.
به گفته این منبع، بعد از شروع عملیات نینوا در 17 اکتبر 2016، نیروهای عراقی طی 10 روز به اولین محلات موصل در بخش شرقی رسیدند و اولین محله موصل به نام 'کوکجلی' در دوم نوامبر سال گذشته آزاد و بخش شرقی بعد از سه ماه از شروع عملیات در 18 جنوری از داعش بازپس گرفته شد.
عملیات آزادسازی بخش غربی موصل نیز که از 19 فبروری شروع شده بود، در ابتدا با سرعت به پیش می رفت، اما با رسیدن به محله قدیمی شهر موصل، همان طور که فرماندهان پیش بینی کرده بودند، سرعت پیشروی ها بطور محسوسی کند شد.
در عین حال، حمله هوایی نیروهای ائتلاف ملی در 17 مارچ گذشته به یکی از منازل دراین بخش و کشته شدن بیش از 200 غیرنظامی و اعتراضات داخلی مبنی بر هدف قرار گرفتن غیرنظامیان باعث شد که نیروهای امنیتی عراق در روند پیشروی ها حساسیت بیشتری نشان دهند.
براساس گزارش های رسانه ای، عملیات در حال حاضر در یک مربع کوچک که مسجد تاریخی 'النوری' در آن واقع شده، محدود شده است و عناصر تروریستی داعش به دلیل اعتبار معنوی و حیثیتی که این مکان برای آنها دارد، با تمام قدرت از آن دفاع می کنند.
مسجد النوری همان مسجدی است که 'ابوبکر البغدادی' سرکرده گروه تروریستی داعش در 2014 برفراز منبر آن دولت موهوم خود را اعلام و خود را به عنوان خلیفه مسلمانان معرفی کرد.
اما برخلاف گزارش های رسانه ای، فرماندهان عراقی علت کندی عملیات را فقط ناشی از مقاومت عناصر تروریستی داعش در این منطقه نمی دانند، بلکه بمبگذاری های گسترده اطراف مسجد تاریخی نوری و استقرار غیرنظامیان در منازل اطراف آن را از اسباب کند بودن عملیات پیشروی اعلام کرده اند.
طبق گزارش هایی که حتی صدراعظم عراق در روزهای اخیر بارها به آن اشاره کرده است، گروه تروریستی داعش با بمب گذاری گسترده منازل و اجبار غیرنظامیان به ماندن در داخل این منازل می کوشد تا با پیشروی یا حملات احتمالی نیروهای عراق، این منازل را منفجر کرده و اتهام قتل غیرنظامیان را به نیروهای عراقی الصاق کند.
گفته می شود که در حال حاضر حدود 300 عنصر تروریستی داعش بطور خاص در این مربع کوچک بیشترین مقاومت را می کنند و به دلیل تنگ بودن فرعی ها و خیابان ها در بخش قدیمی شهر، امکان استفاده از خودروهای زرهی و تانک برای نیروهای عراقی وجود ندارد.
برهمین اساس نیروهای امنیتی عراق در حال حاضر به صورت جنگ خیابانی با گروه های تروریستی داعش درگیر هستند و از طرفی شیوه شکار عناصر داعشی را با تک تیراندازها در دستور کار قرار داده اند.
'یحیی رسول' سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک نینوا روز دوشنبه به تلویزیون دولتی عراق (العراقیه) گفته است که بخش غربی موصل از حیث نظامی کاملا تحت تسلط نیروهای امنیتی عراق در آمده است.
وی با نفی توقف عملیات در این بخش اضافه کرد که پیشروی نیروهای عراق در این منطقه همچنان ادامه دارد، ولیکن با توجه به توصیه های فرمانده کل نیروهای مسلح مبنی بر حفاظت از جان غیرنظامیان، نیروهای عراق بیش ازگذشته درعملیات پیشروی خود، مراعات جان شهروندان را می کنند.
براساس اعلام یحیی رسول، بین 50 تا 60 فیصد بخش غربی موصل در حال حاضر بطور کامل آزاد شده و تحت کنترل نیروهای عراق است.
همزمان نیروهای الحشد الشعبی در کمتر از یک ماه در عملیاتی توانست بخش 'بادوش' و زندان بزرگ واقع در این منطقه از شمال موصل را بطور کامل در 15 مارس گذشته آزاد کند و از دیروز یکشنبه گذشته پایان عملیات نظامی را اعلام کرد.
بنابراین گروه تروریستی داعش در بخش غربی موصل، بطور کامل تحت محاصره قرار گرفته است و برخی فرماندهان در فرماندهی عملیات مشترک نینوا و اعضایی از شورای  نینوا پیش بینی کرده اند که در طول روزهای آینده دولت عراق کنترل کامل بخش غربی موصل را اعلام کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала