کاهش کمک‌های بین‌المللی همزمان با از سرگیری اخراج پناهجویان افغان از پاکستان

© AP Photo / MTI/Balazs Mohaiکاهش کمک‌های بین‌المللی همزمان با از سرگیری اخراج پناهجویان افغان از پاکستان
کاهش کمک‌های بین‌المللی همزمان با از سرگیری اخراج پناهجویان افغان از پاکستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت مهاجرین افغانستان در حالی از کاهش کمک‌های امدادی به پناهجویان افغان خبر می‌دهد که تا سه روز دیگر بازگشت و اخراج این پناهجویان از پاکستان آغاز خواهد شد.

به گزارش سپوتنیک به نقل از خبرگزاری تسنیم، وزارت مهاجرین افغانستان اعلام کرد که کمک‌های بین‌المللی به پناهجویان بازگشته به این کشور کاهش یافته است.

این در حالی است که بازگشت و اخراج پناهجویان افغان از دوشنبه هفته جاری از پاکستان آغاز خواهد شد.

وزارت مهاجرین افغانستان همچنین پیش بینی کرده است که در سال جاری میلادی دستکم 700 هزار پناهجوی این کشور از پاکستان بازخواهند گشت.

بر اساس گفته این وزارتخانه، کمک‌های بین‌المللی به پناهجویان بازگشته از پاکستان 30 درصد کاهش یافته است.

پناهجویان بازگشت کننده به افغانستان با مشکلات جدی روبرو هستند در حالی که آینده آوارگان داخلی در این کشور نیز همچنان نامعلوم است.

گفته می‌شود که کمیساریای عالی سازمان ملل در سال جاری کمک‌ها به پناهجویان افغان را به نصف کاهش داده است.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز ماه گذشته از اخراج پناهجویان افغان توسط دولت پاکستان به عنوان بزرگترین اخراج دست جمعی غیر قانونی پناهجویان در دنیا نام برد.

در گزارش این سازمان آمده بود که در اخراج اجباری پناهجویان افغان که به صورت غیر قانونی و دسته جمعی توسط دولت پاکستان صورت گرفته است، کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان نیز همکاری کرده است.

دولت پاکستان از ماه جولای 2016 میلادی تا اوایل سال 2017 میلادی بیش از 600 هزار پناهجوی افغان را در روندی غیر قانونی به صورت اجباری از پاکستان اخراج کرده است.

بر اساس این گزارش، حدود 365 هزار پناهجوی افغان نیز دارای مدارک قانونی بوده‌اند.

در ادامه این گزارش آمده که در نیمه سال گذشته میلادی نیروهای امنیتی پاکستان با توصل به زور، اخاذی و بازداشت خودسرانه روند خروج غیر قانونی پناهجویان افغان را تشدید کرد.

«گری سیمپسن» از اعضای ارشد دیده‌بان حقوق بشر در امور پناهجویان گفت که تشدید این روند در واقع از اواسط سال گذشته میلادی آغاز شد که بزرگترین اخراج دسته جمعی پناهجویان در یک روند غیر قانونی و غیر اصولی را در دنیا رقم زده است.

وی در گزارش خود افزود که فرزندان پناهجویان افغان از مدارس اخراج شدند و مراکز آموزشی در کمپ‌های پناهجویان نیز از سوی دولت پاکستان مسدود شده است.

دولت پاکستان از دو سال گذشته فشار بر پناهجویان افغان را آغاز کرده است.

با وجود تمدید مدت اقامت پناهجویان افغان تا پایان سال 2017 میلادی از سوی دولت پاکستان سازمان دیده‌بان حقوق بشر این مدت زمان را ناکافی خوانده و خواستار تمدید اقامت پناهجویان افغان تا سال 2019 میلادی شده است.

این سازمان در گزارش خود افغانستان را هنوز ناامن و نامناسب برای بازگشت پناهجویان افغان خوانده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала