پاکستان از تمایل به دوستی با افغانستان تا ادامه تنش‌ها با هند

© Flickr / bm1632پاکستان از تمایل به دوستی با افغانستان تا ادامه تنش‌ها با هند
پاکستان از تمایل به دوستی با افغانستان تا ادامه تنش‌ها با هند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مسئولان سیاست خارجی دولت اسلام آباد در روزهایی که بحران کشمیر بازهم اوج گرفته است موضع گیری متفاوتی نسبت به همسایه شمالی و همسایه شرقی خود داشته‌اند .

به گزارش  سپوتنیک به نقل از تسنیم ، همزمان با اوج گرفتن منازعات دولت اسلام آباد و دهلی‌نو بر سر کشمیر، دو کشور تلاش می‌کنند تا کشورهای همسایه را با خود همسو کنند.

در همین راستا پاکستان علیرغم مواجه با چالش بستن مرز مشترک با افغانستان و اخراج پناهجویان این کشور در تلاش است تا از طریق دیپلماتیک مشکلات خود با دولت کابل را کمتر کند و علاوه بر کنترل امنیت مرزهای شمالی خود از تشکیل ائتلاف میان افغانستان و هند نیز جلو گیری بعمل آورد.

از سوی دیگر، دهلی نو با اختصاص کمک‌های خود به دولت کابل در تلاش است تا افغانستان را به سوی خود جذب کند و از این راه پاکستان را تحت فشار قرار دهد.

موضع گیری مسئولان سیاست خارجه پاکستان در نشست‌های خبری و جلسات خود گواه بر این مطلب است.

«سرتاج عزیز» مشاور عالی نخست وزیر پاکستان در امور خارجی در دیدار با معاون وزیر ارتباطات بین الملل ایتالیا عنوان کرد که پاکستان در تلاش است ارتباطش با کشورهای همسایه را بهتر کند و در این راه از هیچ تلاشی دست برنخواهد داشت.

وی پیشرفت اقتصادی اسلام آباد را در سایه تلاش و ارتباط موثر با همسایگانش دانست.

از سوی دیگر، «اعزاز احمد چوهدری» سفیر پاکستان در آمریکا نیز تصریح کرد: ما با تمام توان از پروژه‌هایی که باعث پیشرفت افغانستان شود حمایت خواهیم کرد.

دیپلمات پاکستانی گفت: ارتباط دوستانه با آمریکا به سود دو کشور افغانستان و پاکستان خواهد شد و تامین امنیت کامل در افغانستان از سیاست‌های اصلی مقامات اسلام‌آباد است.

چوهدری در ادامه سخنانش به بازدهی خوب عملیات‌های ضد تروریستی نیروهای نظامی پاکستان اشاره کرد.

«نفیس زکریا» سخنگوی وزارت خارجه پاکستان دیگر مقام مسئولی بود که خطاب به دهلی نو هشدار داد در مسائل داخلی پاکستان دخالت نکند.

وی علاوه بر این از مجامع جهانی به خصوص سازمان ملل متحد خواست به اوضاع نابسامان کشمیر رسیدگی کنند.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان از احتمال حمله به خانه «محمد علی جناح» رهبر پاکستان که در هند قرار دارد نیز خبر داد و از دولت هند خواست نسبت به تامین امنیت این خانه جدی‌تر عمل کند.

این درحالی است که پاکستان از تغییر سفیر خود در دهلی نو خبر داده است.

با توجه به شواهد مطرح شده، به نظر می‌رسد که اسلام آباد قصد دارد سیاست‌های کلی خود را در قبال هند تغییر دهد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала