مشاور پیشین امنیت ملی پاکستان: حملات سال 2008 ممبی هند در پاکستان طرح ریزی شده بود

© AFP 2023 / NARINDER NANU مشاور پیشین امنیت ملی پاکستان: حملات سال 2008 ممبی هند در پاکستان طرح ریزی شده بود
مشاور پیشین امنیت ملی پاکستان: حملات سال 2008 ممبی هند در پاکستان طرح ریزی شده بود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دهلی نو پیش از این با متهم ساختن اسلام آباد به پشتیبانی از لشکر طیبه، این گروه پاکستانی را به رهبری «حافظ سعید» مسؤول حملات ممبی می‎دانست.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، محمود علی درانی، مشاور پیشین امنیت ملی پاکستان که در نزدهمین نشست امنیتی آسیا در هند شرکت کرده بود، می‎گوید که حملات سال 2008 میلادی در شهر ممبی هند، از سوی گروهی انجام شده بود که در پاکستان مستقر بوده است. دهلی نو از مدت‎ها پیش، پاکستان را مسؤول حملات ممبی می‎داند که 166 تن در آن کشته شدند. اکنون مشاور پیشین امنیت ملی پاکستان می‎پذیرد که این حملات در خاک پاکستان طرح ریزی شده بودند. وی می افزاید: «امروزه هراس‎افگنی یک تهدید جدی جهانی است که برای شکست دادن آن به یک راهبرد سنجیده در سطح ملی، منطقه‎یی و بین‌المللی نیاز است.

حملۀ هراس افگنانه 26 ام نومبر سال 2008 در شهر ممبی که از سوی یک گروه مستقر در پاکستان انجام شد، یک حملۀ هراس‎افگنانه فرامرزی بود. از پذیرفتن این موضوع نفرت دارم، اما این موضوع درست است.» وی در هنگام حملات ممبی، مشاور امنیت ملی نُخست وزیر پاکستان بود. 

در همین حال کرن رجیجو، معاون وزارت داخلۀ هند به این گفته‎ها، گفت: «موقف هند روشن است، چیز تازه‌یی برای وضاحت وجود ندارد.» دهلی نو پیش از این با متهم ساختن اسلام آباد به پشتیبانی از لشکر طیبه، این گروه پاکستانی را به رهبری «حافظ سعید» مسؤول حملات ممبی می‎دانست. 

اوجوال نیکام، سارنوال هند، گفت:«اکنون حکومت پاکستان نمی‎تواند انکار کند که یک کشور حامی هراس افگنی است.

بر بنیاد سخنان آقای درانی، هراس‎افگنی با کمک حکومت‎ها و عوامل دیگر انجام می‎شود.» از سویی هم، نصرالله ستانکزی، آگاه امور سیاسی افغانستان می‎گوید که با وجود روشن بودن کارکردهای پاکستان، جهان در برابر این کشورهیچ اقدامی نکرده است. در حملات سال 2008 ممبی، ده مهاجم مسلح بر بخش‎های شهری، خارجیان، چندین هوتل، یک مرکز یهودیان و نیز یک ایستگاه راه آهن حمله کردند که در این حملات 166 تن کشته شدند.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала