تشکیل نیروهای اطلاعاتی در چوکات وزارت دفاع روسیه

© Sputnik / Ministry of Defence of the Russian Federationسرگئی شایگو
سرگئی شایگو - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه اعلام کرد، در نیروهای مسلح این کشور «نیروهای عملیات اطلاعاتی» بوجود آمده که وظیفه آنها خنثی کردن حملات سایبری و مقابله تهاجمی و تدافعی با متخاصمین در این عرصه است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه «نیزوایسیمایا گازیتا»، چاپ مسکو، در تحلیلی نوشته است: "سرگئی شایگو" وزیر دفاع روسیه در صحن دومای دولتی این کشور اعلام کرد که در روسیه «نیروهای عملیات اطلاعاتی» بوجود آمده است که به مراتب موثرتر و قدرتمند تر از «اداره ضداطلاعات» ارتش عمل می کند. وی همچنین یادآور شد که این تصمیم در راستای نیاز به اقدامات تبلیغاتی هوشمندانه، دقیق و موثر اتخاذ شده است.
شایگو روز چهارشنبه در چارچوب برنامه «ساعت مخصوص پارلمان» در دومای روسیه سخنرانی کرد. مسئله اقدامات تبلغاتی از سوی "ولادیمیر ژیرینوفسکی" رهبر حزب لیبرال دموکرات روسیه و در رابطه با مقابله با تبلیغات سوء غرب علیه روسیه مطرح شد. وزیر دفاع روسیه هم در پاسخ به وی با اعلام این خبر، تاکید کرد که واحدهای جدید اطلاعاتی در ارتش دقیقا این مسئولیت را برعهده دارند.
"فرانس کلینتسویچ" نائب رئیس کمیته امور دفاع و امنیت شورای فدراسیون (سنای) روسیه در این رابطه به خبرگزاری «نووستی» توضیح داده است که این نیروهای ویژه که به تازگی بوجود آمده اند، نیروهایی برای انجام عملیات اطلاعاتی در نظر گرفته شده و اطلاعات مربوط به آنها کاملا محرمانه است. وی گفت: «این نیروها متخصصانی هستند که خرابکاریهای (خارجی) در دستگاههای الکترونیکی، رسانه های چاپی و رادیو و تلویزیونی را خنثی می کنند. وظیفه دوم آنها نیز مقابله با حملات سایبری به تاسیسات حساس کشور است.»
"ولادیمیر شامانوف" رئیس کمیته امور دفاعی دوما نیز یادآور شد که نیروهای عملیات اطلاعاتی که در نیروهای مسلح روسیه بوجود آمده اند، می توانند مشکل حملات سایبری به روسیه را حل کنند. وی در گفتگو با خبرگزاری «اینترفکس» گفت: «در حال حاضر چالش جدیدی به نام حمله سایبری بوجود آمده که ماهیتا رویارویی اطلاعاتی است که بخشی از مقابله سیاسی کشورها با یکدیگر محسوب می شود. روسیه نیز با توجه به اهمیت این مسئله تلاش کرده است تا ساختار اطلاعاتی مناسبی را برای پرداختن تخصصی به این مسئله بوجود آورد.» به گفته وی، نیروهای عملیات اطلاعاتی، در وهله نخست برای دفاع از منافع ملی روسیه در عرصه امنیتی، اطلاعاتی و دفاعی ایجاد شده اند.

دگرجنرال "لئونید ایواشف" رئیس آکادمی مسائل ژئوپلیتیکی روسیه نیز در گفتگو با روزنامه «کامرسانت» در این باره گفته است: «ساختار اطلاعاتی فوق به تجزبه و تحلیل دقیق مسائل ژئوپلیتیکی پرداخته و با حملات اطلاعاتی مقابله می کند و برای این منظور خود دست به حملات تهاجمی و تدافعی به مراکز مهاجم زده و ضدحملاتی را علیه طرفهای مهاجم انجام می دهد.»
این مقام بلندپایه نظامی افزود: «اکنون لازم است تا این نیروها فرماندهی شده و ستادکلی برای سازماندهی به اقدامات آنها تشکیل شود. دقیقا مانند یک جنگ متعارف. هرچند فرماندهی این نیروها برخلاف سایر نیروهای ارتش، می توانند توسط فردی غیرنظامی صورت بگیرد. این فرد می تواند یک تحلیلگر بسیار قوی باشد که به امور روزنامه نگاری و رسانه ای به خوبی آشنایی داشته باشد.»
جنرال "یوری بالویفسکی" رئیس ستادکل نیروهای مسلح روسیه نیز در تفسیر این خیر به خبرگزاری «نووستی» توضیح داد که پیروزی در جنگهای اطلاعاتی در جهان امروز اهمیت به مراتب بیشتری نسبت به جنگهای کلاسیک دارد. به گفته وی، امروزه مقابله اطلاعاتی با تهدیدات امنیتی در وهله نخست اولویت کشورها قرار دارند و جنگ بر سر تسلط بر اذهان و افکار عمومی است و پیروزی در آنها می تواند تاثیرات موثر و مخربی بر کل سازمانهای دولتهای طرف متخاصم داشته و همه آنها را فلج کند.

منبع: تسنیم

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала