ویکی‌لیکس سیا را متهم به جاسوسی علیه سیاستمداران فرانسوی کرد

© AFP 2023 / Karen Bleierویکی‌لیکس سیا را متهم به جاسوسی علیه سیاستمداران فرانسوی کرد
ویکی‌لیکس سیا را متهم به جاسوسی علیه سیاستمداران فرانسوی کرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ویکی‌لیکس جاسوسی و نظارت سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) بر سیاستمداران فرانسوی در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال 2012، را افشا کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از سند نشرشده  در سایت رسمی ویکی‌لیکس، اطلاعات جمع‌آوری‌شده درمورد احزاب مهم سیاسی کشور: سوسیالیست، حزب وحدت ملی (در حال حاضر — حزب جمهوری خواه)، جبهه ملی، و همچنان رهبران این انجمن ها و نامزدهای ریاست جمهوری، فرانسوا اولاند، نیکولا سارکوزی، مارین لوپن و دیگر سیاستمداران، می‌باشد.

 امریکایی‌ها علاقه‌مند دانستن اوضاع داخلی احزاب، روابط با حلقات تجاری، منابع تمویل مالی به شمول منابع خارج از کشور، بودند.

براساس گزارش ویکی‌لیکس، به افسران سیا همچنان دستور داده شده بود تا از محتوای گفتگوهای شخصی رییس جمهور نیکولا سارکوزی و روابط وی با دیگر نامزدها و محتوای سفارشات معاونین و مشاروین، مطلع شوند.

علاوه بر این، کارمندان استخباراتی امریکا علاقه به دانستن پتانسیل انتخاباتی احزاب سیاسی، و همچنان دانستن دیدگاه سیاستمداران مخالف درمورد رویداد های جاری در جهان، بودند، تا در صورت آمدن آنها به قدرت درمورد اقدامات احتمالی شان آگاهی داشته باشند.

گفته می‌شود این عملیات جاسوسی حدود ده ماه دوام کرد و با کامیاب شدن فرانسوا اولاند در انتخابات ریاست جمهوری و آغاز فعالیت حکومت جدید، پایان یافت. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала