بعد از فرمان ترامپ؛ اولین بازداشت شدگان عراقی و افغانستانی

© AP Photo / John Locherبعد از فرمان ترامپ؛ اولین بازداشت شدگان عراقی و افغانستانی
بعد از فرمان ترامپ؛ اولین بازداشت شدگان عراقی و افغانستانی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
با این همه، اتحادیۀ آزادی‌های مدنی شهروندان امریکا روز گذشته در واکنش به فرمان تازۀ ترمپ شکایتی به دادگاه فرستاد

به گزارش اسپوتنیک به نقل طلوع نیوز، هم‌زمان با اجرایی‌شدن فرمان دونالد ترمپ دربارۀ منع ورود شهروندان هفت کشورِ مسلمان به امریکا و بازگرداندن آنان به کشورشان، شماری از شهروندان افغانستان و عراق در میان نخستین کسانی بودند که جمعه‌شب در میدان هوایی امریکا از سوی پولیس امریکا بازداشت شدند، این بازداشت‌شده‌گان کسانی استند که در زمان جنگ در افغانستان و عراق به نیروهای امریکایی کمک کرده بودند.

در همین حال، رسانه‌های امرکایی به نقل قول از نهاد غیر انتفاعی موسوم به «No one leave behind » که مسؤولیت فراهم‌سازی کمک به مترجمان افغان و عراقی را در جریان جنگ دارد، گزارش داده‌اند که یک مترجم افغان از جمله کسانی بودند که در میدان هوایی ایالت سان فرانسسکو بازداشت شد، در حالی که به همسر و اطفال‌اش اجازه داده شد که وارد این کشور شوند.

هزاران تن از اعتراض‌کننده‌گان روز شنبه در سراسر امریکا به جاده‌ها ریختند تا اعتراض‌شان را دربارۀ اجرایی‌شدن فرمان جنجال‌برانگیز ترمپ به گوش جهانیان برسانند. آنان می‌خواهند که بازداشت‌شده‌گان از بند رها شوند.
 
از سوی هم، روزنامۀ ‌هافنگتن پوست به نقل از یک سرباز امریکایی به‌نام جان سولتیز، چنین نگاشته‌است: «اقدام دربارۀ بازداشت مترجمان عراقی، که زنده‌گی شان را برای کمک به سربازان امریکایی در خط نبرد با خطر مواجه ساختند، شرم‌آور است.»

این روزنامه به نقل از منبع، افزوده‌است: «چنین اقدام هیچگاه امریکا را مصون نخواهد ساخت، بل این اقدام این پیام را می‌رساند که ولو شما برای حفاظت از امریکا جان‌تان را به خطر انداخته باشید، اگر مسلمان باشید نمی‌توانید وارد امریکا شوید.»

فرمان اخیر رییس‌جمهور ترمپ ورود اتباع هفت کشور مسلمان را به شمول ایران، عراق، سومالیا، سودان، سوریه و یمن را به امریکا ممنوع می سازد.

براساس دستور دادگاه، روند بازداشت، اخراج و استرداد آن عده از کسانی که با مجور قانونی وارد ایالات متحده شده اند برای یک مدت متوقف شده است.

با این همه، اتحادیۀ آزادی‌های مدنی شهروندان امریکا روز گذشته در واکنش به فرمان تازۀ ترمپ شکایتی به دادگاه فرستاد.

در جریان یک دهه گذشته نزدیک به 500 هزار تن از شهروندان این هفت کشور از طریق گرین کارد به امریکا مهاجرت نموده‌اند و این آمارها نشان می‌دهند که هزاران تن از آنان در معرض جدایی از خانواده‌های شان قرار دارند.

این فرمان همچنان به اداره امنیت ملی امریکا اختیار می‌دهد تا اتباع بیشتر از کشورهای جهان را شامل این لیست نماید.

 

شهروندان یمن، ایران، عراق، لیبیا، سومالیا، سوریه که تابعیت کشورهای فرانسه و انگلستان را داشته باشند نیز نمیتوانند براساس این فرمان وارد امریکا شوند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала