دادگاه مصر بر مالکیت قطعی جزایر تیران و صنافیر رای داد

© AFP 2023 / STRINGERA picture taken on January 14, 2014 through the window of an airplane shows the Red Sea's Tiran (foreground) and the Sanafir (background) islands in the Strait of Tiran between Egypt's Sinai Peninsula and Saudi Arabia.
A picture taken on January 14, 2014 through the window of an airplane shows the Red Sea's Tiran (foreground) and the Sanafir (background) islands in the Strait of Tiran between Egypt's Sinai Peninsula and Saudi Arabia. - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دادگاه اداری عالی مصر امروز (دوشنبه) حکم خود بر سیادت قطعی این کشور در خصوص دو جزیره تیران و صنافیر و همچنین بازبینی در نقشه آبی بین مصر و عربستان را صادر کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا به استناد از روزنامه مصری الیوم، در اطراف دادگاه امروز (دوشنبه) شاهد اجتماع مردم مصر و تدابیر امنیتی شدید در زمان صدور حکم نهایی در خصوص سرنوشت این دو جزیره بود.

جزایر تیران و صنافیر - اسپوتنیک افغانستان
بر سر انتقال جزایر تیران و صنافیر به سعودی، اسرائیل و امریکا به توافق رسیدند

براساس این گزارش، دستگاه امنیتی مصر با پیش بینی هرگونه اعتراض های مردمی خودورهای پولیس و خودروهای زرهی را در اطراف این دادگاه مستقر کرده بود و نیروهای ویژه این کشور در این منطقه به حالت آماده باش درآورده بودند.
دادگاه تجدیدنظر در امور اضطراری مصر پیشتر علی‌رغم اعتراض‌های مردمی و مخالفت دیوان عالی این کشور، از تصمیم دولت مصر برای واگذاری دو جزیرۀ راهبردی به عربستان سعودی حمایت کرده بود.
این دادگاه به صحت توافقنامۀ ترسیم مرزهای دریایی میان مصر و عربستان حکم داده است که مالکیت دو جزیرۀ استراتژیک تیران و صنافیر را در دریای سرخ به عربستان واگذار می‌کرد.
دولت قاهره در فروردین امسال پس از امضای توافقنامۀ مرز دریایی با ریاض اعلام کرد جزایر تیران و صنافیر در آب‌های سرزمینی عربستان سعودی قرار دارند.
بر اساس گزارش‌ها، قرار بود مصر در قبال بخشیدن این جزایر به عربستان سعودی، 20 میلیارد دالر دریافت ‌کند.

سفیر عربستان سعودی به طور ناگهانی قاهره را ترک کرد - اسپوتنیک افغانستان
سفیر عربستان سعودی به طور ناگهانی قاهره را ترک کرد

این اقدام قاهره واکنش‌ها و اعتراض‌های بسیاری را در محافل سیاسی، رسانه‌ای و نهادهای مدنی این کشور ایجاد کرد به‌طوری ‌که عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر، به خیانت و فروش اراضی این کشور متهم شد.
مردم مصر نیز در اعتراض به این قرارداد، چندین تظاهرات گسترده در قاهره، پایتخت این کشور و دیگر نقاط برگزار کردند.
بیش از 200 فعال و معترض مصری در این تظاهرات‌‎ دستگیر شده و عده‌ای به حبس محکوم شده‌‎اند.
پیش از این نیز دادگاه عالی اداری مصر در تیرماه سال جاری طرح واگذاری این دو جزیره را فاقد اعتبار اعلام کرده بود.
اما دولت مصر پنجشنبه 9 دی طرح واگذاری جزایر تیران و صنافیر را تأیید و به مجلس مصر ارسال کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала