تا سال 2030 انسانها به این 21 دستاورد بزرگ تکنولوژی دست پیدا خواهند کرد

© Photo / PixabayInternet of Things
Internet of Things - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
خنده‌دارترین ایده‌هایی که برای بار نخست از زبان یک شخص مطرح شده و موجبات شادی دیگران را به خاطر غیر ممکن تصورشدن فراهم کرده، امروز به طور متداول توسط انسان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری اخبار گجت، به عنوان ساده‌ترین مثال‌ها می‌توان به توانایی انسان برای پروازکردن و همچنین برقراری ارتباط با نقاطی دور دست اشاره کرد که امروزه به عنوان بدیهیات در زندگی ما محسوب می‌شوند. گفته شده روزی نابودی انسان به دست تکنولوژی‌های ساخت دست خودش رقم خواهد خورد، اما آیا به خاطر یک فرضیه می‌توان انسان بی‌نهایت طلب را از حرکت رو به جلوی خود متوقف کرد؟

پیشرفت تکنولوژی در آینده ما را به کجا خواهد برد؟

تکنولوژی‌های زیادی وجود دارند که اکنون در مراحل مقدماتی خود به سر برده و انتظار می‌رود تا در سال‌های آینده و در چشم انداز بلند مدت به یک امر متداول و کاربردی در زندگی انسان‌ها تبدیل شوند. بسته به مرحله کنونی هر یک و همچنین پیچیدگی آن‌ها، بازه‌های زمانی مختلفی به عنوان سال دستاورد و شکوفایی عنوان می‌شود؛ سال 2022، 2025 و مخصوصا سال 2030 چشم‌اندازهایی هستند که بشر امروزی مسیر پیشرفت تکنولوژی در آینده را با بازه‌های زمانی مانده تا این سال‌ها تنظیم می‌کند.

در نظر داشته باشید چشم‌انداز پیشرفت تکنولوژی در آینده تنها از روی حدس و گمان نبوده و نظر کارشناسی‌شده 800 مدیر و فرد خبره در دنیای تکنولوژی در جمع‌آوری آن دخیل بوده است. با ارزیابی پرسش‌نامه‌های دریافت‌شده از این افراد، 21 نقطه اوج و دستاورد مهم در جهان فناوری پیش بینی شده که تا سال 2030 بشر امروزی به تمامی آن‌ها دست پیدا خواهد کرد. البته این سال به عنوان زمان نهایی تعیین شده و برخی دستاوردها خیلی زودتر به واقعیت خواهند پیوست. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در بیشتر موارد، شبکه جهانی اطلاعات و ارتباطات (انترنت) به عنوان یک عامل کلیدی بیان شده و رفته رفته به یک شریان خونی اصلی در زندگی انسان‌ها تبدیل خواهد شد.

1- 90  درصد کاربران انترنتی تا سال 2018 دارای فضای ذخیره سازی نامحدود و رایگان خواهند بود

پاک‌کردن اطلاعات قدیمی و گهگاه لازم به منظور ایجاد فضای بیشتر برای فایل‌های جدید، رفته رفته به عادتی قدیمی و کهنه تبدیل می‌شود. نه تنها خرید یک هارد دیسک با ظرفیت یک ترابایت یا بیشتر هزینه زیادی را طلب نمی‌کند، بلکه پیشرفت تکنولوژی در آینده سبب خواهد شد تا نیاز به پرداخت همین هزینه پایین نیز نباشد. تا کمتر از دو سال آینده حدود 90 درصد از کاربران به منبع ذخیره‌سازی دیتا رایگان و نامحدود دسترسی خواهند داشت که توسط تبلیغات مختلف پشتیبانی شده و هزینه‌ای را از کاربر طلب نمی‌کنند. کاربر تنها باید حوصله دیدن بنرهای تبلیغاتی مختلف (و یا شاید پنجره پاپ‌آپ) را در خود افزایش دهد.

این اتفاق هم‌اکنون نیز می‌افتد، چنان که می‌بینیم برخی شرکت‌ها سرویس‌های ارزان و یا حتی کاملا رایگان در سراسر اینترنت ارائه می‌کنند. به عنوان نمونه، گوگل فوتوز (Google Photos) از مدت‌ها قبل فضای ذخیره‌سازی رایگان به منظور بارگذاری عکس‌ها ارائه کرده و آمازون (Amazon) به شما اجازه می‌دهد تا به طور نامحدود، هر نوع اطلاعات (عکس و دیگر انواع فایل) را تنها به ازای پرداخت مبلغ 60 دلار در سال در سرویس فضای ابری آن بارگذاری کنید.

دلیل این امر تصمیم این چنین کمپانی‌ها برای آتش‌زدن به اموال خود نیست، بلکه کاهش روز افزون قیمت هارد دیسک به ازای هر گیگابایت مسبب اصلی آن است. البته بعید نیست تا برخی شرکت‌های بزرگ با عوض‌کردن یکباره تصمیمات استراتژیک خود این روال صعودی را بهم بزنند. به عنوان نمونه مایکروسافت اخیرا نقشه خود برای ارائه حجم ذخیره‌سازی نامحدود در سرویس فضای ابری وان‌درایو (OneDrive) را به طور کلی متوقف کرد.

2- نخستین ربات داروساز تا سال 2021 از راه خواهد رسید

ربات‌ها هم‌اکنون نیز مهم‌ترین نقش را در صنعت و کارخانه‌های دنیا ایفا می‌کنند. اگرچه ما همواره به پیشرفت تکنولوژی در آینده و انقلاب ربات‌ها اشاره می‌کنیم، اما منظور از این مورد مشخصا ربا‌های انسان‌نما با قابلیت فکرکردن، تصمیم‌گیری و خروج از چهارچوب تعیین‌شده برای آنان است. سالیان درازی است ربات‌ها در راه اندازی اتوماسیون‌ها نقش اصلی را بر عهده داشته و توسعه صنعت را سبب شده‌اند.

با پیشرفت تکنولوژی در آینده شاهد اشغال شغل‌های بیشتر و متنوع‌تری توسط این اشیا هوشمند خواهیم بود. به عنوان یکی از معروف‌ترین ربات‌هایی که پیش بینی می‌شود تا سال 2021 میلادی شاهد آن باشیم، ربات داروساز است که با دیدن نسخه شما، در کمترین زمان علاوه بر تحویل موارد موجود، ترکیب و ساخت داروهای سفارشی را نیز برای مشتریان انجام خواهد داد. آیا درصد خطای آن نسبت به انسان کمتر خواهد بود یا بیشتر؟

3- تا سال 2022 یک تریلیون سنسور به اینترنت متصل خواهند شد

هزار میلیارد (یک و 12 صفر) رقمی نیست که به سادگی بتوان روی کاغذ آورد و یا برای انجام محاسبات به هر ماشین حسابی بدون انتظار بلندشدن دود از آن سپرد، اما با پیشرفت تکنولوژی در آینده ، رشد اینترنت به اندازه‌ای خواهد بود تا به این میزان شاهد سنسور متصل به شبکه جهانی اطلاعات باشیم. از آنجایی که هزینه سنسورها روز به روز کاهش یافته و توان پردازشی و محاسباتی آنان افزایش پیدا می‌کند، تمامی دستگاه‌ها به اینترنت متصل خواهند شد؛ از لباسی که بر تن کرده تا کفش و حتی زمینی که بر روی آن راه می‌روید به زودی آنلاین خواهند شد.

بر اساس پیش بینی نحوه پیشرفت تکنولوژی در آینده ، اتصال یک تریلیون سنسور به اینترنت تا رسیدن به سال 2020 تخمین زده شده است. هر محصول (فیزیکی) قادر خواهد بود تا به زیرساخت‌های ارتباطی متصل شده و سنسورها در هر جایی بر روی زمین به کاربران اجازه خواهند داد تا به طور کامل محیط اطرافشان را درک کنند.

4- 10 درصد جمعیت جهان تا سال 2020 لباس‌های متصل به اینترنت بر تن خواهند کرد

از موترهای سواری گرفته تا ابزار و وسایل روزمره، رفته رفته در محیطی به نام اینترنت با یکدیگر تجمیع می‌شوند. مدت زمان زیادی طول نخواهد کشید تا پیشرفت تکنولوژی در آینده لباس‌های مردم را نیز به این نوع از اتصال مجهز کند. متخصصین پیش بینی می‌کنند تا رسیدن به سال 2020، حدود 10 درصد از مردم لباس‌هایی بر تن می‌کنند که با تجهیزشدن به چیپست‌هایی کوچک، اتصال دائمی به شبکه جهانی اطلاعات خواهند داشت.

جای تعجب نیست، چرا که لوازم شخصی زیادی اعم از ساعت مچی، حلقه و دستبند تاکنون به اینترنت متصل شده‌اند و این موضوع نویدبخش گسترده‌ترشدن شبکه جهانی اطلاعات در آینده‌ای نزدیک خواهد بود.

5- نخستین موتر سواری تا سال 2020 توسط پرینتر سه بعدی ساخته خواهد شد

پرینترهای سه بعدی به طور روزافزون کاربردشان در صنعت گسترده‌تر شده و توانایی‌شان در تولید بیشتر می‌شود. پرینترهای سه بعدی قدرتمند قادر خواهند بود تا پیچیده‌ترین اشیا را از نظر ساختار درونی و بیرونی صرف نظر از ماده سازنده تولید کنند. بسیاری از کمپنی‌های معروف خودروساز دنیا پس از مشاهده توان چاپگر سه بعدی آن را برای خود تهیه کرده تا نه تنها برای طراحی نمونه‌های نخست، بلکه برای ایجاد قطعات کاربردی و تجاری در ساخت موتر نیز از آن استفاده کنند. به عنوان نمونه، چندی پیش آئودی (Audi) از یک موتری مینیاتوری و ساخته شده توسط پرینترهای فلزی خود رونمایی کرد.

همچنین استارت‌آپ لوکال موتورز (Local Motors) و خلاق در صنعت خودرو، هدف خود را ساخت یک موتر در سایز استاندارد تا سال‌های آینده به کمک پرینتر سه بعدی اعلام کرده است. این شرکت تاکنون چندین نمونه نخست ایجاد کرده و در نظر دارد تا یک مدل تولیدشده را به فروش برساند. پرینتر سه بعدی خود از جمله وسایلی است که با توان بالا در ساخت اشیا مختلف، پیشرفت تکنولوژی در آینده را سبب خواهد شد.

6- نخستین گوشی همراه قابل کاشت در بدن تا سال 2025 به صورت تجاری موجود خواهد شد

همانطور که می‌بینید هر چه پیشرفت تکنولوژی در آینده شکل پیچیده‌تری به خود می‌گیرد، زمان دسترسی به آن نیز افزایش می‌یابد. متصل‌شدن به گوشی همراه مقوله خاص و متفاوتی بوده و جریان بازی کنونی را کاملا تغییر خواهد داد. حدود 80 درصد افراد شرکت‌کننده در این نظر سنجی پیرامون نحوه پیشرفت تکنولوژی در آینده ، پیش بینی می‌کنند تا هفت سال آینده نخستین نسخه تجاری موبایل قابل کاشت در بدن پدیدار خواهد شد.

گوشی‌های هوشمند امروز با داشتن سنسور تشخیص ضربان قلب و امثال آن به خوبی وضعیت سلامتی انسان را ردیابی می‌کنند که با جاسازی آن‌ها در درون بدن، دقت این اندازه‌گیری‌ها مطمئنا چند برابر خواهد شد. بر اساس گزاش، این موبایل‌ها همچنین به کاربران اجازه برقراری ارتباط از طریق امواج مغزی یا سیگنال به جای صحبت‌کردن به صورت شفاهی را خواهند داد.

بد نیست بدانید دستگاه‌های دیجیتال دارای قابلیت قرارگیری در بدن انسان همچون تنظیم‌کننده ضربان قلب یا افزایش‌دهنده توان شنوایی (سمعک)، مدت‌ها است توسط مردم در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

7- نخستین دولت تا سال 2023  سرشماری خود را با تکنولوژی‌های دارای حجم وسیع جایگزین خواهد کرد

از آنجایی که جمع‌آوری، مدیریت و فهم دیتا با گذر زمان ساده‌تر می‌شود، دولت‌ها احتمالا از متدهای قدیمی جمع‌آوری اطلاعات کوچ کرده و در عوض به تکنولوژی‌های درگیر با حجم زیادی از اطلاعات تکیه می‌کنند تا به این وسیله نیازهای خود را به فرآیندهای خودکار بسپارند. بر اساس گزارش بررسی نحوه پیشرفت تکنولوژی در آینده ، دولت تمام الکترونیک اتفاقی است که دیر یا زود به واقعیت خواهد پیوست.

بیشتر از 80 درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی بر این باورند نخستین دولت، سرشماری خود را تا سال 2023 به سیستم‌های بزرگ جمع‌آوری داده خواهد سپرد. برخی کشورها همچون کانادا، از مدت‌ها قبل جایگزینی روش‌های سنتی سرشماری با روس‌های جدید و اغلب تکنولوژیک را آغاز کرده‌اند، اما تاکنون هیچ کشوری نتوانسته به طور کامل آن را جایگزین سیستم سنتی خود کند.

8- 10 درصد عینک‌های مطالعه تا سال 2023 به انترنت متصل خواهند شد

فعل و انفعال با دنیای اطراف وقتی عینک شما به اینترنت متصل شود کاملا متفاوت خواهد بود. البته با عادی‌شدن استفاده از این دسته عینک‌ها، رفته رفته از جذابیت آن‌ها کاسته شده و تبدیل به یک وسیله مرسوم می‌شوند. 86 درصد از شرکت‌کنندگان، مسیر پیشرفت تکنولوژی در آینده را به سمت عادی‌شدن استفاده از گجت‌های پوشیدنی مخصوص چشم تا سال 2030 ترسیم کرده‌اند.

این تکنولوژی به کاربران اجازه خواهد داد تا بر خلاف دیگر وسایل (همچون پوشاک)، دسترسی مستقیم به نرم افزارهای انترنتی و بهینه‌سازی شده برای افزایش تجربه واقعیت افزوده (Augmented Reality) داشته باشند. تکنولوژی ردیابی حرکت چشم همچنین به کاربران اجازه خواهد تا کنترل کامل رابط کاربری را بدون استفاده از دست در اختیار بگیرند. گفتنی است گوگل محصولی مشابه یعنی گوگل گلس (Google Glass) را پیش از این معرفی کرده که البته تا رسیدن به کارایی و نقطه مورد نظر ما کار بسیار زیادی دارد.

9- 80  درصد مردم کره زمین تا سال 2023 حضور دیجیتال و آنلاین مستمر خواهند داشت

با رایج‌شدن اتصال به اینترنت از هر جایی و با استفاده از هر وسیله‌ای، مردم بیشتری هویت دیجیتال پیدا خواهند کرد، چرا که هنوز بسیاری از افراد برای فراهم‌سازی دسترسی ثابت و پایدار خود به شبکه جهانی اطلاعات با مشکل مواجهند. شرکت‌کنندگان در نظرسنجی پیش بینی کرده‌اند تا رسیدن به سال 2023، بالای 80 درصد از جمعیت کل جهان در دنیای دیجیتال حضور خواهند داشت.

زندگی مجازی به طور غیر قابل توقفی در حال اتصال به زندگی فیزیکی و عادی افراد است و در سال‌های آینده نه تنها حضور آن کمرنگ نمی‌شود، بلکه رفته رفته نقش آن در زندگی روزمره پررنگ‌تر خواهد شد. کمپانی‌هایی همچون فیس بوک و گوگل در تلاشند تا با اجرای پروژه‌های مختلف اعم از ارسال ماهواره‌های جدید به فضا، دسترسی به اینترنت را برای افراد ساکن در مناطق دور دست ممکن کنند.

10- یک دولت مالیات‌ها را برای نخستین بار تا سال 2023 به وسیله بلاک چین جمع‌آوری خواهد کرد

در میان صدها ارز رمزنگاری شده، تاکنون بیت‌کوین (Bitcoin) به عنوان موفق‌ترین مورد ظاهر شده است. البته بیش از خود بیت‌کوین، تکنولوژی بلاک چین (Block Chain) یا زنجیره بلوک مورد توجه قرار گرفته، چرا که تکنولوژی بلاک چین برای اولین بار به طور گسترده در بیت کوین دیده شد.

وقتی شما پولی را در یک بانک سرمایه‌گذاری می‌کنید، اطلاعاتی درباره سپرده شما در یک پایگاه داده بزرگ ذخیره می‌شود. بیت‌کوین هم در واقع کار مشابهی را برای حفظ اطلاعات حساب‌های کاربران انجام می‌دهد، اما برخلاف یک بانک، در بیت‌کوین با توجه به ماهیتی که دارد نمی‌توان به یک قدرت مرکزی که پایگاه داده را برای کاربران مدیریت و ذخیره کند، اعتماد کرد. بیت‌کوین با تقسیم پایگاه داده به مجموعه‌های کوچکی با نام "بلاک" مشکل را حل کرده است. هر بلاک یک جور برچسب (Label) است که آن را به بلاک قبلی پیوند می‌دهد تا هر کسی بتواند تمام پایگاه داده را که از این قسمت‌های مجزا تشکیل شده گردآوری کند؛ به عبارتی هر استفاده‌کننده از بیت‌کوین، یک نسخه از کل پایگاه داده را که زنجیره بلوک نامیده می‌شود ذخیره می‌کند. برای کسب اطلاعات کافی در این باره به مطلب پدیده اقتصادی عصر دیجیتال مراجعه کنید.

بلاک چین مبحثی است که انتظار می‌رود با پیشرفت تکنولوژی در آینده ، تا سال 2023 به نقطه اوج خود رسیده و نخستین دولت مالیات‌های خود را با استفاده از این سیستم جمع‌آوری کند.

11-  90 درصد جمعیت جهان تا 2023 یک سوپرکمپیوتر در جیب خود خواهند داشت

در سراسر دنیا، استفاده کاربران از گوشی‌های هوشمند به جای کمپیوترهای رومیزی به طور روزافزونی در حال گسترش است. در بسیاری از جوامع مردم برای اولین بار استفاده از اینترنت را به وسیله گوشی هوشمند خود تجربه می‌کنند. روز به روز در کنار کاهش قیمت، شاهد افزایش توان این گجت‌ها هستیم، به طوری که هم‌اکنون نیز می‌بینیم گهگاه محصولاتی با پردازنده‌ ده هسته‌ای و حافظه رم بالای هشت گیگابایت عرضه می‌شوند. این چنین مشخصه سخت افزاری (هر چند دارای توانی پایین‌تر نسبت به کمپیوتر) از نظر عددی در کمتر کامپیوتر رومیزی به طور متداول دیده می‌شود.

پیش بینی شده تا سال 2017 تعداد کاربران گوشی هوشمند به 50 درصد برسد، به این معنی که نیمی از انسان‌های کره خاکی دارای این وسیله خواهند بود. نرخ نفوذ این دستگاه‌ها باز هم به افزایش خود ادامه می‌دهد، تا جایی که به 90 درصد از مردم جهان تا سال 2023 افزایش پیدا کند.

12- دسترسی به انترنت تا سال 2024 به یک حق اساسی تبدیل خواهد شد

در این نظرسنجی، 79 درصد از متخصصان شرکت‌کننده پیش بینی کردند تا سال 2024، بیشتر قسمت‌های جهان دسترسی عادی به انترنت خواهند داشت. غول‌های تکنولوژی همچون گوگل و فیس بوک هم‌اکنون در حال پیاده‌سازی نقشه‌هایی اعم از ارسال ماهواره به فضا برای فراهم‌کردن دسترسی چهار میلیارد نفر دیگر بر روی کره زمین به انترنت هستند.

فیس بوک هم‌اکنون با استفاده از پهپادهای خود امواج ارسالی از ماهواره‌ها را دریافت کرده و به این وسیله در برخی مناطق دسترسی به انترنت را ممکن کرده است. گوگل نیز با استفاده از بالن‌های بزرگ خود که در اتمسفر حرکت می‌کنند، دسترسی اهالی مناطق دورافتاده به انترنت را میسر خواهد کرد. با تلاش بی‌وقفه این دو کمپانی تا سال 2024، انترنت کاملا به یک بخش عادی از زندگی انسان‌ها در همه جا تبدیل خواهد شد.

13- نخستین جگر تا 2024  برای پیوند توسط پرینتر سه بعدی ساخته خواهد شد

پیشرفت تکنولوژی در آینده ارتباط زیادی با فناوری شگفت‌انگیز چاپ سه بعدی خواهد داشت. هم‌اکنون نیز این دستگاه‌ها به میزان زیادی در حوزه بهداشت و درمان به منظور ساخت اعضای بدن انسان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. استخوان‌های خردشده در جای جای بدن اغلب به کمک این فناوری مجددا ساخته و جایگزین می‌شوند. اما بایوپرینتینگ (Bioprinting) تحولی اساسی به این نحوه کاربرد خواهد داد.

بایوپرینتینگ که تصمیم دارد تا مهندسی زیستی و پرینت سه بعدی را با یکدیگر ترکیب کند، محققان را قادر خواهد ساخت تا حتی ارگان‌های خونی درون بدن را نیز به کمک پرینتر سه بعدی بسازند. به عنوان نمونه انتظار می‌رود نخستین نمونه از جگر به منظور پیوند به بدن یک فرد، به وسیله چاپ سه بعدی تا سال‌های آینده تولید شود.

14- بیش از 50 درصد ترافیک انترنت منازل تا سال 2024  به دستگاه‌ها و لوازم اختصاص پیدا خواهد کرد

از آنجایی که سنسورهای بیشتری در سراسر دنیا گماشته شده و محصولات زیادی با پیشرفت تکنولوژی در آینده نزدیک به انترنت متصل می‌شوند، جهش فوق‌العاده‌ای را در ترافیک انترنت شاهد خواهیم بود تا تنها استفاده‌کنندگان از پهنای باند جهانی، مستقیما خود کاربران برای گشت و گذار در وب و یا دیگر کارها نباشند.

در زمان حال، بیشتر ترافیک شبکه جهانی اطلاعات در منازل به مصارف شخصی تعلق داشته و کاربردهایی از ارتباط با دنیای اطراف تا ایجاد سرگرمی را شامل می‌شوند. اما تا رسیدن به سال 2024، حدود نیمی از کاربرد انترنت در منازل به دستگاه‌های هوشمند اختصاص پیدا خواهد کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این شاخه از تکنولوژی که با نام انترنت اشیا شناخته می‌شود، به مطالب مرتبط با آن مراجعه کنید.

15- 5 درصد محصولات تجاری تا سال 2024 توسط چاپگر سه بعدی ساخته خواهند شد

همانطور که به آن اشاره کردیم، چاپگر سه بعدی نقشی اساسی در پیشرفت تکنولوژی در آینده ایفا خواهد کرد، به طوری که هم‌اکنون هر شرکتی پس از مشکل‌ یافتن ساخت یک قطعه، سریعا دست به دامن این وسیله می‌شود. اگر قادر به طراحی نمونه‌ای قابل فهم برای دستگاه باشید، تولید پیچیده‌ترین اشیا توسط پرینتر سه بعدی کار سختی نخواهد بود.

از آنجایی که با افزایش میزان استفاده، قیمت این دستگاه‌ها کاهش و توانمندی آن‌ها افزایش پیدا خواهد کرد، در اختیار داشتن‌ آن‌ها ساده‌تر و کاربردی‌تر شده و تولیدکنندگان زیادی به سمت ساخت محصولات تجاری به کمک این وسیله تشویق خواهند شد. نفوذ پرینتر سه بعدی تا جایی ادامه پیدا خواهد کرد که بالاخره روزی مردم عادی آن را به عنوان یک وسیله خانگی تهیه کرده و لوازم مورد نظرشان را به وسیله آن تولید می‌کنند. بد نیست بدانید در سال 2014 حدود 133 هزار پرینتر سه بعدی در سراسر جهان به فروش رفت که در مقایسه با سال 2013، حدود 68 درصد افزایش داشته است. این رقم نشان‌دهنده آغاز فرآیند تبدیل‌شدن این وسیله به یک ابزار عادی در آینده‌ای نزدیک است.

16- 30 درصد کارهای اداری تا سال 2025 به وسیله هوش مصنوعی انجام خواهد گرفت

هوش مصنوعی (خوشبختانه یا متاسفانه) به طور روزافزونی در حال تصاحب شغل‌هایی است که تا پیش از این توسط افراد انجام می‌شد. در این میان، سهم بیشتری به کارهای اداری اختصاص پیدا می‌کند چرا که اغلب فعالیت‌های آنان دفتری و محاسباتی است و کمتر به جنب و جوش و اعمال خاص و پیچیده بدنی نیاز دارد.

بر اساس این گزارش از آنجایی که هوش مصنوعی حین تطبیق الگوها و فرایندهای خودکار بسیار کارآمد ظاهر می‌شود، برای انجام وظایف گسترده‌ و مختلف در سازمان‌ها گزینه مناسبی خواهد بود. بد نیست بدانید حدود 45 درصد فعالیت‌هایی که افراد برای انجام آن‌ها پول دریافت می‌کنند، با استفاده از تکنولوژی‌های روز قادر به پیاده‌سازی در قالب اتوماسیون هستند. این درصد از افراد سالانه دو تریلیون دالر در امریکا دستمزد دریافت می‌کنند.

متاسفانه تنها کارگران دارای مهارت پایین و حقوق کم در خطر پیشرفت تکنولوژی در آینده نیستند. بر اساس آخرین تحقیقات، حتی شغل‌های رده بالا با حقوق‌های آن چنانی همچون مدیران مالی، پزشکان و مدیران ارشد نیز از گزند هوش مصنوعی در امان نخواهند بود، چرا که بسیاری از فعالیت‌های آن‌ها در آینده به طور خودکار با اتوماسیون‌سازی انجام خواهند شد. تا رسیدن به سال 2025، پیش بینی می‌شود تا حدود 30 درصد از کارهای اداری توسط هوش مصنوعی مدیریت شوند.

17- سفرهای بیشتری تا سال 2025  توسط برنامه‌های به اشتراک گذاری موتر به جای استفاده از موترهای شخصی انجام خواهند گرفت

اقتصاد به اشتراک گذاری به لطف اپلیکیشن‌های تحت موبایل و همچنین بازارهای آنلاین مسیر خوبی را طی سال‌های گذشته برای خود ترسیم کرده است. شاید بهترین مثال از اشتراک گذاری در عمل، بخش حمل و نقل باشد. سرویس‌هایی همچون یوبر (Uber)، لیفت (Lyft) و زیپ‌کار (Zipcar) شیوه‌ای که مردم به حمل و نقل و همچنین مالکیت موتر نگاه می‌کنند را تغییر داده است. شرکت‌های یادشده موتر‌سازان در سراسر جهان را مجبور کرده‌اند تا درباره مدل‌‎های کسب و کار خود تجدیدنظر کنند.

67 درصد شرکت‌کنندگان نظرسنجی پیش بینی کرده‌اند تا رسیدن به سال 2025، اقتصاد اشتراک گذاری به این نقطه خواهد رسید تا جابجایی‌ها در سطح جهانی، توسط سرویس‌های اشتراک موتر در بدل استفاده از موتر‌های شخصی صورت بگیرند.

18- 10 درصد کل موتر‌های امریکا تا سال 2026  بدون راننده خواهند شد

موتر‌های خودران این پتانسیل را دارند تا ایمنی را به میزان بسیار قابل توجهی افزایش داده و در کاهش تولید آلاینده‌ها نقش بزرگی را ایفا کنند. سیستم حمل و نقل به کمک موتر ‌های خودران به طور کامل دگرگون خواهد شد.

شرکت‌های بزرگ تکنولوژی همچون گوگل و یوبر علاوه بر کمپنی‌های موترساز قدیمی مثل تویوتا (Toyota)، جنرال موتورز (General Motors) و فولکس‌واگن (Volkswagen)، امروز شدیدا مشغول کارکردن بر روی پروژه‌های موتر‌های خودران خود هستند. به لطف فعالیت مستمر شرکت‌های یادشده علاوه بر کولاک تسلاموتورز (Tesla Motors) در این صنعت، پیش بینی می‌شود تا رسیدن به سال 2026 حدود 10 درصد از موتر‌ها در معابر شهری امریکا بدون راننده به رفت و آمد و جابجایی مردم بپردازند.

19- نخستین هوش مصنوعی تا سال 2026 به هیئت مدیره شرکت‌های بزرگ خواهد پیوست

با پیشرفت تکنولوژی در آینده هوش مصنوعی نقش مهم‌تری را در کسب و کار جهانی اجرا کرده و به طور خاص به عنوان یکی از اعضای هیئت رئیسه به تصمیم‌گیری درباره آینده شرکت‌ها خواهد پرداخت. همانطور که می‌دانید گرفتن تصمیمات بلند مدت و استراتژیک در کمپانی‌ها نیازمند تکیه بر تجربیات افراد خبره است و از آنجایی که بالعکس انسان‌، ربات فراموش کار نشده و همه اطلاعات را دم دست دارد، در فرآیند تصمیم‌گیری کمک شایانی خواهد کرد.

در نظر داشته باشید هوش مصنوعی قرار نیست تا همیشه به عنوان یک موجود دست آموز انسان باقی بماند. هوص مصنوعی از وضعیت‌های گذشته درس گرفته و بعد از هر بار تصمیم‌گیری، نتیجه آن را بعد از استفاده دور نمی‌ریزد و آن را به دانش پیشین خود اضافه می‌کند. از آنجایی که بعد از یک دوره طولانی مدت با یک ذهن خلاق "با تجربه" و دارای خاطرات ثبت‌شده از اتفاقات گذشته رو به رو هستیم، هرگز نباید نظر تراوش‌شده از آن را دست کم بگیریم.

به این ترتیب، باید به مشاغل پایین رده و همچنین بالا رده در خطر، اعضا هیئت مدیره شرکت‌ها را نیز اضافه کنیم، چرا که آنان نیز باید جای خود را به یک هوش مصنوعی با تجربه و کارکشته بدهند. به این ترتیب شغل‌های اداری بیشتری تحت تاثیر این موجودات قرار خواهند گرفت. به راستی با وجود این دایره از قابلیت‌ها، هنوز باید آنان را شی بمانیم؟

20- نخستین شهر با جمعیت حداکثری 50 هزار نفری و بدون چراغ راهنمایی و رانندگی به دنیای واقعی تا سال 2026 پای می‌گذارد

با پیشرفت تکنولوژی در آینده علاوه بر اختراع‌شدن وسایل تکنولوژیک جدید، زیربناها نیز به طول کامل تحت تاثیر قرار می‌گیرند. با اتصال زیربناها به انترنت، شاهد به واقعیت پیوست مقوله رویایی "شهر هوشمند" برای اولین بار خواهیم بود. هر چیزی، از پیاده‌رو گرفته تا درختان و حتی ساختمان‌ها به شبکه جهانی انترنت متصل خواهند شد.

شهرهای هوشمند درست مانند خانه‌های هوشمند به طور خودکار قادر به مدیریت انرژی و همچنین جریان سوخت و ساز مواد خواهند بود. البته، درباره شهرهای هوشمند باید به عنوان یکی از مهم‌ترین آیتم‌ها، مدیریت اتوماتیک سیستم حمل و نقل را نیز اضافه کرد. نخستین انقلاب اتصال زیربناها به انترنت، نخستین شهر هوشمند با حدود جمعیت 50 هزار نفر را تا سال 2026 به وجود خواهد آورد که به دلیل کنترول خودکار، خبری از چراغ راهنمایی و رانندگی برای مدیریت ترافیک در آن نخواهد بود.

21- 10 درصد تولید ناخالص داخلی تا سال 2027 در تمامی جهان به کمک تکنولوژی بلاک چین ذخیره خواهد شد

از آنجایی که تکنولوژی بلاک‌چین به صورت روزافزون به پیشرفت و توسعه خود ادامه می‌دهد، شاید ذخیره شدن پول بیشتری به وسیله این سیستم خواهیم بود. بر اساس این گزارش، ارزش کلی بیت‌کوین در بلاک‌چین چیزی حدود 20 میلیارد دالر است که در حدود 0.025 درصد از تولید ناخالص ملی امریکا به شمار می‌آید. متخصصان دنیای تکنولوژی پیش بینی می‌کنند تا رسیدن به سال 2027، حدود 10 درصد تولید ناخالص داخلی در سطح جهان با استفاده از بلاک‌چین ذخیره شوند.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала