زلزله سیاسی درازبکستان رخ نداد

© Sputnik / Валерий Мельников /  مراجعه به بانک تصاویر Ситуация после выборов президента в Республике Узбекистан
Ситуация после выборов президента в Республике Узбекистан - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در ازبکستان بازهم قدرت به دست کاندید حزب لیبرال دموکرات ها باقی ماند

 

برنده انتخابات ریاست جمهوری ازبکستان شوکت میرضیایف شناخته شد، باید یاد آور شد که در مقابله با میرضیایف کاندیدان سه حزب سیاسی دیگر ازبکستان با برنامه های خود برآمدند: از حزب دموکراتیک خلق ازبکستان حتم جان کیتمانوف٬ از حزب سوسیال دموکرات ها نریمان عمروف٬ و از حزب دموکراتیک اولین بار سرور عطا مرادوف به رقابت برآمدند. عمروف و کیتمانوف در سال ۲۰۱۵ نیزدر انتخابات کاندید گردیده بودند که هرکدام در حدود ۳٪ و اسلام کریموف در آنوقت بیشتر از ۹۰ ٪ رای ارا را بدست آورده بود٬ بنآ موفقیت شوکت میرضیایف که از تیم کریموف و از حمایت همان نیر وها ٬ یعنی سنتریست ها ٬ لیبرال دموکرات ها٬ متشبسین و سرمایه داران خصوصی برخوردادر بود، کاملآ قابل پیش بینی بود٬ چه خاصا که ماشین دولتی نیز به دست وی قرار داشت٬ و مهتر از همه از حق نگذریم از سال ۲۰۰۳ تا به حال که وی صدراعظم ازبکستان و دست راست کریموف محسوب می گردید٬ هیچ لکه از خود نگذاشته و از محبوبیت خوبی هم در جامعه و هم نزد نیرو های حاکم برخوردار است. مهمتر از همه خوشبختانه در این کشور انقلاب صورت نگرفت و جامعه به مسیر که انتخاب نموده٬ سیر تکامل و ترقی خود را اد امه خواهد داد.
قبل از انتخابات ٬هنگامی که بعد از مرگ اسلام کریموف ٬شوکت میرضیایف رییس جمهور موقت این کشور اعلان گردید٬ بسیاری از ناظرین متیقن بودند که تا آینده های نا معلوم دیگری وی دومین رییس جمهور این کشور باقی خواهد ماند ٬ حال که وی با کسب تقریبآ ۹۰٪ رای به کرسی ریاست جمهوری تکیه میکند ٬ حال ناظرین به این باور هستند که زلزله سیاسی در ازبکستان رخ نخواهد داد. از اینکه شوکت میرضیایف را همان قوه های سیاسی حمایت می کنند که قبلآ کریموف را حمایت می نمود٬ می توان قیاس نمود که در آینده سیاسی این کشور تغییرات فاحش به میان نخواهد آمد.
تمایز که این دور انتخابات با سال گذشته داشت این بود که کاندیدان به مراتب با شعار های نوی را ایراد نمودند و سایت های اجتماعی نسبت به دور گذشته از آزادی های کامل برخوردار بود که حتا تصورش هم نمی رفت.
لحن بیان و برخورد قدرت هم تغییر داشت. تا به این دور معمول بود که رای دهی به شکل فامیلی صورت می گرفت ٬ یعنی پدر فامیل حق داشت که با شناس نامه های فامیل خود به نمایندگی از همه اعضای فامیل خود رای بدهد٬ اما دراین دور هر عضو فامیل شخصا به پای صدق های رای دهی رفت و به کاندید مورد نظرخود رای داد. ههمچنان در عرصه سیاست داخلی و خارجی در مدت زمان کوتاه یعنی از سپتمبر امسال که میرضیایف رییس جمهور موقت بود٬ تغییرات ای به نظر رسید٬ تازه گی های در اعضای حکومت و رهبری ولایات بوجود آمد٬ میرضیایف رقیب درجه اول خود معاون صدراعظم و وزیر مالیه رستم عظیموف را نه تنها به سمت اش باقی نگه داشت٬ بلکه مقامش را بلند تر ساخت و امور تحصیلات و علوم را نیزتحت قیمومیت وی در آورد. دیگر اینکه میرضیایف اشخاص سر شناس را که قبلآ از وظایف شان بر طرف گردیده بودند٬ دوباره به وظایف شان گماشت.از جمله عبدالله اریپوف را به سمت معاون صدراعظم درامور کار با جوان و کلتور مقرر نمود. کسی که مدت ده سال از ۲۰۰۲ — ۲۰۱۲در این پست وظیفه اجرا می نمود٬ و رستم قسیموف را به حیث وزیر تعلیمات عالی و متوسطه مقرر نمود ٬که در سالهای ۲۰۰۴-۲۰۰۸ به این پست اجرای وظیفه می نمود.
محبوبیت خوبی را میرضیایف در عفو زندانیان در اکتوبر دراوج تبلیغات انتخاباتی بدست آورد که در نتیجه زندانی سیاسی مشهور در کشور سمندر کوکانوف بعد از ۲۳ سال از حبس رها گردید.
در همین ماه وی پارلمان را توظیف نمود تا کمیته ای جهت دفاع از منافع متشبسین خصوصی ایجاد نماید و همچنان اعلان گردید که زارعین می توانند محصولات خود را به خارج صادر نمایند و برای دولت صرف ۲۵٪ اسعاراز درک فروش محصولات خود را عرضه دارند٬ باید خاطر نشان نمایم که تا به این زمان ایشان باید ۵۰٪ اسعار خود را از درک فروش محصولات خویش به دولت عرضه می نمودند.
فرمان دیگر قابل ذکر: وی به تمام مقاما ت رهبری ازبکستان امر نمود که هر روزه از ساعت ۸-۱۱ صبح شخصآ اتباع کشور را برای حل مشکلات شان نزد خود بپزیرند. از اقدامات دیگر مورد تایید و محبوبیت مردم: وی از قصر مجلل ریاست جمهوری (قصر سفید و یا اک سرای) کوچ کرد و فرمان صادر نمود تا این قصر را به موزیم اسلام کریموف٬ موریم اولین رییس جمهور ازبکستان مبدل نمایند.
آنچه به سیاست ازبکستان با کشور های منطقه تعلق می گیرد٬ مهمتر از همه امید می رود که مناسبات بین ازبکستان با همسایگان اش قرغستان و تاجکستان بهتر گردد٬ مخصوصآ با تاجکستان که متاسفانه وخیم است ٬حتا صرف دو روز پیش از انتخابات پرواز های هوای که از سال ۱۹۹۲ بین دوکشور قطع گردیده بود ٬ از سر گرفته شد و همچنان راه خط آهن نیز بین دو کشور بسته بود و از سر گرفته می شود. نا گفته نماند که آينده تامین مناسبات نیک ازبکستان با تاجکستان به مناسبات این کشور ها با افغانستان نیز تاثیر مثبت دارد.
اگر چه میر ضیایف میراث حاکمیت کریموف است ٬اما با همه دستاورد های که رژیم کریموف از خود به میراث گذاشته٬ پرابلم های زیادی هم در عرصه مناسبات خارجی و هم در امور داخلی کشور لاینحل باقی مانده.
تا جای که به مناسبات ازبکستان با روسیه ارتباط میگیرد ٬ روسیه آرزو میبرد که ازبکستان یک کشور آزاد و دموکراتیک باقی بماند و مناسبات عنعنوی نیک خود را با فدراسیون روسیه و سایر کشور های شامل "کشورهای مستقل مشترک‌المنافع" حفظ نماید ٬همچنان عضویت خود را این کشور در سازمان های منطقوی مثل «اتحاد اقتصادی ایرو آسیا» ٬ «سازمان قرارداد امنیت دستجمعی» و «سازمان همکاری شانهای» حفظ نگاه دارد٬ میرضیایف در ملاقات اش با و.پوتین و د.مدویدف از مناسبا ت نزدیک و استراتیژیک بین دو کشور اطمینان داد.
برای مردم ازبکستان و کشور های منطقه مهمتر از همه حفظ توازن سیاسی درین کشور مطرح است می باشد٬ با همه خوبی ها و کمبودی های که کریموف داشت٬ این توازن را در ازبکستان کاملآ تامین نموده بود و باید مقدص نگه داشته شود. اگر رهبری توانست نبض جامعه را درک نماید و مطابق به آن سیاست خود را عیار نماید ٬ نه اینکه به سلیقه های کشور های غرب و عرب عمل نماید ٬ بنآ می تواند تعادل سیاسی را حفظ نماید و جامعه را به بحران نکشاند٬ کریموف در وقت اش درس خوبی از دیکته های بیگانگان گرفت٬ شما خوب به یاد دارید که تعادل سیاسی برهم خورده بود و اگر به وقت و زمانش عمل نمی کرد و قاطعیت را از دست می داد٬ امروز ممکن در این کشور ما ناظر حالت بدتر ازآن کشورهای می بودیم که خواستند به ذوق غرب و عرب لبیت بگویند. به یقین میرضیایف سیاست حزب لیبرال دموکراتها را ادامه می دهد.
نظم در پروسه انتخابات از اول تا اخیر چه در شهر ها و چه هم در قرات و قصبات کشور برقرار بود٬ هیچ نوع فشار را اتباع کشور بالای خود احساس نکردند٬ حتا بسیاری از ناظرین کشور های غربی به آن اعتراف نمودند٬ با وجودی که قبل از روز انتخابات پوستر ها و اوراق انتخاباتی تمامی محلات ٬جاده ها و خیابان ها را در انحصار خود قرار داد بود٬ اما در روز انتخابات همه جاده ها٬ تعمیرات و محلات از منابع تبلیغاتی پاک گردید و تنها یک پوستر درجاده ها نصب گردیده بود که شهروندان کشور را ۴ دیکابر دعوت به انتخابات می کرد و بس. همه به شکل منظم به پای صندوق های رای رفتند و بسیاری از اتباع کشور که به شوکت میر ضیایف رای دادند ٬ به یک صدا ابراز می نمودند:" ما طرفدار صلح و تعادل در جامعه هستیم". قسمی که نتایج انتخابات نشان داد٬بیشتر از ۸۸٪ جامعه خواهان ثبات و آرامش در کشور اند تا اینکه تغییرات انقلابی و یا « دموکراتیک».
سیستم انتخاباتی در ازبکستان همانند کشورهای پیشرفته دنیا آنقدر تکمیل گردیده که در شب بعد از ختم روز انتخابات نتایج اولی اش معلوم گردید ٬ که با نتایج نهایی اش چندان تفاوت نخواهد داشت. نکته دیگر قابل یادآوری اینست که نتایج انتخابات این دور با انتخابات سال ۲۰۱۵ تقریبآ یکسان بود ٬ قسمی که قبلآ اشاره نمودیم در نتیجه کاندید حزب لیبرال دموکرات ازبکستان یک بار دیگر همان اعتمادی ۹۰٪ جامعه را حفظ کرد. امید زیاد می رود که این اعتماد را شوکت میرضیایف از دست ندهد.

 

 

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала