ترویج وهابیت در افغانستان

© Sputnikترویج وهابیت در افغانستان
ترویج وهابیت در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
به گزارش اسپوتنیک به نقل وب سایت پایگاه خبری – تحلیلی افغان نیوز، در پی اعتراض هفته گذشته که از سوی "حفیظ منصور" عضو مجلس ملی افغانستان مبنی براینکه جوانانی که به فعالیتهای تروریستی روی می‏آورند در مدارس دینی، برخی مساجد، دانشگاهها و مدارس مورد تبلیغ وهابیت و شست و شوی ذهنی قرار می گیرند.

آقای "فیض محمد عثمانی" وزیر ارشاد و حج و اوقاف در پاسخ، پذیرفت که عقاید برخی علما در روستاها با معیارهای مساجد همخوانی ندارند اما اکثر علما از دولت حمایت می کنند. البته وی خاطر نشان کرد اکثر عناصر افراطی خشونت گرا (انتحاریون) در آن دسته از مدارس دینی پاکستان آموزش می بینند که از سوی نظامیان این کشور سازماندهی شده اند.
آقای "صدیقی" معاون آموزش عالی افغانستان نیز موضوع سوء استفاده از مطالب فرهنگ اسلامی را رد کرد. وی تاکید کرد که این وزارتخانه تلاش می کند در مطالب فرهنگ اسلامی یک بازنگری صورت دهد. 
مسئولین دولت وحدت ملی آنطوریکه باید دغدغه های حفیظ منصور را درک کنند، اما هیچ توجهی به آن نکردند و یا می دانند ولی خود را به خواب زدند که بیدار کردن چنین افراد خیلی سخت است و شاید به همین خاطر سر بسته و بودن قانع کردن نمایندگان در مجلس ملی پاسخ دادند؛ و متاسفانه حفیظ منصور از سوی برخی نمایندگان مجلس ملی  مورد انتقاد قرار گرفت و اعتراض وی را وارد ندانستند.درحالیکه حفیظ  منصور به اصل محتوای فرهنگ اسلامی انتقاد نداشت، بلکه به شیوه تدریس آن اعتراض داشت که اساتید، معلمین و مدرسین در تفسیر و شرح مطالب، به شکل وارونه به دانش آموزان و دانشجویان درس می دهند که به نوعی تلاش می شود تفکر وهابی را به اذهان جوانان تزریق نمایند.
در همین رابطه، مهندس "صاحب خان" عضو مجلس ملی افغانستان در پاسخ  به موضوع تبلیغ به نفع داعش از سوی برخی از علمای ناآگاه گفت:  این قبیل از علما متاسفانه هیچ بینش سیاسی و آگاهی عقیدتی ندارند و فقط با گذاشتن عمامه سفید بر سر، خود را به عنوان علما جا زدند و دشمن نیز راحت می تواند از این قبیل علما سوء استفاده نماید. با این حال وی محتوای مطالب فرهنگ اسلامی در دانشگاه‏ ها را تایید کرد و یادآور شد که در شرح و تفسیر آن نباید سوء استفاده شود. وی افزود: تروریست ها چنانچه با عملیات نظامی مردم بیگناه را در افغانستان به خاک و خون می کشند، با فرهنگ منحط نیز اذهان جوانان ما را نشانه قرار داده اند که حکومت در این زمینه باید بیشتر جدی باشد و از ترویج فرهنگ منحط که داعش از ان پیروی می کند جلوگیری کند. 
مولوی "محمد حسین جعفری" مدرس مدرسه دینی حضرت نرگس کابل و عضو شورای اخوت علمای شیعه و سنی، ضمن تایید اعتراض حفیظ منصور گفت: متاسفانه برخی اعضای مجلس ملی افغانستان اعتراض وی را نسبت به مشکلات موجود در فرهنگ اسلامی در دانشگاه ها خوب درک نکردند ولی حقیقت امر این است که برخی کشورهای ثروتمند منطقه با استفاده از پول های سیاه برخی اساتید و معلمین دانشگاههای افغانستان را تحت تاثیر خود قرار داده اند و سعی می کنند در لوای مطالب فرهنگ اسلامی در دانشگاههای افغانستان که بیشتر برگرفته از تفکرات امام اعظم ابوحنیفه می باشد، افکار کج و منحط وهابی را ترویج کنند در حالی که وهابیت به غیر از خود، دیگر تفکرات از جمله تفکر حنفی و جعفری را درست نمی داند بنابراین برخی اساتید در شرح و تفسیر مطالب از اصل مطالب اسلامی سوء استفاده می نمایند و طوری مطالب را شرح می دهند که گویی امام اعظم ابوحنیفه آن را فرموده اند. 
این عالم دینی برجسته افغانستان خاطرنشان کرد: اگر چه مردم مسلمان افغانستان شیعه و سنی در رد تفکر وهابیت هم نظرند و این تفکر ضد اسلامی را قبول ندارند؛ چنانچه چندی پیش نیز در استان بلخ از سوی علمای اهل سنت رد شد. مولوی "جعفری" افزود: دشمن می‏خواهد از طرق مختلف با ایجاد نفاق بین مسلمین آنان را به نام مذهب با هم درگیر سازد. چنانچه در پاکستان، دشمن عده ای را اجیر کرده و آنان را به جان شیعه و سنی انداخته است تا علمای شیعه و سنی را مورد هدف قرار دهند؛ بنابراین علمای شیعه و سنی افغانستان از سوی حکومت باید برای جلوگیری از نهادینه شدن تفکر وهابی در جامعه، مدارس دینی و دانشگاه ها اقدامات فوری و جدی انجام دهند.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала