مهربانی با نواز شریف

© AP Photo / Greg Allenدونالد ترامپ
دونالد ترامپ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
به گزارش اسپوتنیک به نقل شبکه اطلاع رسانی افغانستان ،چهارشنبه 10 قوس، دولت پاکستان متن صحبت های دونالد ترامپ در گفتگو با نواز شریف را منتشر کرد، اما آنچه تعجب ها را در پی داشت و خبرساز شد، لحن بسیار صمیمی و دوستانه ترامپ بود که به لحن ترامپی معروف شده است.

مناظره های انتخاباتی امریکا و نام نبردن از افغانستان بیش از همه سردرگمی را به وجود آورد که سیاست این کشور با وجود استقرار نظامیان آن در افغانستان چه خواهد بود؟

به طور قطع امریکا تاثیر بزرگ و پررنگی در افغانستان دارد و همچنان کشور نیازمند کمک جامعه جهانی و بخصوص حمایت این کشور است اما با تمامی اهمیتی که افغانستان در منطقه دارد و سرزمین لشکرکشی امریکا بوده که در آن طولانی ترین جنگ این کشور همچنان ادامه دارد، ترامپ بدون ابراز سیاست های خود در قبال افغانستان با صمیمیت بسیار با دشمن دیرینه کابل به گفتگو می پردازد و حتی به نواز شریف می گوید: "آماده و حاضرم هر کاری که بخواهید برای حل و یافتن راهکار مشکلات کنونی انجام دهم و این برای من مایه افتخار است، هر وقت که خواستید به من زنگ بزنید حتی قبل از 20 ژانویه که کارم را آغاز می کنم".

چنین تمجیدهای منحصر به فرد ترامپ از پاکستان در حالی است که وی در سال 2012 در تویتر نوشته بود: رک بگویم: پاکستان دوست ما نیست این کشور در قبال چندین و چند میلیارد دالر پول امریکا فقط خیانت و بی احترامی کرده است.

مجله تایم با تیتر " ترامپ ترامپی ترین گفت و گوی تلفنی را با نخست وزیر پاکستان داشت" روز چهارشنبه نوشت که رییس جمهور، نخست وزیر پاکستان را در بارانی از تعریف و تمجید غرق و گوشه ای از راهبرد دیپلماتیک خود را رو کرد.

این در حالی است که ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود، هند دشمن دیرنیه پاکستان را بهترین دوست امریکا خوانده بود و قبل از نتایج انتخابات امریکا، سیاستمدارن و کارشناسان پاکستان دونالد ترامپ را بدترین گزینه برای ریاست جمهوری می دانستند.

این نشان می دهد که جدای از اینکه چه کسی فرد اول قدرت در امریکا باشد، پاکستان همواره بهترین گزینه حمایت کننده این کشور در منطقه است و امریکا با حمایت های گسترده مالی و معنوی از این کشور تروریست ها را تغذیه می کند و در این میان افغانستان همواره نقش قربانی را داشته در تمامی جنگ های خارجی و داخلی و لشکرکشی با نام نابودی و تروریست و 
در سیاست ارسال و تمویل گروه های تروریستی پاکستان برای ناامنی و کشتار.

طی ماه های اخیر بارها سیاستمداران امریکا بر استقرار پایگاه های تروریستان و آموزش آنان در پاکستان اعتراف کردند و اکنون تمامی کشورها می دانند که منبع تغذیه طالبان کجاست و تا زمانی که پاکستان باشد و حمایت امریکا، افغانستان به پایان جنگ نمی رسد.

نکته قابل تامل، ضعف سواد سیاسی سیاستمدارن و دولتمردان افغانستان است که با وجود جنگی که امریکا به افغانستان آورده که همچنان ادامه دارد و خطری به بزرگی پاکستان در همسایه گی، هنوز نتوانست با روابط دیپلماتیک حداقل حقانیت افغانستان را نسبت به مبارزه با تروریست نشان دهد و این چنین باید شاهد نزدیکی امریکا با پاکستان باشد.

تغییر بزرگ رویکرد ترامپ نسبت به پاکستان همان سیاستمداری رهبران اسلام آباد می باشد که افغانستان از آن تهی است، جدای از سیاست سیاه امریکا در افغانستان اما رویکرد این کشور در قبال کشورها تاثیر بسیاری بر سرنوشت آنان دارد.

به طور قطع حمایت و نزدیکی رییس جمهور جدید امریکا نسبت به پاکستان به نفع افغانستان نیست و همچنان که از گفتگوی صیمیمی دو رییس جمهور بر می آید، امریکا بزرگترین حامی پاکستان باقی می ماند و اگر رهبران افغانستان فرصتی از درگیری های داخلی خود پیدا کردند و ضرورت دیدند به دنبال راهکار و سیاست متقابل باشند زیرا دشمنی چون پاکستان در بی خبری کابل بر روز افزون خود می افزایند.   

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала