بلعیدن مواد منفجره توسط علف ها

© Sputnik / Sergey Malgavko /  مراجعه به بانک تصاویر Swan Islands wildfowl nature reserve
Swan Islands wildfowl nature reserve - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گروهی از مهندسان ایالات متحده موفق به توسعه دو نوع از گونه‌های علف تراریخته شدند که می‌توانند ترکیبات سمی را که در تولید مواد منفجره از آنها استفاده شده و هوای اطراف پایگاه‌های نظامی و میدان‌های نبرد را آلوده می‌کنند، از بین ببرند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا به استناد از زی‌نیوز، مواد منفجره و مهمات نظامی دارای ترکیبات سمی هستند که میلیون‌ها جریب از پایگاه‌های نظامی امریکا را آلوده می‌کنند.

محققان دانشگاه واشنگتن (UW) و دانشگاه نیویورک با استفاده از دو ژن از یک باکتری، دو گونه علف پانیکوم ویرگاتوم (Panicum virgatum) و آگروستیس استولونیفرا (Agrostis stolonifera) را دستکاری ژنتیکی کردند تا هیکسوژن RDX (ماده تشکیل دهنده مواد منفجره) موجود در خاک را بلعیده و آن را به اجزای بی‌ضرر تبدیل کند.

در این پژوهش‌که با شبیه سازی خاک صورت گرفت، مشخص شد که این علف‌ها که بهترین نوع علف هستند تمامRDX موجود در خاک را در کمتر از دو هفته از بین برده و هیچ اثری از مواد کیمیاوی سمی در برگ یا ساقه آنها دیده نشد.

به گفته محققان این پژوهش، این روش جدید یک راه پایدار و مقرون به صرفه برای حذف و از بین بردن آلاینده‌ها در مناطق نظامی است.

این تیم تحقیقاتی همچنین یکی دیگر از مزایای جانبی غیر منتظره  این روش را پیدا کردند. از آنجایی‌که چمن‌های اصلاح شده ژنتیکی از RDX به عنوان منبع نایتروجن استفاده می‌کنند، در واقع سریعتر از گونه‌های وحشی رشد می‌کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала