استفاده سیاسی از مهاجرین افغان در پاکستان

© REUTERS / Khaled AbdullahЖенщина рядом с ее хижиной в лагере перемещенных рядом с Саной в Йемене
Женщина рядом с ее хижиной в лагере перемещенных рядом с Саной в Йемене - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
هرچند ظرفیت‌ها برای فراهم‌آوری زمینه‌های زنده‌گی برای مهاجرانی که برگشته‌اند اندک است؛ اما تلاش‌ می‌شود که این چالش‌ها از میان برداشته شوند.

سید حسین عالمی بلخی، وزیر مهاجران و عودت‌کننده‌گان، که از بهر پاسخ‌گویی امروز به مجلس سنا فراخوانده شده بود، گفت که روزانه به‌گونۀ میانگین، ۸۰۰۰ مهاجر از ایران و پاکستان به کشور بر می‌گردند و شماری بزرگی از آنان از پاکستان می‌آیند.
بلخی اظهار داشت: «وضع مهاجران ما در پاکستان متأسفانه تحت تأثیر مسایل سیاسی و روابط دو کشور قرار دارد. اکنون برخوردی که پاکستان با مهاجران کشور ما می‌کنند بیشتر نشأت‌گرفته از موضع سیاسی و نوع رابطه‌یی است که میان افغانستان و پاکستان وجود دارد.»

افغانستان خواستار برخورد یکسان با مهاجرین شد - اسپوتنیک افغانستان
افغانستان خواستار برخورد یکسان با مهاجرین شد

محمدعلم ایزدیار، عضو مجلس سنا، گفت: «مهاجران بار بار به افغانستان آمده‌اند، اما دولت برای آنان زمینۀ زنده‌گی آبرومندانه را فراهم نتوانست.»
نثار حارث، عضو مجلس سنا، بیان کرد: «بازگشت مهاجران بر اساس خواهش آنان نبوده‌است؛ بل در نتیجۀ فشار حکومت پاکستان آنان به گونۀ جبری وارد کشور شده‌اند.»
در همین حال، داعی‌الحق عابد، معین وزارت ارشاد، حج و اوقاف گفت که در افغانستان ۱۶۰ هزار مسجد وجود دارد که از این میان تنها ۵۰۰۰ آن به گونۀ رسمی در این وزارت به ثبت رسیده‌اند.
افغانستان با استرالیا موافقت‌نامه‌ی در باره مهاجرین امضا می‌کند

داعی‌الحق عابد گفت: «در سراسر کشور ۱۶۰ هزار محراب مسجد وجود دارد. از مجموع این مسجدها ۵۰۰۰ آن را رسمی داریم. بی‌شک که ملاامام نزد ما مسؤولیت اداری ندارد. به هر حال، توقع ما این است که با ایجاد انستیتیوت کادر بتوانیم عالمای که مساجد به گونۀ رسمی یا غیررسمی فعالیت می‌کنند، به نوعی با وزارت مرتبط سازیم.»
به گزارش طلوع نیوز, در این‌جا از وزارت کار و امور اجتماعی کسی نیامده بود؛ اما سید حسین عالمی بلخی، وزیر مهاجران و عودت‌کننده‌گان اظهار داشت که هرچند ظرفیت‌ها برای فراهم‌آوری زمینه‌های زنده‌گی برای مهاجرانی که برگشته‌اند اندک است؛ اما تلاش‌ می‌شود که این چالش‌ها از میان برداشته شوند.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала