ارتباطات سه جانبه روسیه، ایران و ترکیه

© Sputnik / Maksim Blinovماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه
ماریا زاخارووا سخنگوی  وزارت امور خارجه  روسیه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه تاکید کرد تماس‌های سه جانبه میان روسیه، ایران و ترکیه جایگزین هیچ یک از ساختارهای همکاری موجود نیست.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در مورد تماس‌های سه جانبه میان روسیه، ایران و ترکیه گفت که این تماس‌ها مکانیزمی کارآمد و ثمربخش جهت حل و فصل مسائل منطقه‌ای است اما گفت که این مکانیزم جایگزین هیچ یک از ساختارهای همکاری موجود نیست.
پیشتر برخی منابع دیپلماتیک غربی و منطقه‌ای از احتمال تشکیل ائتلافی میان روسیه، ایران و ترکیه برای حل بحران در سوریه خبر داده بودند.
زاخارووا گفت که اختلافات میان روسیه و ترکیه پیرامون بحران سوریه همچنان گسترده است اما فعالیتی به صورت کارآمد صورت می‌گیرد تا این اختلافات پشت سر گذاشته شود.
وی افزود: ما فعالیت خود را با پشتکار با طرف ترکیه‌ای پیرامون مساله سوریه آغاز کرده‌ایم و بر این باوریم که این همکاری مثبت و سازنده در جریان است. نمی‌توان اختلافات را یک شبه پشت سر گذاشت چراکه اختلافات گسترده‌ای درباره مسائل مهمی وجود دارد ولی فعالیت در این خصوص ادامه دارد.
زاخارووا همچنین خاطرنشان کرد: مسکو و واشنگتن در طول شش ماه گذشته پیشرفتی در مورد دست یابی به دیدگاه‌های مشترک پیرامون حل و فصل بحران سوریه حاصل کرده‌اند. فعالیت ادامه دارد و وارد مرحله تعیین کننده‌ای شده است. در حال حاضر فعالیت دشوار و پیچیده‌ای از طریق کانال‌های دیپلماتیک و نظامی جهت هماهنگی بر سر ساختار مطلوب صورت می‌گیرد.
وی هشدار داد که در صورتی که گام‌های مشخصی از سوی ابرقدرت‌ها برای تغییر اوضاع اتخاذ نشود، ممکن است بحران سوریه برای پنج سال دیگر ادامه داشته باشد.
در همین حال، وی افزود که روند جداسازی تروریست‌ها و مخالفان میانه‌رو در سوریه به بن بست نزدیک می‌شود.
زاخارووا تصریح کرد که درخواست‌های مایکل موریل، نائب رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) برای کشتن مخفیانه روس‌ها و ایرانی‌ها در سوریه، درخواست‌های داعش را در ذهن یادآور می‌کند.
از سوی دیگر، زاخارووا خواهان انجام تحقیقات دقیق درخصوص حملات ائتلاف عربی تحت امر عربستان سعودی در یمن شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала