444هزار دلار هزینه مرگ هر داعشی در افغانستان؛ آیا اهداف «مادر بمب» آمریکا فرامنطقه‌ای است؟

© REUTERS / Elgin Air Force Base444هزار دلار هزینه مرگ هر داعشی در افغانستان؛ آیا اهداف «مادر بمب» آمریکا فرامنطقه‌ای است؟
444هزار دلار هزینه مرگ هر داعشی در افغانستان؛ آیا اهداف «مادر بمب» آمریکا فرامنطقه‌ای است؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اهداف نظامی عملیات هفته گذشته آمریکا مشخص نیست زیرا کشته شدن 36 داعشی با هزینه 16 میلیون دالر با استفاده از «مادربمب» در ننگرهار غیر منطقی به نظر می‌رسد و به نظر کارشناسان این حمله به منظور اهداف فرامنطقه‌ای صورت گرفته است.

هزینه ساخت این بمب به گزارش «تورنتوستار» قریب به 16 میلیون دلار است که این یعنی نیروهای آمریکایی برای کشتن هر داعشی 444 هزار دالرر در حمله اخیر به اچین هزینه کرده استکه کاملا غیر منطقی است.

با وجود اینکه اهداف نظامی آمریکا از استفاده مادربمب در این عملیات مشخص نیست، اما به نظر می‌رسد که آمریکا اهداف منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای داشته است.

برخی از کارشناسان معتقدند که استفاده از بزرگترین بمب غیر هسته‌ای به مواضع داعش در شرق افغانستان در واقع هشداری به کره شمالی است تا این کشور دست از آزمایش تسلیحات هسته‌ای خود بردارد، زیرا «پیونگ‌یانگ» در پی توسعه زرادخانه هسته‌ای خود است.

گفته می‌شود که کوریای شمالی در حال حاضر دست‌کم 20 عدد کلاهک هسته‌ای دارد و سالانه نیز 6 عدد به این تعداد افزوده می‌شود اما موشک‌های بالستیک این کشور تا کنون قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای ندارند.

از سوی دیگر، آمریکا در افغانستان به حمایت از داعش و تلاش برای ناامن سازی مرزهای روسیه با صدور داعش از طریق مرزهای شمالی افغانستان با آسیای مرکزی متهم است.

که بر این اساس، هدف دیگر آمریکا از حمله با بمب مادر و راه اندازی موج رسانه‌ای از این حمله در واقع تلاشی است تا مدعی مبارزه واقعی نیروهای آمریکایی با داعش در افغانستان باشد و به نگرانی‌های منطقه‌ای درباره عدم سرکوب داعش از سوی نیروهای خارجی در افغانستان پاسخ دهد.

از سویی هم، سخنگوی طالبان با متهم کردن آمریکایی‌ها به همدستی با داعش در افغانستان هدف آمریکا از این حمله پر سرو صدا را تلاش واشنگتن برای مطرح ساختن داعش در افغانستان اعلام کرد.

با این حال، حمله آمریکا پس از آن صورت می‌گیرد که ولادیمیرپوتین رئیس جمهور روسیه هشدار داده بود؛ مسکو تمایلی به اقدام نظامی برای حل بحران افغانستان ندارد اما در صورت نفوذ گروه‌های تروریستی به کشورهای آسیای مرکزی، روسیه به اقدام نظامی در افغانستان مجبور خواهد شد.

یا اینکه این حمله یک روز قبل از نشست مسکو ممکن است پاسخی به نگرانی‌های کشورهای منطقه در رابطه با حضور داعش در افغانستان بوده تا حمایت و همکاری روسیه و سایر کشورهای منطقه را در حل بحران افغانستان به نفع دولت کابل جلب کند.

رسانه‌ آمریکایی «اوراسیا رویو» به نقل از «ادوارد سنودن» گزارش داد که آمریکا با استفاده از بمب مادر در واقع تونل‌های مستحکمی که از سوی سازمان سیا در کوه‌های «تورا بورا» برای بن لادن ساخته شده بود را نابود کرده است.

به هر حال هزینه 16 میلیون دلاری برای کشتن تعدادی از جنگجویان داعشی از سوی نیروهای آمریکایی در افغانستان هرگز قابل توجیه نیست که این نمایان‌گر اهداف فرامنطقه‌ای آمریکا از این حمله است.

با این وجود حمله بمب مادر آمریکا واکنش‌های گسترده‌ای را در سطح نمایندگان و مقامات افغان و مردم در پی داشته است، برخی‌ این حمله را محکوم و ناموجه دانسته و برخی نیز از آن استقبال کرده‌اند.

 

«عمر زاخیلوال» نماینده ویژه اشرف غنی در امور افغانستان و سفیر افغان در اسلام‌آباد و نماینده ویژه اشرف غنی در امور پاکستان در واکنش به این حمله گفته که اگر با استفاده از بمب‌های بزرگ صلح و امنیت برقرار می‌شد، افغانستان باید حالا از امن ترین کشورهای جهان می‌بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала