واکنش رهبران حکومت وحدت ملی به درگذشت‌ گیلانی

عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: رهبران حکومت وحدت ملی از درگذشت پیر سیداحمد گیلانی رییس شورای عالی صلح و رهبر حزب اسلامی محاذ ملی، از فوت آقای گیلانی ابراز تاسف کرده و از او به عنوان یک شخصیت تاثیرگذار در عرصه سیاسی و مذهبی این کشور یاد کرده‌اند.

شورای عالی صلح می‌گوید که آقای گیلانی به سن هشتاد و چهار سالگی ساعت 7:45 شام روز شنبه در شفاخانه‌ای در کابل درگذشت. آقای گیلانی بدلیل سکته قلبی در شفاخانه امنیت ملی بستری شده بود.
اشرف‌غنی رییس‌جمهور افغانستان، در پیامی از سید احمد گیلانی به عنوان یک شخصیت «مهربان» یاد کرده که می‌گوید درگذشت وی برای افغانستان یک «ضایعه» است. آقای غنی می‌افزاید که سیداحمد گیلانی زمان درگذشت که افغانستان به مشوره‌های آقای گیلانی در باره مسایل ملی، اتخاذ تصمیم‌های مهم و بحث صلح ضرورت بیشتری داشت. اشرف‌غنی می‌گوید که سیداحمد گیلانی در نتیجه‌بخش شدن تلاش‌های صلح با حزب اسلامی نقش مهمی ایفا کرد.
همچنین عبدالله عبدالله رییس اجراییه حکومت وحدت ملی نیز از درگذشت آقای گیلانی ابراز تاسف و از او به عنوان یک شخصیت «ملی»، مذهبی و سیاسی یاد کرده است. آقای عبدالله می‌گوید که رییس‌ شورای عالی صلح از رهبران «برجسته» جهاد اسلامی بود. رییس اجراییه در پیامی می‌گوید: «مرحوم پیر سید احمد گیلانی یکی از رهبران سرشناس جهاد و از چهره‌های شاخص مذهبی و سیاسی خیر اندیش و صلح‌جوی کشور بود که با افکار معتدل خود جایگاه بایسته‌ای در میان مردم شریف افغانستان داشتند و از اعتبار ویژه‌ای در سیاست و اجتماع کشور برخوردار بود. مشی معتدل و افکار خیراندیشانه‌ی این رهبر جهادی و شخصیت متنفذ مذهبی-سیاسی باعث شد تا رهبران حکومت وحدت ملی و قشر سیاسی کشور به ایشان به‌عنوان رییس شورای عالی صلح اعتماد و این مسوولیت خطیر و سرنوشت‌ساز را به عهده ایشان بگذارند.»
عبدالله عبدالله با تاکید بر این‌که درگذشت آقای گیلانی «ضایعه جبران ناپذیر است»، می‌گوید در دوره‌های مختلف و سرنوشت ساز کشور همواره نقش «مثبت و سازنده» ایفا کرده و در روندهای سیاسی مهم کشور تاثیر گذاری «معنوی و سالم» داشت.
سیداحمد گیلانی در سال 1311 خورشیدی در ولسوالی سرخرود ولایت ننگرهار در شرق افغانستان در خانواده عبدالقادر گیلانی بیناگذار طریقت صوفیه قادریه متولد شد. او درس‌های ابتدایی را در مدرسه امام ابوحنیفه آغاز و سپس از دانشکده شرعیات دانشگاه کابل فارغ شد.
آقای گیلانی در سال 1357 به پاکستان رفته و در آنجا حزب ملی اسلامی افغانستان را در مخالفت با حکومت وقت تحت حمایت اتحاد جماهیر شوروی سابق پایه‌گذاری کرد. سیداحمد گیلانی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2014 از اشرف‌غنی حمایت کرد و در سال 2016 از سوی آقای غنی به عنوان رییس شورای عالی صلح منصوب شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала