چندان امیدی در آینده اپک دیده نمیشود

© Sputnik / Michael KlimentyevПрезидент России Владимир Путин на саммите АТЭС в Перу
Президент России Владимир Путин на саммите АТЭС в Перу - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نشست نوبتی سران کشور های سازمان همكاری اقتصادی آسيا ـ‌ اقيانوسيه (اپك) در لیما پایتخت پرو

نشست نوبتی سران کشور های سازمان همكاری اقتصادی آسيا ـ‌ اقيانوسيه؛ اپك (APEC) در لیما پایتخت پرو.

اپك در نوامبر ۱۹۸۹ در پايتخت استراليا اولین نشست خود را با شمول ۱۸ کشور برگزار نمود٬ که هدف شان از همان آوان تا به امروز گسترش همكاری‌ های چندجانبه در امور تجاری و سرمايه ‌گذاری بین کشور های شامل این حوزه بزرگ بود. از آن زمان تاكنون APEC به بزرگترین سازمان اقتصادي دنیا مبدل گردید ، که ۲۱ کشور ها را از آمريكای شمالی و جنوبی گرفته تا شرق آسيا و اقيانوسيه تحت پوشش خود قرار میدهد. اعضاي سازمان (APEC) نمايندگان منطقه‌ای با بيش از ۲ ميليارد نفر جمعيت بوده و بیشتر از ۶۰٪ توليدات جهاني و معاملات تجاری جهان را به خود اختصاص داده‌اند.
مقر دایمی اين سازمان در سنگاپوراست و تشكيلات آن شامل اجلاس رهبران کشور ها، اجلاس وزرای خارجه و اقتصاد، سکرتریات،‌ كميته‌ها و شوراي مشاورتی میباشد.
مشاهدات نشان می دهد که در مجموع یکی از اهداف مهم این سازمان ،گرچه در اساس نامه آن درج نشده٫ دیدار و مذاکرات سران کشور ها در حاشیه نشست های این سازمان است. و همچنان لیدر ها درکنفرانس های مطبوعاتی شان نقاط نظر خود را در مسایل مبرم جهانی و داخلی کشور های خود با ژورنالیستان در میان می گذارند.
مثلا اینبار در پرو بارک اوباما در کنفرانس مطبوعاتی خود در مورد آینده شخصی خود صحبت نموده گفت که آمادگی تحویل قدرت را به رییس جمهور جدید امریکا دارد و بعدآ می خواهد با مشل اوباما به استراحت دراز مدت برود، واقعآ در این نشست وی بسیار خسته به نظر می رسید ودیده می شد که چندان علاقمندی در کارآن نداشت.
اوباما بسیار ناخوش به نظر می رسید و از تاخت و تاز به آدرس روسیه در قضایای سوریه دریغ نورزید در مورد وی اظهارنمود که نگاه خوشبینانه ندارد،رییس‌جمهورامریکا بدون در نظر داشت حقایق مربوط به دخالت آمریکا در جنگ سوریه و حمایت مالی و نظامی این کشور از مخالفان مسلح سوری گفت که پشتیبانی روسیه واز بشار اسد وحملات هوایی در شرق حلب وجود یک اپوزیسون میانه‌رو را غیرممکن کرده است.
گفته های پوتین با اوباما تفاوت زیادی داشت ،پوتین برعکس اوباما ،نه تنها از سخنان ناشایسته به آدرس اوباما وسیاست امریکا در شرق نزدیک اباٌ ورزید، بلکه در دیدار کوتاه ایکه پوتین با بارک اوباما در حاشیه نشست پرو انجام داد، رییس جمهور روسیه در کنفرانس مطبوعاتی در مورد این ملاقات اظهار نمود: اگر چه مناسبات بین دو کشور بسیار مغلق بود ، اما به هر ترتیب وی از اوباما از همکاری مشترک شان تشکر نمود و حتا از وی دعوت نمود تا در وقت مناسب از روسیه دیدن نماید. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفت:- "در گفتگوی با باراک اوباما رئیس جمهور فعلی امریکا ،با وجود اختلافات در ساحه کاری ،ما همیشه با یکدیگر احترام قایل بودیم. و من از او در سال های که باهم همکاری داشتیم سپاسگزاری نمودم و گفتم که من خوشحال می شوم هر وقتی که خواسته باشید ، با شما در روسیه دیدار نمایم".
در مورد ترامپ که از وی سوال شد پوتین اظهار نمود که شما خود می دانید که بین وعده های انتخاباتی و اجراعات آن بعد از انتخابات در هر کشور که از آن نام بگیریم تفاوت زیاد وجود دارد ، اما من فکر می کنم که اگر ترامپ وعده های خود را برای بلند بردن اقتصاد امریکا و ایجاد فابریکات تولیدی که باعث زمینه کار برای اتباع کشورش میشود وهمچنان در تحکیم دالر که هم رول عمده در اقتصاد جهانی دارد ، عمل نماید به نفع همه کشور هاست و چون امریکا بدون شک یک ابر قدرت بزرگ اقتصادی در جهان محسوب می گردد ، تاکیم اقتصاد در این کشور تاثیرات مثبت در تاکیم اقتصاد جهانی دارد که من شخصآ از آن پشتی بانی مینمایم. هنوز وقت است که ما توقعات و پیش بینی های در مورد سیاست رییس جمهور منتخب امریکا داشته باشیم، چون وی فعلا مصروف تکمیل کردن تیم خود است ،اما ما به هر ترتیب آمادگی همکاری را با وی داریم.
در حاشیه اجلاس آسیا و اقیانوسیه،رودریگو دوترته رئیس جمهور فیلیپین فرصت خوبی پیدا نمود تا در دیدار با ولادیمیر پوتین،از دورویی کشورهای غربی به وی شکایت نماید.
درین ملاقات با پوتین دوترته ،علیرغم سخنان دوستانه‌اش ازدونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا، اظهار کرد که تصمیم دارد از از واشینگتن دوری اختیار نماید.
وی به ولادیمیر پوتین گفت: "به طور کلی، من همواره کوشیده ام رابطه خوبی با جهان غرب داشته باشم، اما متاسفانه این روابط زیاد طول نکشید. من به زودی متیقن شدم که بسیاری از کشورهای غربی، ملت‌های کوچکتر را تحقیر میکنند. من نه تنهابه این مسئله پی بردم، بلکه دورویی آن‌ها را نیز مشاهده کرده ام.
رئیس جمهور فیلیپین با اشاره به دخالت‌های کشورهای غربی، به خصوص آمریکا، در مسائل داخلی ملت‌های دیگر، به نقش جهان غرب در جنگ‌افروزی تاکید نمود. دوترته گفت: "آن‌ها "غربی‌ها" آتش جنگ را برپا میکنند اما از جنگیدن واهمه دارند. این مشکل آمریکا و دیگر کشورهای غربی است.
دوترته ذعامت و رهبری پوتین را ستایش نمود گفت که وی نمایندگی از یک کشور کبیر می نماید.
ولادیمیر پوتین با وجود که فرصت مساعد بود تاسخنان دوترته را تایید نماید ،اما در موارد هیچ مکث ننمود و به دوترته درباره پیروزی‌اش در انتخابات فیلیپین تبریک گفت ، پوتین گفت در این اواخر روسیه گام‌های بلندی در راستای بهبود روابط اش با فلیپین گذاشته و امید وار شد که روسیه در قدم اول در عرصه های انرژی،فضایی، ماشین سازی با فلیپین همکاری نماید.
پوتین بر علاوه مذاکرات مهم با صدراعظم جاپان شنزو ابی انجام داد.
بعد از جنگ جهانی دوم و رویایروی های نظامی بین شوروی و جاپان ، در نتیجه جاپان 4 جزیره خود را از دست داد و به همین منظور تا به حال معاهده صلح بین دو کشور امضا نگردیده ، در این نشست پوتین تاکید نمود ، که جزایر کوریل به اساس معاهدات 19 اکتوبر سال 1956 جز قلمرو روسیه شمرده می شوند، در مورد دو جزیره از جمله در معاهده آمده است که می توانند به جاپان مرد بحث قرار گیردد، امادر معاهده نیامده که تحت کدام شرایط. مذاکرات در سطح وزارت های خارجه دو کشور سازمان داده شده و هر دو جانب توافق نمودند تا مناسبات خود را بدون در نظر داشت نتایج نهایی در همه سطوع اقتصادی تحکیم بخشند، همچنان در نظر است که اخیر سال پوتین سفر رسمی را به جاپان انجام دهد.
این که بیشتر از همه روی ملاقات ها و کنفرانس های مطبوعاتی سران کشور ها اشاره شد، می توان یک نتیجه گیری نهایی نمود: قسمی که فضای این نشست سران کشور ها نشان داد ، چندان امیدی در آینده هدف نهایی این سازمان، که قبلآ با آن اشاره شد ، دیده نمیشود ، معمولآ در چنین نشست هابسیار مهم است که کدام رهبران با هم در حاشیه نشست های را انجام می دهند و به کدام توافقات ای دست می یابند ، این موارد همواره توجه بیشتر ژورنالیستان را بخود جلب می نماید. آن چه به آینده این سازمان تعلق می گیرد، زمان نشان میدهد.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала