سال خونین برای طالبان و داعش؛ قتل بیش از دوازده‌هزار و پنج‌صد تن در یک سال

© AP Photo / Seivan Selimسال خونین برای طالبان و داعش؛ قتل بیش از دوازده‌هزار و پنج‌صد تن در یک سال
سال خونین برای طالبان و داعش؛ قتل بیش از دوازده‌هزار و پنج‌صد تن در یک سال - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: همزمان با پایان رسیدن سال 1395 خورشیدی، وزارت دفاع افغانستان از این سال به عنوان یک سال خونین برای گروه‌های تروریستی طالبان و داعش و پردست‌آورد برای نیروهای امنیتی این کشور یاد کرده است.

به گفته این وزارت، در جریان این سال، بیش از دوازده هزار و پنج تن از جنگجویان گروه‌های تروریستی طالبان و داعش به قتل رسیده و هزاران تن دیگر زخمی شده‌اند.
وزارت دفاع در گزارشی از چگونگی فعالیت‌های نیروهای اردوی ملی در جریان سال 1395 خورشیدی، اعلام کرده که در جریان این سال 2570 تن از اعضای گروه تروریستی داعش در این کشور به قتل رسیده‌اند.
این وزارت در گزارش خود گفته است که 606 تن دیگر از تروریستان داعش زخمی و هشتاد و هشت تن بازداشت شده‌اند.
وزارت دفاع در گزارش خود می‌افزاید که در میان افراد کشته شده داعش، رهبران مهم این گروه نیز شامل‌اند. این وزارت از حافظ سعید پاکستانی، عبدالهادی اماراتی مشهور به سعد اماراتی و ملا ساجد اورکزی به نام افراد مهم کشته شده گروه تروریستی داعش یاد کرده است.
حافظ سعید پاکستانی که خود را رهبر شاخه خراسان گروه تروریستی داعش می‌خواند، در عملیاتی به تاریخ نهم اسد سال 1395 خورشیدی به قتل رسید. هم‌چنین عبدالهادی اماراتی که مسوولیت شاخه نظامی گروه تروریستی داعش را در افغانستان به عهده داشت، به تاریخ چهارم اسد از پا درآمد. ملاساجد اروکزی نیز که از رهبران ارشد تروریستان داعش به شمار می‌رفت، به تاریخ بیستم سرطان در عملیاتی در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار در شرق افغانستان به قتل رسید.
وزارت دفاع در گزارش خود افزوده که گروه تروریستی داعش در جریان سال 1395 خورشیدی تصمیم داشت تا ساحه فعالیت خود را در افغانستان گسترش دهد، اما نیروهای امنیتی این کشور توانستند مانع پیشرفت و گسترش ساحه فعالیت این گروه تروریستی شده و اعضای آن را سرکوب کنند.
قتل بیش از ده هزار طالب
وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که نیروهای امنیتی این کشور به ویژه نیروهای اردوی ملی، در جریان سال 1395 خورشیدی، سی و پنچ‌هزار و چهارصد عملیات نظامی انجام داده که در جریان این عملیات‌ها هزاران تن از افراد گروه طالبان تروریستی طالبان را کشته و زخمی کرده‌اند. به گفته وزارت دفاع، در جریان این سال، نیروهای امنیتی افغانستان توانسته‌اند بیش از بیست‌وسه هزار برنامه تروریستی و تخریبی را خنثا و دفع کنند. این وزارت تاکید کرده که این نیروها هفت ولسوالی را که قبلا تحت کنترول طالبان قرار داشتند از وجود جنگجویان این گروه نیز پاک‌سازی کرده‌اند.
وزارت دفاع افغانستان، فعالیت‌های نیروهای امنیتی این کشور در جریان سال 1395 خورشیدی را پر دست‌آورد توصیف کرده و می‌‌گوید که در این سال بیش از ده هزار تن از جنگجویان گروه تروریستی طالبان کشته و هزاران تن دیگر زخمی شده‌اند. به گفته این وزارت، در جریان این سال دوهزار و 460 تن دیگر از افراد طالبان بازداشت شده‌اند.
وزارت دفاع با اشاره به راه‌اندازی عملیات‌ سرتاسری شفق به منظور از بین بردن فرماندهان و سازماندهان فعالیت‌های تروریستی گروه طالبان، می‌گوید که در جریان این عملیات ضربات سنگینی به سطح رهبری گروه طالبان وارد شده است. به گفته این وزارت، در این عملیات‌ها 412 تن از رهبران و فرماندهان ارشد گروه طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی به قتل رسیده‌ و 132 تن دیگر از فرماندهان و رهبران تروریستان زخمی شده‌اند. این وزارت تاکید کرده که هفتاد و سه تن دیگر از رهبران و فرماندهان طالبان بازداشت گردیده‌اند.
وزارت دفاع به عنوان نمونه از کشته مولوی جان آغا، حکمت‌الله، شیخ حمزه و ملا سلام از رهبران و فرماندهان ارشد و کلیدی گروه طالبان یاد کرده است. مولوی جان آغا که از سوی گروه طالبان به عنوان والی ولایت دایکندی در مرکز افغانستان معرفی شده بود، به تاریخ هشتم جوزای گذشته به قتل رسید. هم‌چنین حکمت‌الله از فرماندهان کلیدی گروه طالبان به تاریخ پانزدهم ماه دلو در عملیاتی با پنجاه و چهار تن از افرادش در ولسوالی گرمسیر ولایت هلمند به قتل رسیدند. شیخ حمزه والی نام‌نهاد گروه طالبان برای ولایت ارزگان در جنوب افغانستان، به تاریخ هفتم حوت و ملا سلام دیگر والی نام نهاد گروه طالبان برای ولایت کندز، اخیرا در عملیاتی در این ولایت به قتل رسید. ملا سلام که از آن به عنوان از رهبران ارشد گروه طالبان یاد می‌شد، رهبری جنگ در شرق افغانستان به ویژه در ولایت کندز را به عهده داشت.
وزارت دفاع از بدست آوردن 119 میل سلاح سنگین، 1302 میل سلاح سبک و کشف شانزده هزار و 523 کیلوگرام مواد انفجاری، ضبط 825 عراده واسطه نقلیه مربوط به تروریستان و پنجاه و پنج هزار فیر مرمی سلاح مختلف‌النوع نیز به عنوان یکی از دست‌آوردهای اردوی ملی در یک سال گذشته یاد کرده است. 
هم‌چنین نیروهای اردوی ملی در جریان سال 1395 خورشیدی، هشت زندان مخفی مربوط به تروریستان را نیز شکستانده و 262 تن از نظامیان و غیرنظامیان که توسط طالبان در این زندان‌ها نگهداری می‌شدند را آزاد کرده‌اند. وزارت دفاع از جمله افراد آزاد شده از این زندان‌ها به علی‌حیدر پسر یوسف‌رضا گیلانی نخست وزیر پیشین پاکستان نیز اشاره کرده است. علی‌حیدر در یک عملیات مشترک توسط نیروهای امنیتی افغانستان و ناتو از ولسوالی گیان ولایت پکتیکا از چنگ تروریستان آزاد شد.
نیروهای امنیتی افغانستان توانسته‌‌اند در یک سال گذشته شش ذخیره‌گاه مواد انفجاری،‌ پنج ذخیره‌گاه مواد مخدر، سی و شش ذخیره‌گاه سلاح و مهمات مربوط به تروریستان را نیز کشف و از بین ببرند. هم‌چنین هشت مرکز تعلیمات تروریستی کشف و نابود شده و همین طور 166 پناهگاه تروریستان نیز از بین رفته‌اند.
وزارت دفاع افغانستان در گزارش خود از میزان تلفات نیروهای امنیتی این کشور یاد آوری نکرده اما گفته که این نیروها طی سال 1395 خورشیدی از هماهنگی، امکانات و تجهیزات بیشتری برخوردار بوده‌اند. به گفته این وزارت، در این سال ده‌ها هزار تن دیگر به صفوف نیروهای امنیتی پیوسته و از برنامه‌های آموزشی متعددی فارغ شده‌اند.
اکمال یازده هزار و 431 نوع سلاح سبک و 698 نوع سلاح سنگین، اکمال بیشتر از 123 میلیون فیر مهمات سلاح سبک و بیشتر از شش میلیون فیر سلاح سنگین، اکمال 887 عراده هاموی زرهدار و 99 عراده واسط تنیکی رینجر و 193 عراده واسطه انترنیشنل نیز از جمله دست‌آوردهای وزارت دفاع است.
هم‌چنین وزارت دفاع می‌گوید که تا سال 2020 قرار است نیروهای هوایی افغانستان نیز از مدرن‌ترین اکمانات و تجهیزات برخوردار شوند. به گفته این وزارت، در جریان سال 1395، دوازده بال هلی‌کوپتر نوع «‌ام‌دی-530»، دوازده بال هواپیمای «ای‌-29»، چهار بال هواپیمای نوع «ام‌آی-25» و یک بال هواپیمای «سی-130» نیز به بخش نیروهای هوایی افغانستان کمک شده است.
این وزارت تاکید کرده که به هزاران تن از خانواده‌های قربانیان نیروهای امنیتی افغانستان نیز در بخش‌های مختلف کمک شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала