کم خوابی با عث چاقی میگردد

© Fotolia / 2mmediaКрасивая спящая девушка
Красивая спящая девушка - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک به نقل روزنامه Asahi Shimbun، دانشمندان جاپانی ربط بین کم خوابی و خطر وزن اضافی را پیدا کردند.

در مقاله دانشمندان آمده است، تحقیقات ای را که کارشناسان دانشگاه "واسدا" و کمپنی Kao Corporation در این عرصه انجام داده اند،  نشان داد، آنعده کسانی که کم خواب هستند، سطح حجم هامون هایشان که از تنظیم اشتها جوابگو است، کم است. ولی در هر حال، حجم مصرف انرژی بدن تغییر نمیکند که در صورت بلند رفتن سطح اشتها، با عث وزن اضافی میگردد.

دانشمندان 9 جوان در حدود 23 ساله را در این محوطه خاص جمع کردند و در آنجا سرعت میتابالیزم بدن را ارزیابی نمودند. به کسانیکه تحت آزمایش علمی قرار گرفتن، در جریان سه شبانه روز اول در حدود 7 ساعت خواب وقت دادند و در 3 روز بعدی مدت خواب شان را تا 3.5 ساعت کاهش دادند.

نتایج آن نشان داد که در جریان 3 شبانه روز اخیر سطح هامون های تنظیم کننده اشتها نسبت به رژیم عادی شان تا 10% کاهش یافت. بعد از آن شرکت کنندگان آزمایش دوباره به رژیم 7 ساعت خواب در جریان یک شبانه روز برگشتند که سطح هامون اشتها ایشان دوباره به حالت عادی برگشت.

محققین از شرکت کنندگان آزمایش برعلاوه تغییر سرعت میتابالیزم، در هر ساعت می پرسیدند که تا چه حد گرسنگی را حس میکنند. با وصف که در هر دو مرحله آزمایش مقدار مساوی مواد غذائی میگرفتند، اما در دور دوم سطح گرسنگی بیشتر را حس نمودند. به گفته دانشمندان، احساس گرسنگی بخصوص قبل از خواب بیشتر میگردید.

دانشمندان قصد دارند که تحقیقات خود را در این عرصه ادامه بدهند. سوناو اوتیدا پروفیسر دانشگاه "واسدا" میگوید: "در آنیده ما نیت داریم بیشتر ربط بین خوردن غذا قبل از خواب و فعالیت فیزیکی را دقیق مطالعه نمایم".        

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала