عظیمی: موادمخدر مانند ویروس در حال گسترش است

© Fotolia / Africa Studioمواد مخدر
مواد مخدر - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: سلامت عظیمی وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان، می‌گوید که مواد مخدر به یکی از نگرانی‌ها و چالش جدی حکومت مبدل شده و این مشکل مانند ویروس در حال گسترش است.

خانم عظیمی که امروز شنبه، در آغاز نشست دو روزه مسوولان محلی اداره‌های مبارزه با مواد مخدر در کابل در باره ارتقای ظرفیت صحبت می‌کرد، گفت مواد مخدر از جمله چالش‌های عمده حکومت افغانستان در راستای مبارزه با فساد اداری، حکومت‌داری خوب و تامین امنیت به شمار می‌رود. وزیر مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر این که مبارزه با مواد مخدر یک مسوولیت جمعی است، افزود:‌ «امروز موجودیت مواد مخدر در وطن عزیز ما به یک نگرانی جدی برای حکومت و هر هموطن ما شده، منحیث ویروس در حال گسترش، پخش و اشاعه است.»

وزیر مبارزه با مواد مخدر می‌گوید که براساس استراتیژی مبارزه مواد مخدر، دولت افغانستان در ماه جدی برنامه از بین بردن کشت‌زارهای کوکنار را در شورای امنیت ملی مطرح و مورد تایید قرار داد. به خانم سلامت عظیمی، با تایید این برنامه شخص رییس‌جمهور به تمام مسوولان محلی دولتی دستور داد تا در راستای تخریب و از بین بردن کشتزارهای کوکنار بیشتر تلاش کنند. وی گفت: «تصمیم و اراده بدست خود ما و شما است که چطور می‌توانیم خانه خود را آباد بکنیم و برای بهتر زیستن آماده و مصوون بسازیم. با موجودیت مواد مخدر امروز با یک مشکلی که او را می‌توانیم یک جنگ اعلام ناشده خطاب بکنیم مواجه هستیم. از یک سو جوانان ما در جبهه جنگ شهید می‌شوند، از سوی دیگر بیشتر از سه و نیم میلیون نفر استفاده کننده مواد مخدر ما داریم. کل این‌ها منابع بشری یا قوای بیشری آینده‌ی ما هستند که آینده ما را مورد تهدید قرار می‌دهند. از جانب دیگر جوانان ما در حالت فرار هستند. برای ما هست منحیث یک مسوولیت دینی و اسلامی و بعدا ملی و بلاخره منحیث یک فردی در این وطن که همین‌جا آبرو و حیثیت ما حفظ می‌شود، باید تلاش‌های خود را انجام بدهیم.» وی تاکید کرد: «حداقل ما در مقابل وجدان که نزدیک‌ترین حاکم و قاضی ماست، ملامت نباشیم و یاهم در پیش وجدان خود خجالت باشیم و جواب داده نتوانیم.»

در همین‌حال، سیدفیصل حسینی معین مالی و اداری وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان می‌گوید که این وزارت تلاش دارد تا واحدهای دومی خود را به منظور موثر ساختن تلاش‌ها در کاهش و از بین بردن مواد مخدر بیشتر تقویت کند. آقای حسینی در نشست امروزی با تاکید بر ایجا هماهنگی‌های بیشتر میان نهادهای مسوول و مبارزه کننده با مواد مخدر گفت: «ما از شما تعهداتی می‌خواهیم، هرچند می‌فهمیم که خلاهای زیادی وجود دارد و برای تطبیق برنامه‌ها مشکلات زیاد داریم.»

سیدفیصل حسینی از عدم کارایی برخی از واحدهای دومی وزارت مبارزه با مواد مخدر انتقاد کرد و گفت که طرح‌ برنامه‌های خوب بدون تطبیق موثر نیست. وی از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی در افغانستان که در عرصه مبارزه با مواد مخدر فعالیت دارند، شدیدا انتقاد کرد و گفت که این کشورها و سازمان‌ها، نسخه‌هایی را از بیرون برای از بین بردن مواد مخدر و کاهش استفاده کنندگان از این مواد به افغانستان می‌فرستند. او از اعتیاد به مواد مخدر در افغانستان به عنوان «سونامی خاموش» یاد کرد و افزود کمکی‌هایی که از سوی سازمان و کشورها برای مبارزه با مواد مخدر در افغانستان صورت گرفته، موثریتی در قبال نداشته است.

معین مالی و اداری وزارت مبارزه با مواد مخدر در عین‌حال تاکید کرد که حکومت وحدت ملی برنامه ها و پالیسی های مشخصی برای از کاهش و از بین بردن مواد مخدر افغانستان رویدست گرفته است. سیدفیصل حسینی با تاکید براین که جامعه جهانی نیز پس از این بدون طرح و برنامه‌های مشخص به افغانستان کمک نخواهد کرد، گفت که اعتیاد به یک چالش جهانی مبدل شده است.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که میزان تولید مواد مخدر در سال گذشته‌ی میلادی در افغانستان، نزدیک به چهل و سه درصد افزایش داشته است.

براساس گزارشی که در روز سوم اکتبوبر گذشته توسط وزارت مبارزه با مواد مخدر و اداره مبارزه با جرایم و مواد مخدر سازمان ملل متحد در کابل منتشر شد، براساس این گزارش، میزان تولید مواد مخدر افغانستان به چهار هزار و هشت‌صد تن در سال رسیده است.

سال گذشته بیش از دوصد هزار هکتار زمین تحت پوشش کشتزارهای کوکنار قرار گرفته بود و امسال هنوز معلوم نیست که به چند هزار هکتار خواهد رسید.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала