طرح رفع مشکل ترانسپورتی کابل؛ از ساخت مترو تا استفاده از بایسکل

© Photo / William John Gauthierکابل
کابل - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسپوتنیک، کابل: شهرداری کابل برای رفع مشکل ترانسپورتی این شهر از ساخت مترو تا استفاده بایسکل خبر داده است.

عبدالله حبیب‌زی شهردار کابل، می‌گوید که این اداره برای رفع مشکل ترانسپورتی این شهر برنامه‌های متعدد کوتاه مدت، میان مدت و درازمدت طرح کرده و قرار است با اجرای این برنامه‌ها، مشکل ترانسپورتی نزدیک به پنج میلیون باشنده شهر کابل رفع شود.

آقای حبیب‌زی که امروز در یک کنفرانس خبری در باره طرح شهرداری کابل برای رفع مشکل ترانسپورتی این شهر صحبت می‌کرد، گفت که این اداره در نظر دارد تا یک سیستم ترانسپورتی در شهر کابل پیاده کند که برای تمام شهروندان این شهر قابل دسترسی، ارزان، مصوون و امن، پاک‌ و سازگار با محیط زیست باشد.

 شهردار کابل گفت که طرح بهبود ترانسپورتی شهر کابل که شامل برنامه‌های متنوع از جمله ساخت زیربناهای معیاری ترانسپورتی، بهبود مدیریت خدمات شهری و ارایه خدمات معیاری می‌شود، برای اجرای آن گام‌های مهمی برداشته شده است. او افزود که شهرداری کابل در همکاری با شماری از موسسات دولتی و بین‌المللی مشکلات موجود ترانسپورتی شهر کابل را شناسایی و راه‌ها و برنامه‌های مشخصی برای رفع آن جستجو و طرح کرده‌اند.

شهردار کابل در این کنفرانس خبری از نبود استیشن‌های معیاری برای بس‌های شهری، نبود ایستگاه‌های معین در مسیر جاده‌ها، نبود تاسیسات ترافیکی در اکثر چهار راهی‌ها و سرک‌ها، ضعف در تطبیق قوانین ترافیکی، عدم فرهنگ قانون‌ پذیری از سوی زورمندان، همکاری ضعیف نهادهای مسوول در امور ترانسپورت شهری، نبود جاده‌های معیاری در داخل شهر، موجودیت موانع در مسیر جاده‌ها و عدم آگاهی مردم در باره نظم شهری از عمده‌ترین مشکلات ترانسپورتی در داخل شهر کابل به شمار می‌رود. وی افزود: «شهرداری کابل پس از شناسایی مشکلات فوق و تحلیل همه جانبه، برای رفع این مشکلات برنامه ریزی‌های مشخص عاجل، کوتاه مدت، میان مدت و درازمدت را رویدست گرفته و کار عملی بعضی از این پروژه‌ها را در شهر کابل عملا آغاز کرده است.»

عبدالله حبیب‌زی می‌گوید که تعیین مسیرها و ایستگاه‌ها برای بس‌های شهری، معیاری سازی ساخت و ساز سرک‌ها، مدیریت آب‌های سطحی، انتقال مسوولیت مدیریت ترافیک شهر کابل از وزارت امور داخله به شهرداری کابل، ترتیب طرح مدیریت جابجایی موانع موجود در جاده‌‌ها و مدیریت دستفروشان از جمله برنامه‌های دارای اولویت شهرداری کابل برای بهبود وضعیت ترانسپورت این شهر به شمار می‌رود. آقای حبیب‌زی می‌افزاید که کار تعیین سی و سه مسیر، 371 ایستگاه و هشت استیشن در شهر کابل آغاز شده است. او گفت که کار نصب سایه‌بان ایستگاه در چهار رهای میدان هوایی کابل همین هفته آغاز شد.

اعمار جاده‌های معیاری از قبیل ایجاد مسیرهای جداگانه برای بس‌های شهری و بایسکل، تطبیق سیستم‌های دریناژ و انرژی پایدار برای روشنایی جاده‌ها نیز شامل برنامه‌های دارای اولویت است.

مدیریت آب‌های سطحی که از جنجال‌ها و مشکلات مهم شهروندان کابل در زمان ریزش برف و باران به شمار می‌رود نیز، شامل برنامه‌های کوتاه مدت شهرداری کابل می‌شود. به گفته عبدالله حبیب‌زی، شهرداری کابل برای حل این مشکل به پاک‌کاری و جاری کردن آب‌ جویچه‌های کنار جاده شروع کرده است. آقای حبیب‌زی تاکید کرد که این برنامه نیز از مدت‌ها قبل شروع شده و تاکنون ده کیلومتر جویچه پاک‌کاری و آب‌های جاری شده است.

برداشتن موانع کانکریتی از روی برخی از جاده‌ها نیز در دستور کار شهرداری کابل برای رفع مشکل ترانسپورتی این شهر قرار دارد. بخش اعظم جاده‌ها و کوچه‌های اصلی شهر کابل طی سال‌های اخیر بدلیل وجود تهدیدهای امنیتی از سوی نهادهای دولتی و غیردولتی، مقام‌های دولتی و زورمندان با گذاشتن موانع کانکریتی مسدود شده است. مسدود شدن این جاده‌ها و کوچه‌ها، مشکلات ترانسپورتی شهر کابل را افزایش داده است. شهردار کابل می‌گوید: «برای حل معضل موجودیت موانع در جاده‌ها، شهرداری ترتیب یک طرح جامع را آغاز کرده که به زودی تکمیل می‌گردد. این طرح برای کسانی که از تهدیدهای امنیتی نگرانی داشته باشند، دیوارهای بسیار مقاوم و معیاری را طرح و دیزاین می‌کند تا هم آن نگرانی‌ها از بین بروند و هم موانع از میان جاده‌ها و پیاده روها برداشته شود. همچنان طبق این طرح برای کسانی که خواسته باشند در پیاده روها و جاده‌ها بنا به دلایل امنیتی موانع ایجاد کنند، یک فیس بسیار بلند وضع خواهد شد تا اکثریت این افراد از این کار منصرف شوند.»

افزایش روز افزون دست‌فروشان در کنار جاده‌های شهر کابل نیز عامل مهم در افزایش مشکلات ترانسپورتی به شمار می‌رود. شهردار کابل می‌گوید که این اداره برای رفع این مشکل یک «طرح جامع» رویدست دارد که به زودی تکمیل خواهد شد. به گفته او، اجرای این در حالی که به اقتصاد غیررسمی آسیب نمی‌زند، بلکه زمینه اشتغال منظم برای شهروندان بی‌بضاعت را در چوکات قانون فراهم ساخته و نظم شهری بوجود می‌آورد.

هم‌چنین ایجاد کمیته بهبود زیربناها شامل سرک، کانالیزاسیون، برق، مخابرات رهبری شهرداری کابل، ارزیابی و انجام اصلاحات ساختاری در ریاست‌های زیربنایی ترانسپورت، بهسازی و بهبود زیربناهای ترانسپورتی، ثبت تمام دارایی‌های فعلی سرک‌ها و ایجاد سیستم مدیریت دارایی‌های ترانسپورتی، تهیه ماستر پلان ترانسپورت عامه و تعیین خطوط متروی داخل شهری، تهیه طرزالعمل مدیریت تکسی‌‌رانی، راه‌اندازی برنامه‌های آگاهی‌دهی در باره مصوونیت ترانسپورتی، ساخت تاسیسات ترافیکی با انواع علایم و تجهیزات ترافیکی، کاهش سالانه حداقل پنج درصد آلودگی‌ هوا با بهبود وضعیت ترانسپورت، ایجاد میکانیزم گشت‌ ترافیک و ایجاد ساحات سبز از جمله برنامه‌های میان مدت شهرداری کابل برای بهبود وضعیت ترانسپورت در این شهر است.

تاسیس 111 کیلومتر سیستم بس‌های سیریع‌السیر یا متروی داخل شهری، احداث ترمینال‌های ترانسپورتی و چهار دروازه هوشمند در وردی شهر، ایجاد میکانیز خصوصی سازی حفظ و مراقبت دایمی جاده‌ها، تاسیس مرکز مطالعات ترافیکی، تبدیل ساحات مزدحم شهر به ساحات دارای تفکیک پیاده رو و ترانسپورت عامه، تهیه ماسترپلان مدیریت پایدار آب‌های سطحی از جمله برنامه‌های درازمدت شهرداری کابل برای بهبود وضعیت ترانسپورتی این شهر است.

شهرداری کابل می‌گوید که اجرای این برنامه‌ها مشکل ترانسپورتی شهر کابل را به صورت اساسی رفع خواهد کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала