نزدیک شدن فصل زمستان و مطرح شدن بحث مذاکره با طالبان

© Photo / ارگنزدیک شدن فصل زمستان و مطرح شدن بحث مذاکره با طالبان
نزدیک شدن فصل زمستان و مطرح شدن بحث مذاکره با طالبان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
همزمان با نزدیک شدن فصل سرد زمستان و احتمال کاهش میزان جنگ‌های مسلحانه در افغانستان میان نیروهای امنیتی و جنگجویان گروه طالبان، مثل همیشه بازهم بحث مذاکره و گفتگو میان دولت و رهبران این گروه در حال مطرح شدن است.

طی سال‌های اخیر معمول همین بوده که در فصل سرما میزان خشونت‌های مسلحانه در افغانستان کاهش می‌یابد اما با گرم شدن هوا، این خشونت‌ها دوباره گسترش می‌یابد. آن طوری که برخی از مقام‌های دولتی می‌گویند که جنگجویان طالبان در فصل سرما جهت آموزش، تجهیز و تمویل به پناهگاه‌های اصلی شان در پاکستان می‌روند و پس از گرم شدن هوا دوباره به فعالیت‌های مسلحانه خود در افغانستان آغاز می‌‌کنند.

اخیرا برخی از مقام‌های دولت افغانستان و رهبران گروه طالبان در دوحه قطر، در دفتر سیاسی گروه طالبان باهم روی آغاز مذاکرات صلح بحث و گفتگو داشته‌اند. هرچند یک سخنگوی گروه طالبان این دیدار را رد کرد، اما برخی از منابع دولتی تایید کرده‌اند که رییس عمومی اداره امنیت ملی با برخی از رهبران طالبان در دفتر سیاسی این گروه در قطر برای آغاز مذاکرات صلح باهم دیدار و گفتگو داشته‌اند.

در همین‌حال،‌ برخی از اعضای مجلس نمایندگان افغانستان می‌گویند که مطرح شدن بحث مذاکره میان دولت و گروه طالبان در آستانه فرارسیدن فصل سرد زمستان، تنها نیرنگ و بهانه‌‌یی برای تجدید نیروهای طالبان در طول این فصل است. این نمایندگان می‌گویند که همه ساله با نزدیک شدن فصل سرما بحث مذاکره با طالبان گرم بوده اما با گرم شدن هوا این بحث‌ها بی‌نتیجه مانده و طالبان به حملات خود آغاز کرده‌اند.

ظهیر سعادت از اعضای مجلس نمایندگان، روزشنبه، در جلسه عمومی این مجلس تلاش‌ها برای آغاز مذاکرات صلح با گروه طالبان را بی‌فایده توصیف کرده گفت که جنگجویان این گروه با بهانه قراردادن بحث صلح با دولت، در طول فصل زمستان در پناهگاه‌های شان در پاکستان رفته و خود را دوباره تجهیز و تمویل می‌کنند. آقای سعادت می‌گوید: «زمانی صدای صلح بلند می‌شود که فصل زمستان نزدیک می‌شود و دوم این که هرزمانی که طالبان مورد تهدید جدی قرار می‌گیرند و بیشترین تلفات را متقبل می‌شوند، باز صدای صلح را بلند می‌کنند. آیا این یک نوع نیرنگی نیست که در گذشته‌ها هم به کار انداختند؟»

شکیبا هاشمی نماینده ولایت قندهار در مجلس نمایندگان نیز، می‌گوید که مردم افغانستان خواهان تامین صلح دایمی و پایدارند و گفتگوهای صلح پشت دروازه‌های بسته و به صورت مقطعی نمی‌تواند مشکل را حل کند. خانم هاشمی با اشاره به تلاش‌های جدید به منظور آغاز مذاکرات صلح با گروه طالبان، گفت که این تلاش‌ها بیشتر به منظور گرفتن امتیاز است.

برخورد با جنگجویان حزب اسلامی

صدور حکم جدید رییس جمهور در باره اجرای موافقت‌نامه صلح میان دولت و حزب اسلامی از دیگر موضوعات مورد بحث مجلس نمایندگان در جلسه امروزی بود. برخی از اعضای مجلس از برخورد رییس جمهور در قبال نیروهای مسلح حزب اسلامی شدیدا انتقاد کرده می‌گویند باآنکه نیروهای این حزب نیروهای امنیتی را هدف قرار میدهند، اما به نیروهای امنیتی دستور داده شده تا جنگجویان حزب اسلامی را هدف قرار ندهند.

جنرال نظیفه ذکی از اعضای مجلس نمایندگان، در نشست امروزی گفت با آنکه موافقت‌نامه صلح با حزب اسلامی امضا شده، اما در صورتی که نیروهای امنیتی توسط جنگجویان این حزب مورد هدف قرار بگیرند باید به آنان نیز شلیک شوند. خانم ذکی می‌گوید: «به نیروهای امنیتی ما به هرجایی که انداخت صورت می‌گیرد باید باالمثل به آنان جواب داده شود. باید طوری هدایت داده نشود کسانی که به نیروهای امنیتی انداخت می‌کنند، این نیروها بخاطر این که دولت با آنها توافق‌نامه دارد علیه شان باید انداخت صورت نگیرد. هرکسی که علیه نیروهای امنیتی در هر سنگری، در هر ولایتی، در هر شاهراهی حمله می‌کنند، وظیفه و مکلفیت نیروهای امنیتی است که باید علیه شان انداخت کرده و آنان را از بین ببرند، ولو این که هر کسی که باشد، آنها دشمن افغانستان هستند. در صورتی که توافق به صلح است، آنها (جنگجویان حزب اسلامی) انداخت نکنند، سلاح‌ خود را بگذارند و به دولت تسلیم شوند و قانون اساسی را بپذیرند. ما روزانه صد نفر کشته، شهید، معلول و معیوب در نیروهای امنیتی ما داریم و هنوزهم به این نیروها می‌گویند که دشمن اگر بالای شما حمله کنند، شما بینشیند و کشته شوید.»

اشرف‌غنی اخیرا حکمی نیز به منظور اجرایی شدن موافقت‌نامه صلح با حزب اسلامی صادر و در این حکم خود گفته که این حزب از تمام حقوق مدنی و سیاسی برخوردار است. آقای غنی در این حکم از نهادهای مسوول خواسته تا طی دو ماه برای برداشتن تحریم‌ها علیه حزب اسلامی و رهبر این حزب اقدام کنند.

 

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала