نفوذ چین در بازار جهانی تنباکو

© AFP 2023 / Prakash MathemaКурящий мужчина во время исполнения религиозного ритуала
Курящий мужчина во время исполнения религиозного ритуала - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
چین میخواهد کنترول بازار جهانی تنباکو را بدست بگیرد

روزنامه The Daily Telegraph چاپ لندن می نویسد که چین 5 شرکت بزرگ تنباکو کشور زیمبابوه را به کرایه گرفته است که شرکت های زراعتی ضبط شده سفید پوستان در سال 2000 میباشد و تا به حال از آن استفاده نگریده است. حالا چین برای اولین بار زمین زراعتی غیر قابل استفاده را به کرایه گرفته است که در شمال غرب این کشور موقعیت دارد و طبق عنعنه تنباکوی با کیف عالی در آنجا زرع میشود.

این زمین ها طبق برنامه مشترک بازسازی و توسعه زراعت زیمبابوه به چین کرایه داده شده است. چین در این عرصه مبلغ 4 ملیارد دالر تخصیص داده است. شرایط ان این است که باید در وقت معیین از حاصلات این زمین ها پول وام و مصارف کالا های آن پرداخته شود که میتوان از تولید کالا های چون گل، پخته، سویا و گوشت گاو نام گرفت.

با وصف خطرات برای سرمایه گذاری در این کشور، چین به همکاری با زیمبابوه دراین عرصه آغاز کرده است. سال گذشته رئیس جمهور چین در جریان سفر رسمی اش به حراره بخشیدن قروض به مبلغ 40 ملیون دالر زیمبابوه را اعلام نمود.

باید یادآور شد که زیمبابوه به مبلغ تقریباً 700 ملیون دالر از چین قرضدار است.

ممکن قرارداد تنباکو، به کاهش قرض زیمبابوه از چین کمک نماید که صنعت تنباکو کشور را اسیر وام های خارجی نموده است. قابل ذکر است که چین در سالهای اخیر خریدار اساسی تنباکو این کشور میباشد. بطور مثال، سال گذشته زیمبابوه 29 ملیون کیلوگرام تنباکو به خارج صادر نمود که 20 ملیون کیلو گرام به قیمت 163 ملیون دالر آنرا چین خریداری نمود. اگر با دیگران مقایسه نمایم. به جنوب افریقا 4.1 میلون کیلوگرام تنباکو صادر گردیده است. کشورهای خریدار اساسی تنباکو زیمبابوه- بلجیم، اندونیزیا، روسیه و امارات متحده عرب میباشد.

تاتیانا دئیچ کارشناس انستیتوت افریقا به این عقیده است که بدون شک کرایه گرفتن شرکت های زراعتی تنباکو زیمبابوه، در روابط دو کشور تاثیر خوب بجا میگذارد.

او افزود: «واقعاً که چین مشتری اساسی و بزرگ تنباکو کشور زیمبابوه میباشد و تولیدات این کشور در چین خوب عرضه میشود. از طرف دیگر زیمبابوه نسبت به سایر کشور های افریقائی روابط خوب با کشور چین دارد، حالا به کرایه دادن زمین در افزریقا مروج گردیده است. چین و هند زمینهای زراعتی را در افریقا به کرایه میگرند. میگویند که کرایه گیرنده ها از زمین بسیار زیاد استفاده میکنند که در نتیجه زمین از حاصلات خسته و ضعیف میشود. چنین پرابلم نتنها در زیمبابوه بلکه در سراسر افریقا هم وجود دارد. اما چون زیمبابوه علاقمندی بیشتر به زرع تنباکو دارد، در این صورت به بسیار قدردانی زمین های خود را برای زرع تنباکو به کرایه میدهد.

روزنامه Zimbabwe Independent  به نقل از منابع دولتی خبر داده است: بدون شک که کمپنی های چینی به خزانه زیمبابوه کمک می نمایند. سال گذشته عایدات از صادرات تنباکو به مبلغ یک ملیارد دالر ارزیابی شد و قابل یادآوری است که جمله قروض خارجی زیمبابوه در حدود 10 ملیارد دالر ارزیابی میشود. از فیض سرمایه گذاری چین در پنج کمپنی زراعتی زیمبابوه، تولیدات این کمپنی های رها شده در سال 2017 دوبرابر افزایش میابد.

امروز زیمبابوه در صادرات تنباکو بعد از برازیل و امریکا در سطر سوم جهان قرار دارد. همکاری این کشور با چین با عث توسعه حضور چین در بازار جهانی میشود. با این همه صادرات بیشتر تنباکو با کیفت از زیمبابوه با عث امتیازات در رقابت را به China National Tobacco Corporation میدهد که 30% بازار جهانی و کاملاً بازار داخلی چین را در اختیار دارد. رقیب های  اساسی آن- Philip Morris International, (امریکا), British  امریکا American Tobacco, (امریکا), Imperial Tobacco (بریتانیا   Japan Tobacco (و جاپان), معلوم است که مجبور خواهند شد در مقابلChina National Tobacco Corporation  اقدام کند.

ممکن عکس العمل های مختلف را نشان بدهند، اما غیر ممکن است که آنها بتوانند در زیمبابوه مقررات خود را به واردکنندگان چینائی دیکته کنند و مانع نفوذ حضور چین در این کشور شوند. سال گذشته مقامات زیمبابوه آغاز استفاده از یوان را در محاسبات داخلی کشور اعلام نمود. به تعقیب آن از اکثر صادر کنندگان زیمبابوه دعوت گردید تا در محاسبات خارجی از یوان چین استفاده نمایند تا از تاثیر دالر امریکائی رهائی یابند. حالا از یوان فعالانه در محاسبات بین المللی استفاده میشود. با درنظر داشت این که اکثراً وزارت مالیه امریکا محاسبات خارجی کمپنی های زیمبابوه را مسدود می نماید، این اقدام  تا حدی سطح خطر تحریمات امریکا را کاهش میدهد، زیرا کمپنی های زیمبابوه میتوانند از طریق امریکا نه، بلکه از طریق کمپنی های مالی هانگ کانگ پول خود را انتقال بدهند. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала