جنبش روشنایی: تظاهرات گسترده جهانی راه‌اندازی می‌‌کنیم

© Photoجنبش روشنایی: تظاهرات گسترده جهانی راه‌اندازی می‌‌کنیم
جنبش روشنایی: تظاهرات گسترده جهانی راه‌اندازی می‌‌کنیم - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
هواداران جنبش روشنایی، در مراسم چهلمین روز یاد بود از قربانیان حادثه تروریستی دوم اسد در دهمزنگ شهر کابل، هشدار داده که این بار بدلیل نادیده گرفتن خواست‌های شان از سوی دولت افغانستان و جامعه جهانی به ویژه سازمان ملل متحد، تظاهرات گسترده جهانی را راه‌اندازی می‌کنند.

در مراسم یاد بود از چهلمین روز قربانیان هواداران این جنبش در دهمزنگ، ده‌ها هزار تن شرکت کرده بودند و هشدار دادند که آنان از خواست‌‌های مبنی‌بر رفع تبعیض و انتقال لین برق پنج‌صد کیلوولت ترکمنستان از مسیر ولایت بامیان عقب نشینی نمی‌کنند و به اعتراضات مدنی و مسالمت‌آمیز شان ادامه می‌‌دهند.
جنبش روشنایی که پس از فیصله یازده ثور کابینه افغانستان مبنی‌بر تغییر مسیر لین برق وارداتی ترکمنستان از مسیر سالنگ شکل گرفت، در یک تظاهرات گسترده به تاریخ دوم اسد امسال در دهمزنگ شهر کابل صدها تن قربانی دادند. هواداران این جنبش که در اعتراض به ادامه تبعیض‌ سیستماتیک و فیصله کابینه در دهمزنگ کابل گردهم آمده بودند، هدف یک حمله تروریستی قرار گرفته و صدها تن شان قربانی شدند. در این حمله نزدیک به چهارصد تن از هواداران این جنبش کشته و زخمی شدند.

© Sputnik / کسراجنبش روشنایی: تظاهرات گسترده جهانی راه‌اندازی می‌‌کنیم
جنبش روشنایی: تظاهرات گسترده جهانی راه‌اندازی می‌‌کنیم - اسپوتنیک افغانستان
جنبش روشنایی: تظاهرات گسترده جهانی راه‌اندازی می‌‌کنیم

هوداران جنبش روشنایی در مراسم امروزی، در یک اعلامیه مشترک اعلام کردند که روز سه‌شنبه، ششم ماه میزان امسال تظاهرات گسترده‌ای را در کابل، برخی از شهرهای دیگر و همچنین شماری از شهرهای بزرگ جهان راه‌اندازی خواهند کرد. این جنبش در اعلامیه خود می‌افزاید: «شورای عالی مردمی جنبش روشنایی با درک مسوولیت و وظیفه خطیر خود در پی‌گیری مطالبه مردم و پاسداری از خون یاران شهیدش به فاز تازه‌ای از مبارزه مدنی و عدالت خواهانه خود قدم نهاده و در این راستا تظاهرات بزرگ، نا 

تظاهرات - اسپوتنیک افغانستان
عکس های راه‌پیمایی جنبش روشنایی
محدود و جهانی خود را علیه سیاست‌های ظالمانه حکومت افغانستان و در اعتراض به سیاست سکوت و اغماض جامعه جهانی اعلام می‌دارد. این تظاهرات در کابل از ساعت هفت صبح روز سه شنبه ششم ماه میزان سال روان به سمت نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان آغاز خواهد شد.» همچنین در این اعلامیه آمده است: «سلسله تظاهرات و تجمعات مدنی و مسالمت‌آمیز جنبش روشنایی در افغانستان و جهان تا تن دادن حکومت افغانستان به مطالبه عدالت خواهانه جنبش روشنایی، یعنی تطبیق ماستر پلان اصلی برق کشور و امتداد لین برق 500 کیلوولت ترکمنستان از مسیر بامیان-میدان وردک دوام خواهد یافت.»

جنبش روشنایی حکومت افغانستان را به پیش‌گیری سیاست «لجاجت و حق‌کشی» متهم کرده می‌افزاید که جامعه جهانی نیز در این زمینه با حکومت افغانستان همراه شده است. هواداران این جنبش می‌افزایند که آنان در پی فاجعه دوم اسد در کابل، از سازمان ملل متحد خواسته بودند تا با تشکیل هیات حقیقت‌یاب، در باره این فاجعه تحقیق کند، اما نه دولت افغانستان و سازمان ملل متحد به این درخواست‌ها توجهی نکردند.
با این‌حال، هواداران جنبش روشنایی که اکثریت از قوم هزاره هستند تاکید دارند که حکومت افغانستان با ادامه سیاست «ظالمانه و لجوجانه» خود در برابر شهروندان مشروعیت خود را از دست داده و توان پاسخ‌گویی مناسب به مطالبات مردم را ندارد. این جنبش می‌افزاید: «شورای عالی مردمی جنبش روشنایی با راه انداختن راهپیمایی و تجمع به سمت نمایندگی‌های سازمان ملل و دیگر مراجع مسوول بین‌المللی، این بار مستقیما این نهادهای جهانی را مخاطب قرارداده و با یاد آوری تعهدات شان نسبت به رعایت موازین حقوق بشری و حاکمیت ارزش‌ها و قواعد دموکراسی از آنها می‌خواهد تا به تعهدات خود در قبال مردم صبور و عدالت خواه ما عمل کنند.»


حمله ترورستی در میان هواداران جنبش روشنایی در کابل - اسپوتنیک افغانستان
حمله ترورستی در میان هواداران جنبش روشنایی در کابل
از مرگ هراسی نداریم
در همین‌حال، ریحانه آزاد از رهبران جنبش روشنایی، امروز در مراسم چهلم قربانیان هوادران این جنبش در حادثه تروریستی دوم اسد در دهمزنگ کابل، گفت که آنان از مرگ هراسی ندارند و به دادخواهی و درخواست مطالبات خود ادامه می‌دهند. وی گفت: «با عهدی که با شهدای خود بستیم، تا خون در رگ‌های ماست ما ایستاد هستیم.»
همچنین شاه‌گل رضایی دیگر عضوی جنبش روشنایی در این مراسم گفت که رهبران حکومت افغانستان به اعتراض‌های مدنی در این کشور گوش نمی‌دهند. او افزود که در افغانستان امروز تنها به صدای اشخاصی مانند ملاعمر رهبر پیشین گروه تروریستی طالبان در درون حکومت گوش داده می‌شود. وی گفت: «چرا صدای تحصیل‌‌کرده‌گان ما که با گل و قلم به میدان آمدند، قابل درک نیست؟ مگر ایجاب نمی‌کرد که بعد از اولین روز حادثه سردمداران این نظام می‌آمدند و در برابر عظمت و شکوه مردم به ناکردگی‌ها و ناکارایی‌های شان اعتراف می‌کردند و خواست مردم را برآورده می‌کردند؟»
شاه‌گل رضایی تاکید کرد که رابطه میان حکومت و مردم باید تعریف شود. به گفته او، صدای شهروندان برای حکومت افغانستان قابل توجه و درک نیست و به همین دلیل باید این رابطه دوباره تعریف شود.
در همین‌حال، غلام‌حسین ناصری دیگر عضوی جنبش روشنایی و مجلس نمایندگان، می‌گوید که «قاتل» اصلی قربانیان هواداران این جنبش در تاریخ دوم اسد حکومت افغانستان است. او گفت که گروه‌های تروریستی طالبان و داعش با صدور بیانیه رسمی دست داشتن در حمله بالای تظاهرکنندگان در دهمزنگ را رد کرده‌اند. او گفت که حکومت افغانستان با صدور اعلامیه «جعلی» مسوولیت رویداد دهمزنگ را به گروه تروریستی داعش نسبت داد.

© Sputnik / کسراجنبش روشنایی: تظاهرات گسترده جهانی راه‌اندازی می‌‌کنیم
جنبش روشنایی: تظاهرات گسترده جهانی راه‌اندازی می‌‌کنیم - اسپوتنیک افغانستان
جنبش روشنایی: تظاهرات گسترده جهانی راه‌اندازی می‌‌کنیم
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала