کارشناس روسی: طیارات شکاری سو – 35 به مکمل مفید برای نیروهای هوایی چین مبدل خواهند گشت

© Sputnik / Artem Jitenevسو - 35
سو - 35 - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
عقد قرارداد فروش 24 طیاره سو – 35 بین روسیه و چین

 

بعد از مذاکرات چند ساله روسیه و چین بالاخره قرارداد صدور 24 طیاره شکاری سو — 35 به چین به ارزش بیش از دو میلیارد دالر امضا کردند. طبق معلومات روزنامه «کمیرسانت»، ارزش یک طیاره 83 میلیون دالر می باشد. بر اهمیت این معامله برای چین و روسیه واسیلی کاشین کارشناس مرکز تحلیل ستراتیژی و تخنالوژی ها بطور خاص برای خبرگزاری «سپوتنیک» تبصره نموده که توجه شما را به ان جلب میداریم.

چین برای اولین بار به این طیاره قبلاً در سال 2008 ابراز علاقمندی نموده بود و رسماً اغاز مذاکرات در باره صدور انها را در سال 2011 درخواست نموده بود. چرا مذاکرات اینقدر طولانی جریان داشتند؟ این کار چند علت دارای خصوصیت نظامی، سیاسی و تخنیکی داشت.

به تفاوت از معاملات سال های 1990، حالا چین جهت بستن عاجل سوراخ های موجود در تجهیز تخنیکی نیروهای خود تلاش نمی ورزد. نیازمندی های اساسی اردوی ازادیبخش چین به تسلیحات حالا توسط صنایع چینایی به سطح قابل قبول رفع میگردد. چین، به این ترتیب،  امکان برای پیشبرد مذاکرات در فضای ارام و جهت دستیابی بر شرایط مفیدتر قرارداد از روسیه در اختیار داشت.

در رسانه های چین بعد از دوران سال 2009 به مناسبت 60 مین سالگرد جمهوری مردم چین وجد و سرور اشکار در باره دستیابی کشور بر موفقیت ها در عرصه صنایع دفاعی مشاهده می شد. در وضع کنونی شایعات راجع به قصد خریداری طیارات سو- 35 باعث عکس العمل نسبتاً منفی در محافل اجتماعی چین گردیده است. بسیاری ها عقیده داشتند که تجدید خریداری طیارات اماده در روسیه اکنون نامناسب است و با موقف چین به مثابه دولت کبیر نظامی — صنعتی مطابقت ندارد. این همه زمینه بغرنج برای مذاکرات ایجاد میکرد.

برعلاوه این، چین سوال راجع به تجهیز طیارات روسی توسط عناصر رادیوالکترونی داخل کابین ساخت چین مطرح ساخته بود. این کار تغییرات در ساختمان طیاره و یک سلسله مسایل علمی — تحقیقاتی و تجربوی طراحی و مطابقاً، تجدیدنظر قسمی بر قیمت را مطالبه می کرد. این کار به وقت ضرورت داشت. نظر به معلومات موجود، تجارت سیاسی قبلی بر این که برای تعداد محدود طیارات انجن های اضافی 117С نیز داده خواهند شد که گویا چین به ان علاقمندی دارد، کاملاً تائید نشد.

در نهایت امر طیارات شکاری سو — 35 به مکمل مفید برای نیروهای هوایی چین مبدل خواهند گشت و تائثیرات خریداری ان به اندازه زیادی از مخارج ان فراتر ثابت خواهد شد. اگرچه چین در حال حاضر دو نوع طیاره کمتر محسوس شکاری J-20 و J-31 ازمایش میکند که در اینده قابل پیشبینی اساس نیروهای ضربتی قوای هوایی و نیروی هوایی بحری چین را تشکیل خواهند داد و همچنان طیارات شکاری سنگین که بر پلتفورم سو- 27 استوار اند — مانند  J-11B، J-11BS، J-11D، J-15، J-16 و انواع ممکن دیگر انها ازمایش میکند.

از همینرو برای چین یافتن طرق بهبودبخشیدن بعدی طیارات شکاری سنگین خود بر پایه سو — 27 و سو — 35 و انکشاف اعظمی ممکن این سلسله بسیار مهم است. استفاده از این طیارات در چارچوب یک غند هوایی امکان مطالعه شایستگی ها و نواقص انها و همچنان امکانات استعمال محاربوی انها را فراهم می سازد. برخی خصوصیات ساختمانی انها را، شاید، چینایان در طیارات خود استفاد نمایند. ولی بسیاری چیزهای دیگر که در مدت زمان معقول کاپی شده نمی توانند، چین میتواند از روسیه به شکل پرزه جات خریداری نماید و یا تولید مشترک انها را سازماندهی خواهد کرد.

برای روسیه هم صدور 24 طیاره معامله مفید شمرده میشود. اول اینکه مفاد برنامه سو — 35 را تا اندازه زیادی بهبود می بخشد و مصروفیت اضافی برای موسسه در شهر کمسومول در کرانه دریای امور را فراهم می سازد. در عین حال پائین امدن بهای روبل که در سال 2014 رخ داد، صادرات را نسبت به گذشته پرمنفعت تر می سازد. دوم اینکه، خریداری طیارت توسط چنین کشور بزرگ و معتبر، مانند چین، به عرضه انها به بازارهای دیگر مساعدت خواهد کرد. سوم اینکه، مراجعه بعدی جانب چین را جهت خریداری طیارات و سیستم های جداگانه انها یا تولید انها به اساس جواز را نیز نمی توان مستثنی ساخت. باید به خاطر داشت که صادرات وسیع طیارات به چین نیز از صدور محموله شامل 26 طیاره آغاز شده بود و بعداً به پروژه عظیم صدور و تحویل دهی تخنالوژی های هوایی منجر شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала