گرجستان در ناتو شامل میشود

© AFP 2023 / Paul J. Richardsسرمنشی ناتو
سرمنشی ناتو - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سفر سرمنشی ناتو به گرجستان

دیروز یینیس ستولتینبیرگ سرمنشی ناتو طی بازدید دو روزه وارد گرجستان گردید. در برنامه بازدید — ملاقات با رهبران کشور و گشایش مرکز مشترک تعلیمی نظامی گرجستان — ناتو شامل می باشد. مقامات گرجستان این حادثه را تاریخی خوانده است.

شام امروز یینیس ستولتینبیرگ با رئیس جمهور، صدراعظم، وزیر دفاع و نمایندگان پارلمان گرجستان مذاکرات انجام میدهد.

تانی خیداشویلی وزیر دفاع گرجستان اعلام داشت: " ما این بازدید را به مثابه بخش از امادگی برای اجلاس وارسای ناتو بررسی میکنیم". موصوف یاداوری کرد که در چارچوب این ملاقات به سطح عالی در سال 2016 گرجستان دادن «نقشه راه» به ان جهت شمول در ناتو انتظار دارد. این امر مستثنی شده نمی تواند که در اجندای مذاکرات امروزی با اغای ستولتینبیرگ " تمام طیف مسایل در باره شمول در پیمان شامل خواهد بود".

اغای ستولتینبیرگ بعد از گذاشتن اکلیل گل در پای بنای یادگاری قربانیان راه ازادی گرجستان در میدان قهرمانان به کراتسانیسی میرود، جای که در مرکز تعلیمی با تولی نظامیان ملاقات خواهد کرد که برای اعزام به افغانستان جهت شرکت در عملیات ناتو امادگی میگیرد. در اینجا مراسم عمده بازدید — مراسم رسمی گشایش مرکز تعلیمی گرجستان — ناتو صورت میگیرد. توافق راجع به ایجاد ان در جریان اجلاس سال گذشته ناتو در ویلس، زمانیکه از دادن نقشه راه به گرجستان در باره شمول در ناتو امتناع بعمل امده بود، صورت گرفته بود. گیورگی خوخاشویلی مشاور اسبق صدراعظم گرجستان گشایش مرکز را " حادثه تاریخی خواند که به گرجستان جای در سیستم امنیت اتلانتیک شمالی تضمین میکند".

 نظرات کارشناسان که روزنامه «کمیرسانت» روسیه پرسیده است، بصورت کل، از هم متفاوت ثابت شدند. نیکیته ایماناایشویلی تحلیلگر اژانس خبری جی اچ ان اعلام داشت: تاز نقطه نظر نظامی — سیاسی این مرکز اهمیت کمتر دارد، ناتو بدینوسیله نه تنها میخواهد مزه تلخ امتناع قبلی، بلکه اینده از ندادن نقشه راه را شرین سازد. مدیر مسوول مجله «ارسینال»، برخلاف، در گشایش مرکز تعلمی سیگنال مثبت از بروکسل مشاهده میکند. او گفت: " این اولین مرکز مهم ناتو در خاک کشور ما می باشد".

ایراکلی باتی اشویلی رئیس اسبق اداره امنیت گرجستان  در این روزها این حادثه را دستاورد بزرگ برای گرجستان خواند: " مرکز تعلیمی و پایگاه نظامی همدیگر را از هم فقط یک قدم جدا می سازد"، و این بدان معنی است که در روسیه میتوانند با شدت نسبت به گشایش ان عکس العمل نشان دهند. ولی، ضراب اباشیدزی نماینده ویژه صدراعظم گرجستان در باره حل مناسبات با روسیه، این مفکوره را رد کرد و خاطرنشان ساخت: " این مرکز به مثابه مرکز تعلیمی تخصص محدود دارد".

دمیتری سوسلوف معاون برنامه های تحقیقی شورای روسیه در باره سیاست دفاعی خارجی گشایش مرکز را در اطراف تفلیس " اقدام خواند که وفاداری امریکا و ناتو را به مفکوره دفاع از سمتگیری اروپااتلانتیکک کشورهای ساحه بعد شوروی نشان میدهد". کارشناس اعلام داشت که حتی در بین «عقابان» در امریکا در باره این ساحه مصالحه کامل در باره فقدان دورنمای گرجستان در مورد تکمیل نمودن صفوف پیمان بوجود امده است. به عقیده سوسلوف، فلسفه توسعه ناتو در دو ده هه اخیر بر اصالت امنیتی و باور بر این امر اعمار میشد که روسیه نسبت به این اقدامات از خود خارج از چارچوب حرکات سیاسی عکس العمل نشان نخواهد داد. ولی جنگ سال 2008، به عقیده کارشناس، مودل توسعه ناتو را کاملاً تغییر داد و مساله راجع به شمول گرجستان در صفوف ناتو عملاً از اجندای روز خارج ساخته شد". در چنین شرایط، غرب مجبور است تصور را حفظ کند که به همکاران قدیمی خود به وسیله گشایش چنین مرکز تلقین میکند. به عقیده لیونید کالاشنیکوف معاون کمیته امور بین المللی دومای دولتی، "تقویت مواضع ناتو در گرجستان برای روسیه در شرایط کنونی هیچگونه عواقب در قبال ندارد". او افزود، بهتر است مواظب بود و به هرگونه عمل ناتو در گرجستان توسط تقویت حضور نظامی — سیاسی روسیه در ابخازیا و اسیتیای جنوبی پاسخ داد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала