ختم معجزه امریکا

© Flickr / Neal Wellonsنفت
نفت - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نرخ پایین نفت می تواند به معجزه امریکایی پایان بدهد

برندگان و  بازندگان  می توانند در  هر لحظه ای  با هم جا عوض کنند. تقریبا به این شکل می توان وضعیت بازار نفت   امروز و فردا را  توصیف کرد.  مطابق با محاسبات  کمپنی تحلیلی  آمریکایی «  Bloomberg New Energy Finance » هم اکنون  قیمت  نفت در مقایسه با  تابستان سال 2014 میلادی 50 % کاهش یافته است.  مطابق با محاسبات آنها  امریکا در فهرست  برندگان تقریبا جای اول را  بخود اختصاص داده است.  اما این فقط  نتایج اولیه است. در آینده وضع  می تواند تغییر کند و آن جلوه تاریک خود را نشان خواهد داد.

امریکایی ها  شادی  خود را پنهان نمی کنند:  تیل ارزان در پمپ بنزین ها،  حمل و نقل ارزان  و  کاهش مخارج تولید.  نفت ارزان به اقتصاد  امریکا کمک کرد تا به نتایج    موفقیت آمیزی برسد:  درآمد اضافی  امریکا 180 میلیارد دالر اعلام می شود.  اگر  از موضع افراد ساده  به این وضع نگریسته  شود  کاهش  قیمت نفت  را می توان  یک « مثبت» بزرگ دانست.  و البته نه فقط برای اقتصاد آمریکا، بلکه برای  بسیاری از کشورها.

آندری کیپروویچ  تحلیلگر مستقل در این مورد می گوید:

"از نقطه نظر  افراد ساده، وقتی  قیمت تیل  و محصولات نفتی و گاز و غیره پایین میاید، برای همه سودآور است.  از سوی دیگر، اقتصاد  یا رشد و یا سقوط میکند.  شاخص آن،  حبابی است  که در بازار اقتصادی  از حمله در  بازار مالی  بزرگ می شود و قیمت نفت و گاز را در بر می گیرد.  قیمت بازار  همه چیز را، بشمول  قابل انتظار و متباقی را در بر می گیرد.  از اینرو به نظر من،  اکنون  هنگام  افت شدید  قیمت نفت،  آن کشورهایی برنده می شوند که یا خیلی  پیشرفته هستند و  یا  کسانی که  در ازای  قیمت های  خیلی پایین  به استخراج نفت می پردازند.  آنها از این وضع لذت می برند.  از درآمد حاصله،  کشور خود را  می سازند  و  در چارچوب مدل اقتصادی خود پیشرفت  می کنند.

 حتی برای ناروی با  معجزه ناروی آن، کاهش قیمت نفت بدون دردسر نبود.  زیرا صادرات نفت  حداقل  نیمی از صادرات کشور را  تشکیل می دهد  و  سرمایه گذاری در  صنعت نفت  نزدیک 20 %  تمام سرمایه گذاری  در اقتصاد ناروی است. از اینرو هم اکنون کارشناسان  روی این مساله صحبت می کنند که در سال 2015 میلادی  اقتصاد ناروی حداکثر  1 %  رشد خواهد کرد.

قیمت های پایین  نفت  می تواند  به معجزه آمریکایی پایان بدهد — افزایش  بی سابقه  نفت شیل "اوراق سنگی"  که چند سال  به معنی واقعی کلمه  بازار جهان را  منفجر کرد. معادن بیشمار  بسته خواهند شد و  بدین ترتیب بیکاری  افزایش خواهد یافت.

ویکتور  مارکوف  تحلیلگر  ارشد  کمپنی «مدیریت  کاپیتال» در این خصوص گفت:

" نخست  آمریکا در استخراج نفت از سوبسید  استفاده کرده است که کاهش قیمت نفت  باعث تعطیل کارخانه ها خواهد شد.  زیرا  بخش  قابل توجه ذخایر کاری در  فراوری  معادن نفت شیل، اشتغال دارند  و بیکار شدن آنها  باعث افزایش بیکاری در کشور  خواهد شد. تأثیر افت قیمت نفت  باعث آن می شود تا آمریکا معادن را بسته کند. در اینصورت   نارضایتی ساکنان افزایش خواهد یافت. طرح  رئیس جمهور  اوباما  و تعطیل معادن  نفت شیل  ضربه سنگینی  برای رئیس جمهور  و کاهش سطح محبوبیت او خواهد بود". متخصص در مورد گام های بعدی نی افزاید:

" به حساب افزایش  استخراج معادن شیل "اوراق سنگی"، آمریکا  واردات  نفت را کاهش داد.  کاهش استخراج   موجب آن خواهد شد تا ایالات متحده  نفت بیشتری وارد کند که این امر باعث افزایش  قیمت جهانی نفت  خواهد شد".

در این جا حلقه بسته خواهد شد.  کشورهایی که دیروز  پیروزی خود را جشن گرفتند  مجبور می شوند  به یاد آورند که در شرایط  قیمت های بالای  « طلای سیاه» چگونه باید زندگی کرد.  بدین ترتیب  کشورهای  تولید کننده  نفت  از امکان  قرار گرفتن در صدر فهرست  رتبه بندی  جهانی  رشد اقتصادی برخوردار خواهند شد.    این نیز اساس  دیگری برای آن خواهد بود  که  دوباره برای افت نوبتی قیمت ها آماده شوند.

 زندگی  به شکل اسپیرال حرکت دارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала