جلب و جزب داعش در خارج

© Sputnik / Artur Gabdrahimov /  مراجعه به بانک تصاویر داعش
داعش - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بیش از 25 هزار خارجی در جبهات افراطی های «داعش» و «القاعده» در عراق، سوریه، لیبیا و پاکستان مشغول جنگ هستند.

بیش از 25 هزار خارجی در بیش از 25 هزار خارجی در جبهات افراطی های «داعش» و «القاعده» در عراق، سوریه، لیبیا و پاکستان مشغول جنگ هستند.

این احصائیه درج گزارش محرمانه سازمان ملل شده که هنوز منتشر نشده اما نتایج تحقیقات شش ماهه آن توسط رسانه های غرب ذکر شده است. کارشناسان سازمان جهانی می گویند که بیشتر این افراد از شهروندان تونس، مراکش، فرانسه و روسیه هستند که امروز به نفع تروریست ها مبارزه می کنند.

حدود شش ماه پیش کارشناسان به اساس تقاضائ شورای امنیت سازمان ملل در خصوص طرفداران خارجی سازمان های تروریستی شروع به تحقیقاتی نمودند. و امروز نتیجه این تحقیقات نشان می دهد که قبلا، خارجی های طرفدار افراطی ها، هیچ وقت به این اندازه زیاد نبوده اند. می گویند که تعداد خارجی های ملحق شده به جبهه جهادگران از تابستان سال 2014 تا مارچ 2015 تا 71 % افزایش یافته است. به گزارش آسوشیتد پرس، 10 سال پیش تعداد عمومی جهادگران در سراسر دنیا در حدود چند هزار نفر بود. اما اکنون تعداد انها چند برابر افزایش یافته و روز به روز همچنان زیادتر می شود. بیشتر خارجی ها در عراق و سوریه در جبهه داعش و النصره حضور دارند و انواع مدارس بین المللی تروریزم را بنا کرده اند. کارشناسان سازمان ملل این احصائیه را با شرایط مشابه ان در افغانستان طی سال های 90 مقایسه می کنند. هم اکنون در سوریه و عراق در حدود 22 هزار تروریست خارجی میجنگند.

طبق گزارش سازمان ملل، فعلاً در افغانستان 6500 طرفدار خارجی افراطی گرایان حضور دارند. چند صد نفر هم در یمن و لیبیا و پاکستان مشغول اعمال تروریستی هستند. تقریباً 100 تروریست خارجی در سومالی و کشورهای آفریقای شمالی و فیلیپین حضور دارند. در تحقیقات همچنین گفته می شود که بیشتر خارجی ها بخاطر مبارزه به نفع جهادگران، از تونس، مراکش، فرانسه و روسیه آمده اند. علاوه بر این، شهروندان فنلاند، مالداویا و توباگو هم در جمع آنها قرار دارند.

گفته میشود که شهروندان بریتانیا و استرالیا نیز جدیدا به این جمع اضافه شده اند. به عطورمثال جوان 18 ساله از ملبورن به نام جِیک بیلاردی دست به عمل انتحاری زده است. او مکتب را رها کرده از استرالیا به ترکیه فرار کرد تا به صف اسلام گرایان در عراق بپیوندد.

دست کم 600 تن از بریتانیا به سوریه و عراق رفته اند. روزنامه نگاران بی بی سی تحقیقاتی انجام داده و زندگی جوانان بریتانیا و سایر کشورهای غربی که به تروریست ها ملحق شده اند را منتشر کرده اند. در میان آنها هم زنان و هم مردان مشاهده می شود. در ماه دسامبر سال 2014 دیوید سوئِن جوان بریتانیایی به خاطر شرکت در یک انفجار محکوم به حبس شد. پیش از این یک جوان افراطی که به سوریه رفته بود, در اینترنت عکس هایی خود را با اسلحه اتومات دست داشته اش منتشر کرد. افتخار جَمان دختر 23 ساله اهل پورتسموگ که به سوریه گریخت و مدتی در شبکه های اجتماعی عکس هایی از خود به شکل یک مبارز جهادگر منتشر می کرد و نهایتا کشته شد.

محققین می گویند که حضور این افراد خارجی نشان دهنده خطر جدی و طولانی مدت است. تروریست با کمک شبکه های اجتماعی به جذب نیروهای جدید از تمام دنیا می پردازند و این افراد پس از بازگشت به کشورشان خطراتی را به دنبال خواهند داشت. در گزارش سازمان ملل توصیه می شود که به سفرهای شک برانگیز بیشتر توجه شود و سرحدات تحت کنترل شدید قرار گیرد. به طور مثال از ترکیه نام برده می شود که نقطه ترانزیت به سوریه و عراق است. نیروهای امنیت ترکیه از فهرست واچ — لیست برای شناسایی افراد مشکوک استفاده می کنند که در حدود 12500 نام در آن ذکر شده است. کارشناسان از نیروهای امنیتی می خواهند که جستجوی فعال برای شناسایی همدستان افراطیون را جدی تر در برنامه قرار دهند.

 افراطی های «داعش» و «القاعده» در عراق، سوریه، لیبیا و پاکستان مشغول جنگ هستند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала