چین بازار بانکهای جهانی امریکا را تهدید میکند

© AFP 2023 / Fred Dufourیوان
یوان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
چین برای اولین بار در رأس ریتینگ گران ترین برند های بانکی قرار گرفت. بنا به تحقیق آژانس تحلیلی «برند فاینانس» بریتانیا، آی سی بی سی بانک ت - صنعتی چین از «ولز فارگو»قیمت ترین بانک آمریکا سبقت جسته و در سال 2017 لقب گرانترین بانک جهان را به خود اختصاص داد.

شکاف ارزش بانک ها چشمگیر است: ارزش آی سی بی سی — 47/8 میلیارد دالر و ارزش بازاری «ولز فارگو» — 41/6 میلیارد دالر است

بر اثر جهش ارزش آی سی بی سی به 32 % این بانک در جای اول قرار گرفت. در نتیجه بانک آمریکایی که طی 4 سال در جای اول بود جای دوم را اشغال کرد و این کار را به زحمت انجام داد زیرا بر اثر رشد سریع بانک ساختمانی چین که ارزش آن به 17 % افزایش یافت، نزدیک بود این بانک جای دوم را اشغال کند. این بانک فقط 200 میلیون دالر کم داشت. ارزش آن 41/4 میلیارد دالر ارزیابی میگردد.

در دهه اول در سطر پنجم و هشتم به ترتیب بانک چین و بانک زراعت چین قرار داشتند. سال گذشته بانک چین در مقام ششم بود، ولی از فیض جهش 13 % در سطر پنجم قرار گرفت. در ده سطر اول این لیست، همچنین 4 بانک آمریکایی و بانک HSBC بریتانیاو یک بانک اسپانیایی قرار گرفتند. جمعا در لیست 20 بانک ممتاز — 7 بانک چینی قرار دارند و در جمع 500 بانک 11 بانک جدید چین ظاهر شد و تعداد عموم بانک های چینی در این ریتینگ به 45 بانک رسید.

 Qiu Zhicheng تحلیلگر ICBC International در South China Morning Post چاپ هانگ کانگ نوشت: حضور بانک های چینی در این لیست نباید کسی را متحیر سازد زیرا بخش بانکی چین بر پایه صنعتی نیرومندی استوار است.. Qiu Zhicheng معتقد است که قرار گرفتن ICBC در رأس این ریتینگ کمک خواهد کرد که این بانک در کشور خود و در خارج شهرت بیشتری پیدا کند. این کارشناس پیشبینی می‌کند که این بانک به برکت این شهرت منابع عایداتی خود را بیشتر متنوع خواهد کرد و چانس آن در تأمین پولی پروژه راه ابریشمی افزایش خواهد یافت.

آلکسی موخین سیاست شناس و رئیس مرکز اطلاعات سیاسی به این عقیده است که ریتینگ ارزش بازاری بانک های چین، تشدید کنترل چین بر جریان پولی جهانی را منعکس می کند. این صاحب نظر روس گفت:

«این ریتینگ واقعیت ای را منعکس می‌کند که در بخش دارایی تکوین شده است. این امر گویندگی از آن میکند که مقامات چین به دخالت آشکار در بازار های پولی دست زدند. قبلاً روش بانک های چینی متواضع بود و حالا با بین‌المللی شدن یوان نهاد های چینی با قاطعیت بیشتر عمل می کنند. آن‌ها به عنوان رقیب مستقیم بانک های آمریکایی رسما قد علم می کنند. بی‌پایه نیست که ترامپ ظن آن را دارد که چین طرح های بلندپروازانه جیوپولیتیک را دارد و حتی سعی می‌کند برای آمریکا جا در بازار های پولی اساسی را محدود نماید. امروز مساله بر قراری کنترول چین بر جریان های پولی معیینی مطرح است. مسلماً این کار نفوذ و قدرت آمریکا را بطور مستقیم محدود میکند».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала