ایا روبات های صنعتی در بازار کار جای انسان را میگیرد

© AFP 2023 / Toshifumi Kitamuraایا روبات های صنعتی در بازار کار جای انسان را میگیرد
ایا روبات های صنعتی در بازار کار جای انسان را میگیرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تولید کننده آلمانی روبات های صنعتی کوکا از معامله در واگزارى اين تخنيك به تولید کننده چینی ، Midea گروپ استقبال می کند

به گزارش خبرگزاری رویترز كه چندى قبل به نشر رسيده، Midea گروپ ارزش ربات كوكا را 5 ميليارد دلار تخمین زده است.
چنين معاملات به چین كمك ميكند تا از بزرگترین تولید کننده روبات هاى صنعتى در جهان بشمار بيآيد. فروش چنین روبات ها در چین در سال گذشته 16 درصد افزایش یافته است.
کارشناسان پیش بینی ميكنند که تا سال 2025، حدود یک چهارم اشتغالزايى های موجود کاهش می یابد. جاى کارمندان را يا برنامه هاى خاص كمپيوترى و یا تخنيك ربات اشغال مينمايد. چنين پیش بینی ها در حال حاضر به حقيقت تبديل ميشود. در هفته گذشته شرکت فاکسکان (Foxconn) ، كه در کارخانه هاى چینايى برای كوپريشن اپل، تيلفون هوشمند آيفون و سامسونگ توليد ميكند، در باره جایگزینی 60 هزار نفر كاركن توسط روبات خبر داده است.
تساُ جيانگ استاد دانشگاه روابط كارى چين، ضمن اظهار نظر در مورد کاهش كاركنان شركت فاکسکان، طى مصاحبه با اسپوتنك گفت: حفظ محل شغل در صورت گزار به توليد صنعت اتومات به یک موضوع کلیدی در سيزدهمین پلان پنج ساله تبديل شده بود.
"همراه با توسعه صنعت رباتیک، ساخت ابزار اندازه گیری دقیق و فن آوری تشدید، کار های تولیدی بسیار آسان تر می شود، و حتی یک کارکن کم مهارت می توانند به سادگی آنرا انجام دهد. میتوان گفت که بعد از بکارگیری بارکد، بسیاری کارمندان دارایی تخصص بالا وظایف خود را از دست خواهند داد.
"اما باید علاوه نمود، به جز از موردی که در شرکت فاکسکان، رخداده، چنین کاهشی در سائر شرکت دیده نشده است. کارشناس میگوید، در حال حاضر این موضوع در دستور کار وزارت کاریابی چین قرار دارد.
برعلاوه روزنامه صبح که یکی نشریه های، چین جنوبی میباشد، از قول امر دیپارتمند روابط حکومت با اجتماع، شهر کونشان می گوید که به احتمال زیاد شرکت های دیگر از نمونه شرکت Foxconn پیروی خواهند کرد.
و این به نوبه خود باعث ان خواهد شد که دستمزد در چین و در مجموع در تمام جهان کاهش یابد.
در خصوص موضوع افزایش حداقل دستمزد در هفته گذشته ائد رینی ریس پیشین مک دونالد درمصاحبه با فاکس بزنس گفت، خرید دست روباتیک که 35 هزار دلار قیمت دارد، نسبت به استخدام کارمند بی کفایت که هر ساعت 15 دلار تمام میشود، ارزانتر خواهد بود.
با این حال، وضعیت در بازار کارچین برعکس سائر کشور ها میباشد. به گفته کارشناس از انیستیتوت روابط کاری چین تساء جیان، تقاضا برای نیروی کار در چین زیاد تر از کارگران میباشد.
چنین وضعیت در بازار کار تا سال 2018 دوام خواهد کرد. او گف، "من فکر نمی کنم که ظهور روبات ها در تولید بتواند تاثیر جدی بر بازار کارداشته باشد ".
طوری که نشریه MIT Technology Review کوریای جنوبی مینویسد، علاوه بر این، با وجود این واقعیت که چین وارد کننده عمده، روبات های صنعتی است، این کشور هنوز هم از همسایگان خود درین عرصه عقب مانده است. درایالات متحده جای هر 10000 کارگر را 478 روبات میگیرد در حالیکه درچین، این رقم در هر 10000 نفرتنها 36 روبات میرسد. بنابراین تهدید جدی از دست دادن شغل در چین هنوز خیلی زود میباشد.
پیش از این، درگردهمایی اقتصادی در استانه، بنیانگذارمعروف علی بابا گروپ جکما از همه خواست تا از روبات ها نترسند، وبر عکس به استقبال انقلاب تکنولوژی جدید باید شتافت.
با وجود برتری برخی از جنبه های تکنولوژی بر انسان، ماشین حالات هرگز نمیتواند انسان ها را کاملاً تعویض نمایند.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала