چهار جنرال و چندین افسر و سرباز شفاخانه چهارصد بستر محکوم به حبس شدند

© Flickr / Penn Stateچهار جنرال و چندین افسر و سرباز شفاخانه چهارصد بستر محکوم به حبس شدند
چهار جنرال و چندین افسر و سرباز شفاخانه چهارصد بستر محکوم به حبس شدند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در حملۀ مهاجمان بر شفاخانه سردارمحمد داوودخان، بتاريخ 18 حوت 1395 بيش از 30 تن از دوکتوران، مریضان و کارمندان ملکی شفاخانه کشته شده و حدود 70 تن دیگر زخم برداشته بودند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آژانس خبری پژواک، به شمول 4 جنرال، 10 تن از افسران و کارمندان وزارت دفاع ملى،  بنا به غفلت وظيفوى در قضيۀ حمله بر شفاخانۀ سردار محمد داوود خان محکوم به حبس شدند.

 تورنجنرال دولت "وزیری" سخنگوی وزارت دفاع ملی، امروز 4 جوزا به آژانس خبرى پژواک گفته است که محکمه ابتدايیه مرکزی عسکری، در جلسه قضایی مورخ 3 جوزاى سال 1396 در قضیه حمله انتحاری شفاخانه سردار محمد داوود خان، از بعد غفلت وظیفوی بشمول چهار جنرال، 10 تن از افسران و کارمندان اين وزارت را محکوم به حبس نمود.

موصوف افزود که فيصله محکمۀ ابتدائيه قرار ذيل است‌:

۱ـ تورن جنرال عبدالرزاق سیاوش، فرمانده صحیه ستردرستیز در قضیه غفلت وظیفه‌ای، طبق فقره 2 ماده 40 قانون جزای عکسری به مدت یک سال حبس محکوم به جزا گردید و حبس خود را طبق فقره 2 ماده 7 قانون جزای عسکری، در قطعه سپری نماید.

۲ـ بریدجنرال عبدالسلام نجرابی، رییس ارکان قوماندانیت صحیه در قضیه غفلت وظیفه‌ای طبق فقره 2 ماده 40 جزای عکسری به مدت یک سال حبس محکوم به جزا گردید و مدت حبس را طبق فقره 2 ماده 7 قانون جزای عسکری، در قطعه سپری نماید.

۳ـ بریدجنرال سید عباس منگل، فرمانده اکادمی علوم طبی در قضیه غفلت وظیفه‌ای به نسبت عدم موجودیت دلایل الزام، برائت حاصل کرد.

۴ـ بریدجنرال عبدالکبار، فرمانده حمایه طبی در قضیه غفلت وظیفه‌ای طبق فقره 2 ماده 40 قانون جزای عسکری و از تاریخ نظارت و توقیفی 14 حمل 96 به مدت دوسال حبس تنفیذی محکوم به جزا گردید.

۵ـ دگرمن صلاح الدین، رئیس ارکان حمایه طبی در قضیه غفلت وظیفه‌ای طبق فقره 2 ماده 40 قانون جزای عسکری و از تاریخ نظارت و توقیفی، به مدت دو سال حبس تنفیذی محکوم به جزا گردید.

۶ـ دگروال رسول محمد، معاون فرماندهی حمایه طبی در قضیه غفلت وظیفه‌ای طبق فقره 2 ماده 40 قانون جزای عسکری و از تاریخ نظارت و توقیفی، به مدت دو سال حبس تنفیذی محکوم به جزا گردید.

۷ـ دگروال میراحمد، مدیر ضد استخبارات فرماندهی صحیه در قضیه غفلت وظیفه‌ای طبق فقره 2 ماده 40 قانون جزای عسکری و از تاریخ نظارت و توقیفی به مدت دو سال حبس تنفیذی محکوم به جزا گردید.

۸ـ دگروال ظفر خان، مدیر استخبارات اکادمی علوم طبی در قضیه غفلت وظیفه‌ای طبق فقره 2 ماده 40 قانون جزای عسکری و از تاریخ نظارت و توقیفی، به مدت دو سال حبس تنفیذی محکوم به جزا گردید.

۹ـ جگرن زین الله در قضیه نقض مقررات داخله طبق فقره 2 ماده 28 قانون جزای عسکری و از تاریخ نظارت و توقیفی، به مدت یک سال حبس در قطعه محکوم به جزا گردید.

۱۰ـ بریدمل اول خان در قضیه غفلت وظیفه‌ای و از تاریخ نظارت و توقیفی، به مدت یک و نیم سال حبس تنفیذی در قطعه محکوم به مجازات گردید.

۱۱ـ سرباز سید نور در قضیه غفلت وظیفه‌ای و از تاریخ نظارت و توقیفی به مدت یک و نیم سال حبس تنفیذی در قطعه محکوم به مجازات گردید.

۱۲ـ سرباز نصرالله، بریدمل عطاگل، بریدمل رفیع الدین، سرباز محمد اکرام و سرباز محمد امین، طبق ماده 25 قانون اساسی و ماده 4 قانون جزا، به نسبت عدم موجودیت دلایل الزام، بی گناه شناخته شده اند.

وزارت دفاع یادآور شده که منسوبین این وزارت حق استیناف خواهی را دارند و رهبری وزارت دفاع ملی اصل مکافات و مجازات را یکی از اولویت های کاری خویش دانسته و در تطبیق این امر پابند می باشد.

در حمله 18 حوت گروهی از مهاجمین انتحاری و مسلح بر شفاخانه سردار محمد داوود خان که بزرگترین شفاخانه نظامی کشور به شمار می رود، 30 تن کشته و 70 تن دیگر زخمی شدند. گروه داعش مسئولیت این حمله را به عهده گرفت. به دنبال این حمله، غفلت وظیفه‌ای نیروها و مقام های وزارت دفاع، به عنوان دلیل عمده مطرح شد و تعدادی از مقام های این وزارت برکنار و به محکمه معرفی شدند. این حمله، پای مسئولین ارشد امنیتی به خصوص وزیر دفاع را به مجلس نمایندگان برای استیضاح و سلب اعتماد کشاند، اما در آن زمان، دوباره رأی اعتماد گرفتند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала