نظام پارلمانی گزینه مناسب برای مدیریت افغانستان است

© AFP 2023صلاح الدین ربانی
صلاح الدین ربانی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزیر امور خارجه افغانستان خواستار اصلاح ساختار سیاسی این کشور از طریق تعدیل قانون اساسی و نظامی پارلمانی را بهترین گزیه برای مدیریت افغانستان دانست.

به گزارش اسپوتنیک، صلاح الدین ربانی  امروز پنجشنبه در نشست جمعیت اسلامی افغانستان در کابل افزود، که این جمعیت اصلاح ساختار سیاسی کشور را از طریق تشکیل مجلس تعدیل قانون اساسی پیگیری خواهد کرد.

صلاح‌الدین ربانی: گروه‌هایی مثل طالبان برای مسکو مشروعیت ندارند - اسپوتنیک افغانستان
صلاح‌الدین ربانی: گروه‌هایی مثل طالبان برای مسکو مشروعیت ندارند

رییس جمعیت اسلامی گفت، که بخاطر پارلمانی شدن نظام سیاسی، پیوسته تاکید کرده‌ایم که انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی برگزار شود و تلاش‌هایی نیز برای اصلاحات در این حزب جریان دارد و افرادی در داخل و خارج با آن مخالفت می‌کنند.
وی تصریح کرد:- "براساس توافقنامه تشکیل دولت وحدت ملی باید به این هدف کلان سیاسی دست پیدا کرد".
وزیر امور خارجه و رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان گفت، که ما اصلاحات در این حزب را نیز مانند اصلاحات در ساختار سیاسی حکومت افغانستان دنبال خواهیم کرد.
جمعیت اسلامی افغانستان متشکل از چهره های بانفوذی چون «عطا محمد نور» والی بلخ، «احمدضیاء مسعود»، نماینده پیشین رئیس جمهوری در امور اصلاحات و حکومتداری خوب و شماری دیگر از اعضای کابینه و شخصیت برجسته افغان از جمله «عبدالله عبدالله» عضو رسمی و یا نزدیک به این حزب هستند.
حدود یک ماه پیش پس از آن که عطا محمد نور دبیر اجرائی جمعیت اسلامی افغانستان، در یک سخنرانی عمومی به خاطر حمایت از عبدالله در انتخابات ریاست جمهوری سال 93 از مردم عذرخواهی کرد، برخی محافل از بروز اختلاف در این حزب خبر دادند، اما در روزهای گذشته بار دیگر خبرهائی از نزدیک شدن نور به عبدالله منتشر شده است.
عبدالله در پاسخ به پرسش برخی خبرنگاران در باره واکنش وی به اظهارات دبیر اجرائی جمعیت اسلامی افغانستان گفته بود، که وی این اظهارات را نشنیده است که این پاسخ مورد استقبال بسیاری از محافل سیاسی و رسانه ای این کشور قرار گرفت.
جمعیت اسلامی افغانستان به دنبال حذف شماری از چهره های این حزب از کابینه از جمله احمدضیاء مسعود و اعلام عطا محمد نور مبنی بر اینکه در گفت و گوهای خود با اشرف غنی به نتیجه نرسیده و از استعفای قریب الوقوع خبر داده، فعالیت خود را شدت بخشیده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала