نابود سازی زمین های کوکنار در بلخ آغاز شد

© AFP 2023 / Noorullah Shirzadaنابود سازی زمین های کوکنار در بلخ آغاز شد
نابود سازی زمین های کوکنار در بلخ آغاز شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
به گفته‎ی فرمانده پولیس بلخ، درسال جاری درشش ولسوالی این ولایت کوکنار کشت شده‎است و بیشترین زمین‎های زرع شده‎ نیز در ولسوالی‎های چمتال وچهار بولک است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، پولیس بلخ، کار نابودسازی کشت‌زارهای کوکنار را برای دو روز در این ولایت آغاز کرده‌اند.جنرال سیدکمال سادات، فرمانده پولیس بلخ امروز یک‌شنبه (۲۳ ثور) گفت قرار است تمامی کشت‌زارهای  کوکنار در این ولایت نابود شوند.

 وی افزود: «تا جایی که برای من راپور(گزارش) داده در ولسوالی‌های بلخ، دهدادی، چمتال، چهاربولک و در اکثر ولسوالی‌های ما حتی المقدور این کشت‌زارها از بین رفته است.» به گفته‎ی فرمانده پولیس بلخ، امسال در شش ولسوالی ولایت بلخ کوکنار کشت. این درحالی است که از یک‌هفته بدینسو، کشاوزان در بخش‌های ولایت بلخ، گردآوری شیره‎های تریاک را آغاز کرده‎اند. پولیس بلخ علت تأخیر در کار نابودسازی کشت‌زارهای کوکنار را نبود ابزار برای تخریب این کشت‎زارها می‎داند. اما رییس مبارزه با مواد مخدر ولایت بلخ، می‌گوید کار نابودسازی این کشت‌زارها هم‎زمان با آغاز گردآوری شیره‌های کوکنار شروع شده است. 

عبدالرحیم رحمان اوغلی، دراین باره  بیان داشت: «شیره‌گیری همین هفته شروع شده و ما به همین اساس در شش ولسوالی که زیادتر کشت شده بود، عملا پروسه‎ی محو مواد مخدر جریان دارد.» اما چرا کشاورزان بلخ، در دوسال پسین به کشت کوکنار رو آورده‌اند، در حالی که در هشت سال گذشته، بلخ از جمله ولایت‌هایی به شمار می‌رفت که از رهگذر کشت کوکنار زیر صفر قرار داشت.

 غوث‌الدین که در ولسوالی دهدادی ولایت بلخ کشاورز است و بیش از پنجاه جریب زمین را تریاک کاشته‎ در پاسخ به این پرسش گفت: «دولت ما گفته بود که ما به دهقانان کمک می‌کنیم اما کمک همرای ما نکرد. ما مجبور شدیم که تریاک بکاریم.» 

غلام سخی، یک کشاورز دیگر دراین ولایت نیز اظهار داشت: «دولت کمک نکرده ما مجبور استیم که تریاک کشت کرده‌ایم؛ دولت به ما کمک کند ما اینکار را نمی‌کنیم. گندم، تربوز یک چیزی دیگر کشت می‌کنیم.»

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала