حکومت اتهامات وارد شده به جنرال رازق را بررسی می‌کند

عضو شوید
حکومت اطمینان داده است که اتهامات وارده به قوماندان امنیه ولایت قندهار را تا پایان هفته جاری بررسی می کند.

به گزارش  اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری آوا ، نجیب الله آزاد معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به اتهامات یک کمیته سازمان ملل متحد، به جنرال عبدالرازق قوماندان امنیه قندهار مبنی بر شکنجه افراد دستگیر شده ، اظهار داشت: "حکومت این موضوع و کلیه تخطی ها از قانون را بررسی می کند".

آقای آزاد افزود با ذکر این که رئیس جمهور اشرف غنی دستور داده‌است تا در این مورد بررسی صورت گیرد، افزود: "نه تنها همین قضیه و یا همین مورد، بلکه تمام مواردیکه به این شکل گزارش داده شده و شکایات مردم شنیده شده رئیس جمهور هدایت داده که تا پنجشنبه باید به صورت جدی تمام این قضایا تعقیب شود و هر کاری که خارج از چوکات قانون هر کسی که باشد هر مقام بلند پایه که باشد اگر انجام داده باشد و ثابت شود به ارگان‌های عدلی و قضایی معرفی خواهد شد. ما ممکن است فردا و یا پس فردا از همین کمیته ملل متحد بخواهیم که تا این گزارش را به شکل رسمی با ما شریک سازد".

ینس مودویگ رئیس کمیته ضد شکنجه در سازمان ملل متحد روز جمعه در مقر این کمیته در سوییس در مورد ادعا‌هایی که گویا رهبری پولیس قندهار به طور سیستماتیک دست به شکنجه زده‌است، چنین گفت: "معلوماتی‌ داریم که تحت فرماندهی جنرال عبدالرازق شکنجه به صورت مکرر تقریباً به شکل سیستماتیک صورت می‌گیرد. این معلوماتی است که ما داریم و آنرا با مقام‌ها مطرح کرده‌ایم. امیدواریم کمک کرده باشیم تا آنهایی که در قندهار مسئول اند به شمول قوماندان پولیس ملی این ولایت پاسخگو باشند".

او افزود: "حکومت افغانستان مصمم است تا این قضیه را دنبال کند".

ینس مودوِیگ از آنچه فرهنگ معافیت از مجازات خواند به عنوان یک مشکل در افغانستان یاد کرد.

وی گفت که در شکنجه و در برخی تخطی‌های دیگر در افغانستان حتی مقام‌های ارشد دولتی دخیل هستند.

در همین حال سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌گوید که مواردی از شکنجه هنوز هم در افغانستان وجود دارد.

بلال صدیقی به رادیو آزادی گفت: "از آغاز امسال هجری شمسی تا اکنون، ۶۸ مورد از شکنجه را ثبت کرده‌اند. اما به گفته وی این رقم نهایی نیست"

وی افزود: "شکنجه هنوز هم وجود دارد و از طرف نهاد‌های کشفی، امنیتی و بعضاً نهاد‌های عدلی هم اعمال می‌شود. قضایایی را که کمیسیون مستقل حقوق بشر ثبت کرده، شکنجه در تمام ولایات افغانستان وجود دارد".

خفه کردن، ضربه زدن به اعضای تناسلی و بیضه ها، فشار دادن بطن توسط آبپاش‌های قوی و شوک دادن برقی از مواردی اند که به گفته کمیته ضد شکنجه در قندهار صورت می‌گیرند.

اما جنرال عبدالرازق قوماندان امنیه ولایت قندهار در صحبت با رادیو آشنای صدای امریکا این اتهامات برخودش را رد کرده و آن را بی‌اساس خوانده‌است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала