تاجیکستان آمادگی خود را برای تامین امنیت شمال افغانستان اعلام کرد

© Sputnik / Сергей Гунеев /  مراجعه به بانک تصاویر Президент Таджикистана Эмомали Рахмон. Архивное фото
Президент Таджикистана Эмомали Рахмон. Архивное фото - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان در گفتگوی تیلیفونی با محمد اشرف غنی در مورد وضع ناآرام افغانستان بخصوص در مناطق مرزی گفت‌و‌گو و برای تأمین امنیت شمال افغانستان اعلام آمادگی کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، در حالی که درگیری طالبان با نیروهای دولتی افغانستان در مرزهای افغانستان با تاجیکستان ادامه دارد امامعلی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان با محمد اشرف غنی همتای افغانستانی خود در مورد وضع ناآرام افغانستان بخصوص در مناطق مرزی گفت‌و‌گو کرد و به غنی پیشنهاد کمک داد.

دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری تاجیکستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «امامعلی رحمان» و «محمد اشرف غنی» در این گفت‌و گوی تیلیفونی موافقت کردند که در تامین امنیت مرزهای، مبارزه با تروریسم، افراط گرایی و قاچاق مواد مخدر به طور مشترک اقدامات مؤثری را انجام دهند. 

Военнослужащий армии Таджикистана во время совместных учений подразделений военной разведки государств-членов ОДКБ Поиск-2016 в Таджикистане - اسپوتنیک افغانستان
مسئولان تاجیک: مرز آرام است/ طالبان به مرز تاجیکستان رسیدند

رحمان، ایجاد ثبات در افغانستان را عامل امنیت تمام منطقه دانست و بر آمادگی تاجیکستان برای ارسال کمک و مساعدت همه‌جانبه به دولت و مردم افغانستان جهت رسیدن به آرمانهای صلح و ثبات و با هدف ریشه‌کن کردن تروریسم‌، افراط گرایی و تامین وحدت و آشتی ملی تأکید کرد. 

خبرگزاری آزادگان تاجیکستان با انتشار این خبر نوشت: رئیس جمهور افغانستان نیز از امامعلی رحمان برای فراهم آوردن شرایط مناسب برای درمان افسران و سربازان زخمی افغانستان در مراکز درمانی تاجیکستان اظهار سپاس و از امامعلی رحمان برای بازدید از افغانستان دعوت کرد. 

گفت و گوی روئسای دو کشور همسایه در حالی صورت گرفت، که هفته گذشته طالبان ناحیه زیباک بدخشان افغانستان، هم‌مرز با ناحیه اشکاشیم تاجیکستان را به تصرف خود درآوردند.

درگیری هم اکنون نیز برای تصرف چند شهرستان در ولایت بدخشان افغانستان، از جمله ناحیه زیباک جریان دارد. 

شمال افغانستان از جمله شهر آرام مزار شریف هم در چند وقت گذشته مورد حمله‌های طالبان قرار گرفته است. 

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با انتشار بیانیه‌ای در ابتدای همین هفته اعلام کرد که به بیمارستانی در ناحیه اشکاشیم در استان خودمختار بدخشان کوهی تاجیکستان دارو، لباس و وسایل جراحی داده است که برای معالجه بیماران افغان لازم است. 

در این بیمارستان ، آسیب‌دیدگان جنگ در شهرستان زیباک در بدخشان افغانستان معالجه می شوند که چندی پیش شاهد جنگ‌های شدیدی بین نیروهای دولتی و طالبان شد. 

«کلودیه ازالین»، رئیس دفتر کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در دوشنبه گفته است، که کمک های ارسال شده به بیمارستان اشکاشیم فقط برای درمان مجروحانی کافیست، که به آنجا انتقال داده شدند ولی اگر جنگ در بدخشان ادامه‌ داشته باشد و مجروحان بیشتری به تاجیکستان انتقال یابند، ما به کمکهای بیشتر احتیاج خواهیم داشت.

پزشکان بیمارستان اشکاشیم پیشتر به رسانه‌های محلی گفته بودند که در اینجا 10 سرباز مجروح افغانستانی را معالجه می‌کنند که یک نفر آنها درگذشته است.

 با شروع جنگ در نزدیکترین نقاط مرزی تاجیکستان و افغانستان، مقامات تاجیک هم گفتند، که برای تأمین امنیت مرز چاره بینی شده است.

 طی سالهای اخیر مقامات تاجیکستان از تجمع گروه‌های افراطی در منطقه‌های هم‌مرز تاجیکستان با ولایت قندوز، تخار و بدخشان افغانستان اظهار نگرانی کرده‌اند و از آن بیم دارند، که ناامنی در کشور همسایه می‌تواند به تاجیکستان هم سرایت کند. 

دو کشور فارسی زبان تاجیکستان و افغانستان حدود یکهزار و 400 کیلومتر مرز مشترک عمدتا کوهستانی دارند که برخی از آنها درست پاسبانی نمی شود و سالانه دهها عبور غیر قانونی از این نقاط انجام می شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала