غنی به ظریف: دورنمای همکاری کابل-تهران مشخص شود

© Photo / ارگغنی به ظریف: دورنمای همکاری کابل-تهران مشخص شود
غنی به ظریف: دورنمای همکاری کابل-تهران مشخص شود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رییس‌جمهور غنی در دیدار با جواد ظریف، وزیر خارجه‌ی ایران که دیروز (یک‌شنبه، ۱۷ ثور) در رأس یک هیأت عالی‌رتبه‌ی آن کشور به کابل آمده بود، گفت ثبات افغانستان نباید قربانی رقابت‌های منطقه‌یی شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه اطلاعات روز: رییس‌جمهور غنی در دیدار با جواد ظریف، وزیر خارجه‌ی ایران که دیروز (یک‌شنبه، ۱۷ ثور) در رأس یک هیأت عالی‌رتبه‌ی آن کشور به کابل آمده بود، گفت ثبات افغانستان نباید قربانی رقابت‌های منطقه‌یی شود.
در این دیدار که در ارگ انجام شد، آقای غنی افزود جنگ افغانستان جنگ داخلی نیست و حکومت افغانستان علیه تروریزم از جمله داعش اقدامات جدی انجام داده و اجازه نمی‌دهد که از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر استفاده شود.
او گفت که گروه‌های تروریستی، دشمنان مشترک دو کشور است و افغانستان هیچ زمانی تروریستان را در آغوش نمی‌گیرد و به‌حیث وسیله استفاده نمی‌کند.
ارگ ریاست‌جمهوری در خبرنامه‌یی نوشته است که در این دیدار هر دو جانب در مورد گسترش بیشتر مناسبات و همکاری‌ها میان دو کشور، گفت‌وگو کردند.
جواد ظریف از گفت‌وگوهای صلح با محوریت افغانستان استقبال کرده و گفته که ایران متعهد به روابط درازمدت و راهبردی با افغانستان است.
آقای ظریف با اشاره به اینکه گروه‌های تروریستی برای هر دو کشور یک خطر است، گفته که ایران همیشه در کنار مردم افغانستان خواهد بود و از حکومت وحدت ملی حمایت می‌کند.
او امنیت در افغانستان را برای امنیت ایران مهم توصیف کرده است.
سفر آقای ظریف در حالی انجام می‌شود که چندی پیش برخی مقام‌های افغان در غرب و جنوب کشور ایران را متهم به همکاری با گروه طالبان کرده بودند. والیان فراه و هلمند گفته بودند که ایران تسلیحات جنگی در اختیار طالبان قرار داده‌ است.
اتهام‌هایی وجود دارد که ایران به‌خاطر خطر داعش از طالبان حمایت می‌کند تا در برابر این گروه استفاده کند.
سه محور همکاری‌ها
رییس‌جمهور غنی همچنان در این دیدار گفته است که افغانستان همکاری‌های خود با ایران را در چند محور مشخص چون؛ بندر چابهار، استفاده از خط‌آهن و توسعه‌ی نقاط سرحدی، گسترش می‌دهد.
او افزوده که ایران و افغانستان باید تهداب روابطی را ایجاد کنند که دورنمای آن در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت، واضح باشد.
به گفته‌ی او، افغانستان آماده‌ی همکاری مشترک در بخش‌های اقتصادی، ترانزیتی و مبارزه با مواد مخدر و همچنان مسایل مرزی با یک نقشه‌ی واضح با ایران است.
از سوی دیگر آقای غنی با تاکید بر اینکه برای افغانستان، ثبات و امنیت مرزهایش اهمیت خاصی دارد، خواستار همکاری ایران در این عرصه شده است.
وزیر خارجه‌ی ایران گفته که کشورش برای همکاری پایدار آمادگی دارد.
در این دیدار عبدالله عبدالله، رییس اجراییه و سرور دانش، معاون دوم رییس‌جمهور نیز حضور داشته‌اند.
آقای ظریف همچنان در این سفر به کابل، به‌صورت جداگانه با عبدالله عبدالله و وزیر جارجه دیدار کرد.
ظریف: مشکل آب حل شود
آقای ظریف در دیدار با وزیر خارجه‌ی کشور روی حل موضوع آب میان دو کشور تأکید کرده است.
آقای ظریف در این دیدار بر لزوم همکاری و به نتیجه رسیدن موضوع آب تاکید کرده و «حل این مشکل را به نفع محیط زیست هر دو کشور خوانده است.»
او پس از این دیدار در نشست خبری مشترکی با صلاح‌الدین ربانی گفت که کشورش آماده است در بخش محیط زیست و منبع‌های آبی با افغانستان همکاری کند.
اظهارات ظریف در مورد حل مشکلات آب میان دو کشور در حالی‌ است که ساخت بند سلما در هرات و اخیراً آغاز کار بخش سوم بند کمال‌خان روی دریای هلمند، ایران را نگران کرده است.
تأکید ظریف و ربانی بر مبارزه‌ی مشترک با گروه‌های تروریستی
همچنان وزیران خارجه‌ی دو کشور بر مبارزه‌ی مشترک کشورهای منطقه در برابر تروریرم تاکید کردند.
ربانی گفت که تروریسم و افراط‌گرایی تهدید مشترکی برای افغانستان، ایران و دیگر کشورهای منطقه و جهان است و نیاز به مبارزه‌ی مشترک دارد.
جواد ظریف در مورد گروه‌های تروریستی طالبان، داعش و سایر گروه‌های تروریستی گفت که موضع هیچ کشوری شاید به نزدیکی موضع ایران و افغانستان نباشد.
آقای ظریف بیان داشت که تروریسم خوب و بد ندارد، همه‌ی گروه‌های تروریستی خطرناک‌اند و در برابر این گروه‌ها به مبارزه‌ی جدی و تشریک مساعی کشورها نیاز است.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала