گلبدین: تقسیم قدرت در حکومت قانونی نیست و توسط جان کری صورت گرفته، طالبان بیایند و حق شانرا بگیرند

© svoboda.orgگلبدین: تقسیم قدرت در حکومت قانونی نیست و توسط جان کری صورت گرفته، طالبان بیایند و حق شانرا بگیرند
گلبدین: تقسیم قدرت در حکومت قانونی نیست و توسط جان کری صورت گرفته، طالبان بیایند و حق شانرا بگیرند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان می‌گوید که تقسیم صلاحیت‌ها در حکومت وحدت ملی توسط جان کری وزیر خارجه پیشین امریکا صورت گرفته و مبنای قانونی ندارد.

به‌گزارش اسپوتنیک به نقل خبرگزاری آوا، آقای حکمتیار این موضوع را یک روز پس از ورودش به کابل امروز(جمعه) در گردهمایی هوادارانش در غازی استدیوم در کابل بیان کرد.

حکمتیار در سخنان دیروز مخالفت خویش با نظام پارلمانی و حکومت ائتلافی را اعلام کرد.

وی در گردهمایی امروز جمعه بار دیگر همه گروه ها از جمله طالبان را برای پیوستن به صلح دعوت کرد و گفت: هیچ کس برای ادامه حضور خارجی‌ها در افغانستان توجیه ندارد.

حکمتیار از طالبان خواست که از جنگ جاری در کشور دست بکشند و مشترکاً در تشکیل "حکومت اسلامی" در افغانستان سهم گیرند.

رهبر حزب اسلامی در واکنش به اظهاراتی مبنی بر برادرنخواند طالبان، گفت: آنانی میان طالب خوب و بد تفکیک قایل نیست و آنان را برادر نمی‌دانند، بدانند که این کارشان، شعار ادامه جنگ در افغانستان است.

حکمتیار در سخنان دیروزش در ارگ ریاست جمهوری طالبان را «برادر» خطاب کرد؛ اما عبدالله عبدالله رئیس اجرایی کشور گفت که او طالبان را برادر نه بلکه «برادر حکمتیار» خطاب می‌کند.

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین نیز که قبل از این طالبان را برادر خطاب می‌کرد، گفت که پس از این طالبان را هموطن یا برادر هموطن خطاب می‌کند.

بااین حال رهبر حزب اسلامی با تاکید بر برقراری صلح در کشور، گفت: هرکسی را که آزادی و استقلال کشور را می‌خواهد برادر خطاب می کنیم؛ هرچند علیه ما جنگ کردند یا علیه ما با خارجی ها هم دست شدند.

وی در ادامه افزود: معامله ما مبتنی بر عفو و گذشت است، همه را برای برادری دعوت می کنیم. گذشته ها را فراموش می کنیم.

وی با اشاره به اینکه «هر دسته ای خوب و بد دارد»، گفت: مخالفان دولت هم خوب و بد دارند، کسی از نظر ما بد است که بر ادامه جنگ اصرار دارد؛ جنگی که از بیرون تمویل می شود، جنگی که سودش به جیب دشمنان اسلام و کشور می ریزد و قربانی اش ملت ما است.

زندانیان حزب اسلامی در گوانتانامو

رهبر حزب اسلامی در بخشی دیگر از سخنانش گفت که هنوز هم اعضای این حزب در زندان گوانتانامو و دیگر زندان های کشور به سر می‌برند.

وی همچنان با اشاره به "ترور برخی اعضای حزب اسلامی" گفت: مسوولیت برخی ترورهای اعضای حزب اسلامی را طالبان به عهده گرفتند، اما مسوولیت ترور اعضای ما در شمال را تاکنون هیچ کسی به عهده نگرفته است.

آقای حکمتیار به مساله حقوق زنان نیز اشاره کرد و گفت که این حزب به تمام حقوق اسلامی زنان احترام گذاشته و مدافع حقوق اسلامی آنان است.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала