سانچارکی خطاب به گلبدین: دروازۀ صلح باز است اما آزادی بیان را نمی توانید محدود کنید

© Sputnik / Mina Naderiسانچارکی خطاب به گلبدین: دروازۀ صلح باز است اما آزادی بیان را نمی توانید محدود کنید
سانچارکی خطاب به گلبدین: دروازۀ صلح باز است اما آزادی بیان را نمی توانید محدود کنید - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سید آقا فاضل سانچارکی، معین امور نشرات وزارت اطلاعات فرهنگ می‌گوید که آغوش حکومت وحدت ملی برای تمام گروه‌های مخالف مسلح دولت باز است، اما آزادی بیان را هیچ کس نمی‌تواند که محدود نماید.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری خامه پرس، معین نشراتی وزات اطلاعات و فرهنگ در محفلی که مناسبت امنیت و مصؤونیت خبرنگارن در کابل امروزسه شنبه(۱۲ ثور) برگزار شده بود، گفت که آزادی بیان یکی از دست‌آوردهای مهم دولت در ۱۶ شانزده سال گذشته‌است و به هیچ‌و‌جه معامله نخواهد شد.

آقای سانچارکی در این نشست دربارۀ گروه‌های که با دولت صلح می‌کنند گفت، توقع ما از این گروه‌ها این است، ادبیاتی را که به‌کار می‌برند باید مطابق به شأن مطبوعات باشد.

معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ این را نیز علاوه نمود که این گروه‌ها خود را با تحولاتی عظیمی که در چند سال اخیر در کشور آمده‌است، باید عیار بسازند.

این گفته‌ها پس از آن اظهار می‌شود که اخیرا گلبدین حکمت‌یار، رهبر حزب اسلامی که پس از پیوستنش به روند صلح به افغانستان برگشته، رسانه‌ها را لعین و شریر عنوان کرد و گفت که دهن برخی از رسانه‌ها باید بسته شود.

او درعین حال با توجه به مشکلات روزنامه‌نگاران در کشور گفت که برای این‌که بتوانیم برای اهل رسانه‌ها زمینۀ کاری مناسب را مهیا بسازیم، کارهای خوبی صورت گرفته‌است.

تشکیل کمتیۀ مصؤونیت خبرنگاران، مقررۀ طرز تاسیس رسانه، معیاری کردن مدیران رسانه‌ها مطابق این مقرره و دیجیتلی ساختن رسانه‌ها به‌خاطر انتقال یک تصویر شفاف به شهروندان کشور از جمله مواردی اند که آقای سانچارکی گفت کار روی آن به منظور مهیا ساختن زمینه‌های مناسب برای روزنامه‌گاران جریان دارد.

در عین حال فهیم دشتی رییس اتحادیه ژورنالیستان، از وضع مالیات، به اشکال گوناگون بالای رسانه ‌انتقاد کرد و گفت که حکومت در این اواخر مالیاتی چند مرتبۀ را بالای رسانه‌ها وضع کرده و از آن‌ها اخذ می‌کند.

او گفت که در در سال گذشته از سراسر کشور گزارش شده‌است که حدود ۷۰ رسانه به دلیل وضع مالیات زیاد از سوی حکومت و عدم بودجۀ کافی درهای‌شان بسته‌ کرده‌‎اند.

وی در عین حال از عدم مصؤونیت بانوان خبرنگار در رسانه ها یاد کرد و گفت که این بانوان روزنامه‌کار در همه جاها؛ چه در دفتر کار و چه هم در محیط بیرون از کار مصؤون نیستند.

 با این وجود، رحیم الله سمندر، رییس انجمن ژورنالیستان  آزاد افغانستان با تهیه گزارشی از وضعیت خبرنگاران از سراسر افغانستان در سال ۲۰۱۶ میلادی، گفت در این سال ۱۲۸ مورد قضیه خشونت و قتل در مورد روزنامه‌نگارن ثبت شده‌است.

 

وی در عین حال از وضعیت بد سانسور در کشور نام برد و گفت که سانسور در سه ولایت از جمله بامیان، دایکندی و زابل فوق ‎القاعده حاکم است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала